پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقام سابق آمریکایی:

سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی نخست‌وزیر اسرائیل را خطری برای این رژیم دانست و خواستار استعفای او شد.

منتشر شده در 20 آذر 1402
در سرویس

مارتین ایندیک، سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی روز دوشنبه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را «خطری آشکار و واقعی» برای اسرائیل توصیف کرد و از او خواست قبل از وارد کردن آسیب‌های بیشتر به اسرائیل از سمتش کناره‌گیری کند.

مارتین ایندیک در یک پیام در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «عزم نتانیاهو برای باقی ماندن در قدرت علی‌رغم هزینه‌هایی که به بار می‌آورد خطری آشکار و بلافاصله برای اسرائیل است. او باید استعفا بدهد.»

بسیاری از تحلیلگران در نقاط مختلف دنیا از جمله در داخل فلسطین اشغالی بعد از روی کار آمدن کابینه راست افراطی نتانیاهو هشدار داده بودند که سیاست‌های او می‌تواند به فروپاشی این رژیم منجر شود.

عملیات جنبش مقاومت فلسطین، حماس، در روز ۷ اکتبر علیه اسرائیل از نگاه این تحلیلگران به عنوان نخستین نشانه‌ها از تحقق آن پیش‌بینی‌ها تعبیر شده است.

مارتین ایندیک که در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور خاورمیانه بود و برای حصول سازش میان اسرائیل و فلسطین تلاش کرد در ادامه پیام خود در شبکه ایکس نوشت: «او باید قبل از وارد کردن خسارات بیشتر به اسرائیل استعفا کند.»

   جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. بیش از ۱۸۰۰۰ نفر در این عملیات‌ها به شهادت رسیده‌اند. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

اظهارات مارتین ایندیک در شرایطی مطرح شده که مخالفت‌ها در سراسر دنیا با عملیات خشونت‌آمیز اسرائیل علیه غزه رو به افزایش است. آمریکا از نخستین روز آغاز عملیات اسرائیل علیه غزه از این رژیم حمایت کرده است. واشنگتن چند روز پیش قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش‌بس در غزه بود را وتو کرد. اقدام آمریکا در حالی انجام شد که تقریباً همه دیگر اعضای شورای امنیت با برقراری آتش‌بس در غزه موافقت کردند.

 کاخ سفید تا کنون در برابر خواسته‌های فعالان حقوق بشر و برخی از سیاستمداران حزب دموکرات برای پایان دادن به حملات اسرائیل مقاومت کرده است. مقام‌های دولت بایدن می‌گویند در حال حاضر بهبود وضعیت انسانی در غزه تنها از طریق همین آتش‌بس‌های موقت امکان‌پذیر خواهد بود.

با وجود این، نهادهای حقوق بشری تأکید می‌کنند که آتش‌بس‌های موقت برای رفع نیازهای انسانی در غزه کافی نیستند. پائول او براین، از مقام‌های عفو بین‌الملل روز گذشته (چهارشنبه) گفت: «وقفه‌های کوتاه‌مدت برای برآورده کردن نیازهای میدانی و رسیدگی به وضعیت حقوق بشری در غزه کافی نیستند.»

دولت آمریکا با وجود این در تلاش است برای حفظ وجهه بین‌المللی با انجام عملیات‌های دیپلماسی عمومی و تبلیغات رسانه‌ای فشارهای بین‌المللی و افکار عمومی روی تل‌آویو و واشنگتن را کاهش دهد.

نتانیاهو  گفته عملیات نظامی اسرائیل در غزه تا زمان دستیابی به سه هدف ادامه خواهد داشت: آزادی همه گروگان‌ها، حذف کامل حماس و اطمینان یافتن از اینکه هیچ تهدیدی از جانب غزه دیگر حماس را تهدید نخواهد کرد.

بسیاری از شخصیت‌های غربی و اروپایی در روزهای گذشته تصریح کرده‌اند که حماس یک تفکر است و امکان نابود کردن آن وجود ندارد. به عنوان مثال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چند هفته پیش در نشستی در بارسلونا گفت که حماس یک تفکر و ایدئولوژی است و امکان از بین بردن آن وجود ندارد.

منبع : فارس
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/151236

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی