پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 22 مهر 1399
در سرویس

به گزارش خبرنگار جهت، با شروع موج اولیه اظهارنظرها و گمانه‌زنی‌های اشخاص سیاسی درخصوص انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، نظراتی پیرامون افرادی که در مظان کاندیداتوری قرار دارند مطرح می‌شود که جهت به بررسی آن‌ها می‌پردازد.

حضور رئیسی و قالیباف در انتخابات از عدالت انتخاباتی به دور است 
کنعانی مقدم یکی از فعالان اصولگرایی در خصوص گمانه زنی های حضور رئیسی و قالیباف در انتخابات پیش رو معتقد است که رییس قوه مقننه و قضاییه هر دو در مسئولیت سنگینی قرار دارند از این رو اگر توانایی دارند، باید این مسئولیت سنگین را ادامه دهند و عرصه اجرایی را واگذار کنند به کسانی که کارآمدی بیشتری دارند و آنها عرصه خدمت را، پُر کنند.

وی در ادامه به مشکلات این اتفاق اشاره کرده و می گوید: اینکه دو رییس قوه، بخواهند وارد عرصه رقابت های انتخاباتی 1400 شوند اولا این شائبه را ایجاد می کند که از مقامی که دارند استفاده می کنند برای رأی آوردن، و در نتیجه همه کارهایی که انجام می‌دهند، این شائبه وجود دارد که سخنرانی ها، بازدیدها و گفتمان و مصاحبه هایشان، تبلیغات انتخاباتی باشد این هم مردم را آزار خواهد داد که احساس کنند، از امکانات کشور برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می کنند.

این فعال اصولگرا با بیان اینکه رئیسی و قالیباف بهتر است در جایگاه فعلی خود خدمت کنند، عنوان کرد: اعتقادم این است که باید این امر در مجلس به قانون تبدیل شود که به صورت همزمان، روسای قوا حق ندارند برای مسئولیت قوه دیگر مانند مجریه، نامزد انتخاباتی شوند مگر اینکه قبل از آن استعفا بدهند و به این شکل نباشد که طرف، رئیس مجلس است و دائما پشت تریبون است؛ حال این چه رقابتی خواهد بود بین کسی که تریبون دارد و دیگری که تریبون ندارد؛ از این رو این رقابت نیست و همه امکانات در اختیار رییس قوه‌ای است که نامزد انتخاباتی شده و در واقع از عدالت انتخاباتی، کاملا به دور است.

 

حملات اصلاح طلبان به سفرهای استانی قالیباف

اما اصلاح طلبان که تا کنون نتوانسته اند به گزینه مطلوبی برسند فعالیت های رئیس مجلس شورای اسلامی را انتخاباتی عنوان کرده و گفته است: به اعتقاد بنده سفر آقای قالیباف علاوه بر آنکه شائبه انتخاباتی دارد، هزینه‌زا نیز خواهد بود.

وی بدون در نظر گرفتن عواید این بازدید های میدانی برای مردم مناطق محروم همچنین می گوید که تیم رسانه‌ای ایشان نیز اگر یک بررسی دقیق داشته و هزینه – فایده کنند درخواهند یافت که هزینه این قبیل اقدامات حتی نزد افکار عمومی بسیار بیشتر از فایده آن است.

عضو شورای شهر تهران بدون داشتن نیم نگاهی به ظرفیت های مجل قبل که غالبا همسو و همراستا با دولت و اصلاح طلبان بودند می گوید: توصیه من به مجلس محترم آن است که با در نظر داشتن شرایط موجود اعم از سرخوردگی سیاسی و نارضایتی مردم که با شیوع کرونا نیز همراه شده است، فکری به حال برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ کند.

امانی در ادامه گفته است که بهتر است به جای لجبازی با خواسته‌های مردم و جریان سیاسی رقیب، به فکر حل ابهاماتی از این دست و پیدا کردن راهکار برای حل مشکلات موجود باشند.این گونه سفرها از یک سو نوعی توهین به شعور مردم است و از سوی دیگر بیش از آنکه رنگ و بوی دلسوزی داشته باشد، حاکی از لجبازی آقایان است.

البته شهربانو امانی درباره مشکلاتی که از مردم در این سفرها حل می شود هم صحبتی نداشته است به عنوان مثال وی به مشکلات آب شرب مردم چابهار که سالها در دولت یازدهم و دوازدهم از افتتاح این پروژه ها صحبت کرده و چندین بار هم به صورت نمایشی افتتاح شده بودند، اشاره ای نکرده است!

 

برگ برنده قالیباف در انتخابات 1400

مرتضی طلایی هم که یکی از چهره های اصولگرا محسوب می شود می گوید: «موقعیت سیاسی آقای قالیباف از هر زمانی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بهتر است و او اگر بخواهد در انتخابات حاضر شود، از سِمت رئیس‌مجلس و نه شهردار تهران می‌آید اما اینکه واقعا بخواهد نامزد شود یا نه بستگی به نظر خودشان دارد که هنوز موضعی رسمی درباره این موضوع نگرفته است».

عضو سابق شورای شهر تهران افزود: «یکی از دلایل تخریب آقای قالیباف بحث‌های انتخاباتی است. اصلاح‌طلبان و نزدیکان دولت از احتمال حضور آقای قالیباف در انتخابات ترسیده‌اند به همین دلیل از حالا موتورهای تخریب خود را به کار انداخته‌اند تا چهره او را نزد مردم مخدوش کنند اما مردم همه‌چیز را کنار هم می‌گذارند و قضاوت دقیقی دارند».

طلایی درخصوص اعلام نامزدی عزت‌الله ضرغامی که به تازگی رسانه‌ای شده است هم گفت: «به نظر من ورود آقای ضرغامی به انتخابات ریاست‌جمهوری خوب است و هیچ ایرادی ندارد اما احتمالا آقای ضرغامی هم می‌داند که تا کجا باید پیش برود و حتما سعی می‌کنند که با مجموعه اصولگرایان هماهنگ باشد».

او همچنین درباره احتمال نامزدی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات۱۴۰۰ هم خاطرنشان کرد: «ممکن است آقای رئیسی نامزد انتخابات شود که البته او نیز مانند دیگر شخصیت‌ها برای تصمیم‌هایی که می‌گیرد با بزرگان نظام مشورت می‌کند مانند دیگر عزیزانی مانند آقای دهقان و آقای رستم قاسمی که آنها هم اگر بخواهند در انتخابات نامزد شوند حتما با بزرگان نظام به شور می‌پردازند. آقای رئیسی هم همین کار را خواهد کرد و اگر در مشورت‌هایی که انجام داد به این نتیجه رسید که بیاید، می‌آید».

 

روحانی اصلاح طلب از اوضاع اسف‌بار کاندیداهای این جریان می‌گوید

حجه الاسلام قوامی هم که یکی از روحانیون اصلاح طلب است در پاسخ به سوالاتی پیرامون اینکه آیا اگر جهانگیری کاندیدا شودئ رای می آورد یا خیر عنوان کرد: آقای جهانگیری در این هشت سال چه کرده که حالا دوباره کاندیدا شود؟! دلار شده ۳۱ هزار تومان. واقعا خنده دار است که بخواهند کاندیدا شود و فکر کند که مردم نمی‌گویند شما در این مدت چه کردی که به خاطر آن به شما رای بدهیم».

او درباره کاندیداتوری محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: «محسن هاشمی هم در شورای شهر کار خاصی نکرد و مردم عملکرد ویژه‌ای از او ندیدند. هیچ تحولی در تهران که مردم را راضی نگه دارد ندیدیم. شما خبرنگاران اگر دیدید به ما هم بگویید».

وی در واکنش به اینکه محمدرضا عارف هم از جمله گزینه‌های مطرح اصلاح طلبان است، گفت: «عارف که دیگر هیچ. او کلا اوت است. عارف با عملکردی که در مجلس دهم داشته است کسی او را قبول ندارد. به نظر من عارف عاقل‌تر از آن است که کاندیدا شود.

قوامی همچنین در واکنش احتمال کاندیداتوری عباس آخوندی گفت: «آقای آخوندی وزارت راه و مسکن را به گند کشید حالا چطور می‌خواهد مملکت را اداره کند؟!»

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه سورنا ستاری، معاون علم و فناوری رئیس جمهور چقدر برای کاندیداتوری و موفقیت در انتخابات شانس دارد، گفت: «او را نمی‌شناسم».

تنها گزینه مورد تایید قوامی محمدرضا خاتمی بود و گفت: «به نظر من اگر آقای خاتمی بیاید و تایید صلاحیت هم بشود، گزینه بسیار بسیار خوبی است».

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به اینکه آیا اصلاح طلبان ممکن است که راضی به ائتلاف با علی لاریجانی شوند، نیز گفت: «هیچ اصلاح‌طلب عاقلی با آقای علی لاریجانی ائتلاف نخواهد کرد».

 

گمانه‌زنی‌ها درباره حضور سیدحسن خمینی در انتخابات

البته حضور اصلاح طلبان و اعتدالیون در انتخابات بعدی به اینجا ختم نشد؛ چندی پیش بود که خبری رسانه‌ها را تحت تاثیر قرار داد، مبنی بر اینکه «برخی اصلاح‌طلبان به دیدار سیدحسن خمینی رفتند تا مجابش کنند در انتخابات نامزد شود.»

علاوه بر این چندی پیش هم خبری با تیتر ۵ گزینه پیشنهادی حزب کارگزاران سازندگی به اصلاح طلبان منتشر شد مبنی بر اینکه کارگزاران تا کنون علی لاریجانی، حجت الاسلام سید حسن خمینی، سردار حسین دهقان را به عنوان گزینه‌های غیر حزبی و اسحاق جهانگیری معاون اول دولت تدبیر و امید و محسن هاشمی رفسنجانی فرزند ارشد مرحوم آیت الله هاشمی و رئیس شورای شهر تهران را به عنوان چهره‌های حزبی در سبد انتخاب خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌بینند.

جلال جلالی زاده عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت هم در این باره گفته است: او خودش تمایلی به حضور در عرصه انتخابات ندارد، مگر اینکه اصلاح طلبان او را راضی به ورود به صحنه کنند، این در حالیست که مسئله مهم این است که آیا با حضور سید حسن خمینی قرار است اوضاع از زمان ریاست جمهوری حسن روحانی بهتر شود؟

 

نگاه ناامیدانه معاون دولت اصلاحات به این جریان

محمدعلی ابطحی هم به عنوان یک فعال اصلاح طلب می گوید: در مورد کاندیداها هنوز در مقدمات انتخابات بیشتر باید به آن فکر شود.مثل انتخابات مجلس شورای اسلامی مخاطبان جریان اصلاحات ازاین عدم تغییر و ازخوردن اصلاحات به دیوار کوچه بن بست خیلی رنجیده هستند،از حمایت ازآقای روحانی به عنوان رئیس جمهور که با اعتماد جریان تفکر اصلاحاتی اصلاحات و آقای خاتمی موفق شد و بعد ایشان آن نگاه را کلا فراموش کرد گلایه دارند.

وی همچنین معتقد است : شرایطی که الان وجود دارد و سختی هایی که هست و از یک طرف هم تاکید براین می شود که رئیس جمهور شاید ظرفیت و زمینه این را نداشته باشد که مشکلات جامعه را حل کند و کسان دیگری هستند که مرکز قدرت جامعه هستند و انتخابات خیلی تاثیری در تغییر روند کشور ندارد، این مسائل بر نگرش بدنه اصلاحات تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: اینها همه دلایلی است که برای مخاطبین جریان اصلاحات بیش از همیشه باید یک آمادگی برای اصل شرکت در انتخابات و انتخاب کردن ایجاد کرد و این شرایط هنوز به وجود نیامده است و نمی دانم که به وجود خواهد آمد یا خیر. به همین دلیل هنوز کاندیداهای اصلاح طلبان خیلی فرصت اینکه غربالگری شوند و روی کاندیدای مشخصی تاکید و حمایت شده باشد وجود ندارد.

 

 

وقتی ورشکسته‌های سیاسی هم موضع‌گیری انتخاباتی می‌کنند!

در یکی از عجیب‌ترین اخبار انتخاباتی اخیر بیژن زنگنه وزیر نفت دولت روحانی نیز با اعتماد به نفسی مثال‌زدنی اعلام کرده است: بازنشستگی سیاسی معنا ندارد اما با اتمام این دوره خود هرگز وارد کار دولتی نخواهم شد.

در همین راستا پیرمردهای اصولگرا هم برای جانماندن از غافله دست به کار شده‌اند؛ به عنوان نمونه محمدرضا باهنر نماینده هفت دوره مجلس شورای اسلامی و معروف به «آقای لابی» هم پس از دیداری با ناطق نوری در پاسخ به این سوال که در هر دوره از انتخابات، شاهدیم برخی از کنشگران در هر دو جریان سیاسی خواهان حضور ناطق نوری در انتخابات هستند، به نظر شما این احتمال می‌رود در این دوره، او از حاشیه وارد متن عرصه سیاسی شود و حتی اگر نامزد نشد محوریت سازوکار اعتدال گرایان را بپذیرد گفته است: خیلی بعید بدانم.

وی گفته است: ما جلساتی با آقای ناطق تحت عنوان جلسات هیئت رئیسه مجالس چهارم و پنجم داریم و اخیراً هم این جلسه برگزار شده بود، ما تلاش کردیم که او فعال شود اما قاطعانه می‌گوید احساس تکلیف نمی‌کنم به همین جهت در حوزه علمیه خود مشغول به فعالیت است و اراده‌ای برای ورود به فعالیت‌های سیاسی ندارد از این رو تمایلی برای نقش آفرینی در صحنه سیاسی چه به عنوان یک کاندیدای انتخابات و چه به عنوان کارگردان صحنه سیاسی ندارد.

حدود 8 ماه تا برگزاری انتخاات ریاست جمهوری زمان باقی مانده است؛ اصلاح طلبان می دانند که با توجه به هزینه کردن این حزب در حمایت از روحانی دیگر شانس اندکی برای انتخابات پیش رو خواهند داشت چرا که بدنه اجتماعی که معمولا رای های یک کاندیدا را مشخص می کند دیگر حاضر به همکاری و قبول کردن وعده های اصلاح طلبان نخواهند شد.

با این حال اصولگرایان و انقلابی ها هم برنامه های زیادی دارند و کثرت کاندیداها می تواند همانند دوره های قبلی به آرای آنها ضربه اساسی بزند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/138895

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی