پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برنج قهوه‌ای به دلیل پوشش پوسته‌ی بیرونی، نسبت به برنج سفید به زمان و آب بیشتری برای پخت نیاز دارد.

منتشر شده در 4 بهمن 1400
در سرویس

برنج قهوه‌ای

به گزارش جهت پرس، بسیاری از افرادی که رژیم غذایی خاصی را رعایت می‌کنند و یا ورزشکار هستند شاید از یک بار هم که شده باشد از برنج قهوه‌ای استفاده کرده باشند و علاوه بر اینکه می‌تواند سبب لاغری شود کمبود‌های بدن را نیز جبران می‌کنند.

برنج قهوه‌ای و خواص آن

برنج قهوه‌ای دارای خواص بی شماری است که می‌تواند به بهبود بسیاری از بیماری‌ها و کمبود‌های بدن افراد مختلف در سنین متفاوت کمک کند.

این نوع برنج منبع غنی از املاح معدنی است، منگنز، سلنیم، مس، منیزیم، فسفر، کلسیم و … از جمله این مواد هستند که برنج سفید مقدار زیادی از این املاح را ندارد و یا درصد وجود آن‌ها کمتر است.

آنتی اکسیدان‌های بی شمار برنج قهوه‌ای به خوبی می‌تواند تقویت کننده سیستم ایمنی بدن باشد.

این برنج سبوس دار می‌تواند با تثبیت قند خون به راحتی به کاهش قند خون در افراد دیابتی کمک کند و بیماری آن‌ها را کنترل کند.

این برنج با داشتن سلنیم می‌تواند به کاهش توده‌های چربی و انسداد عروق کمک کند و بدین وسیله خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

این نوع برنج با پروتئین بالایی که در خود دارد، می‌تواند به عنوان یک مکمل غذایی محسوب شود.

همان طور که می‌دانید، ماده معدنی منگنز سبب افزایش چربی سوزی در بدن می‌شود و این مورد سبب لاغری افراد در سنین مختلف می‌شود و به کاهش وزن و رسیدن به وزن نرمال کمک می‌کند.

 نکته دیگری که درباره برنج قهوه‌ای باید بدانید است است که، چون این نوع برنج منبع غنی از فیبر است، جلو اشتها را می‌گیرد و به فرد احساس سیری دست می‌دهد.

فیبر موجود در این برنج می‌تواند از بیماری یبوست در افراد مختلف مانند نوزادان، زنان باردار و کهنسالان جلوگیری کند و بدین ترتیب به بهبود حرکات روده کمک می‌کند.

طبخ برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای به دلیل پوشش پوسته‌ی بیرونی، نسبت به برنج سفید به زمان و آب بیشتری برای پخت نیاز دارد. برای پختن یک فنجان برنج، ممکن است لازم باشد دو و نیم تا سه فنجان آب استفاده کنید. از قبل خیساندن برنج قهوه‌ای در آب هم مانند برنج سفید باعث می‌شود زودتر بپزد. زمان آماده شدن برنج قهوه‌ای از قبل خیس‌شده تقریبا ۳۵-۴۰ دقیقه است.

برنج قهوه‌ای

انتخاب و نگهداری برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای روغن‌های طبیعی ضروری دارد که اگر برای مدت زمان طولانی آن را نگهداری کنیم کهنه و فاسد می‌شود. بهتر است هنگام خریداری این برنج حتما به تاریخ انقضای آن توجه و این برنج را تازه مصرف کنید تا از خواص آن نهایت استفاده را ببرید.

 برنج قهوه‌ای خام را می‌توانید تا شش ماه در ظرف در بسته (برای حفظ رطوبت و تازگی آن) در دمای اتاق نگهداری کنید. برای استفاده از عمر مفید برنج قهوه‌ای خام، می‌توانید آن را در یخچال نگه دارید.

البته درباره‌ی برنج قهوه‌ای پخته باید احتیاط کنید، نگهداری نادرست برنج پخته‌شده سبب رشد باکتری‌ای به نام باسیلوس سرئوس می‌شود که علی‌رغم حرارت دیدن در اثر گرم کردن مجدد، می‌تواند مسمومیت غذایی ایجاد کند.

 برنج پخته‌شده را نباید در دمای اتاق نگهداری کرد و بهتر است بیش از یک بار گرم نشود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/73859

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی