پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 11 اردیبهشت 1400
در سرویس

به گزارش جهت، نشست کمیسیون مشترک برجام که با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و با حضور نماینده اتحادیه اروپا در وین از سر گرفته شده بود، دقایقی پیش پایان یافت و مقرر شد گفت‌وگوها از جمعه آینده از سر گرفته شود.
حاضران در این نشست آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در حوزه‌های لغو تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین پس از نشست امروز (شنبه) کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی درباره فهرست تحریم‌ها و گفت‌وگوهای انجام شده در این زمینه، عنوان کرد:‌ تحریم‌های موضوعی و بخشی مثل تحریم بخش انرژی ایران که شامل نفت و گاز می‌شود یا تحریم صنعت خوردو، تحریم مالی، بانکی و بنادر، براساس توافقاتی که تا الان صوت گرفته همه این تحریم‌ها باید برداشته شود و توافق هم در این زمینه وجود داد.

* مذاکرات درباره لیست تحریم افراد، اشخاص و نهادها هنوز ادامه دارد

وی افزود: در کنار این برخی افراد، اشخاص و نهادها هستند که به صورت خاص مورد تحریم واقع شدند و لیست بلندبالایی است. مذاکرات درباره این لیست هنوز ادامه دارد و بیش از اکثریت آنها تا الان موافقت شده که از فهرست تحریم‌ها خارج شوند.

عراقچی یادآور شد: دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در فهرست وجود دارند و مذاکره ما برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد.

* مباحث به یک پختگی رسیده

معاون وزیر خارجه که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، همچنین درباره نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام بیان کرد: این دور سوم مذاکرات است که در وین برگزار شد و امروز تصمیم گرفتیم که مجددا یک توقفی برای جمع بندی از مجموعه بحث‌هایی که صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که مذاکرات این دور خیلی فشرده بود، اظهار داشت: این مذاکرات در سطوح و قالب‌های مختلف برگزار شد، الان مباحث به یک پختگی رسیده هم در مباحث مورد اختلاف و هم در بخش‌هایی که مشترک هستیم و توافق درباره آن وجود دارد.

عراقچی بیان کرد: بحث‌ها یک مقدار پختگی پیدا کرده و روشن‌تر شده است. فاصله‌ها دقیق‌تر شده و اختلافات روشن‌تر است.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: هم در مباحث هسته‌ای و هم در بحث تحریم‌ها، نکات ریز فنی داریم و جزییاتی داریم که باید درباره آن‌ها بحث و بررسی صورت بگیرد و دقیق شود. در بسیاری از موارد نقاط مشترک وجود دارد. در برخی از موارد هنوز نقاط اختلاف است و نقاط اختلاف الان روشن‌تر شده است.

* این‌قدر مذاکره می‌کنیم که این مواضع به هم نزدیک شود و خواسته‌های ما مبتنی بر مواضع قطعی نظام تأمین شود

وی درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که آمریکا بخش‌هایی از تحریم‌ها را رفع خواهد کرد و این‌که آیا ایران این مواضع را قبول می‌کند؟ تصریح کرد: اگر که دو طرف مواضع همدیگر را قبول داشتند احتیاجی به مذاکره نبود. مذاکره در خصوص همین اختلاف‌نظرهایی است که وجود دارد، ما این‌قدر مذاکره می‌کنیم که این مواضع به هم نزدیک شود و خواسته‌های ما مبتنی بر مواضع قطعی نظام تأمین شود.

روند مذاکرات کند شده ولی رو به جلوست/ نگارش متن در برخی حوزه‌ها آغاز شده است

عراقچی یادآور شد: اگر خواسته‌های ما تأمین شود توافق صورت می‌گیرد و اگر تأمین هم نشود طبیعتا توافقی هم در کار نیست.
مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در پایان گفت: در برخی حوزه ها وارد نگارش متن شدیم و این جایی است که کار خیلی آهسته صورت می گیرد. کار روی متن دقت خود را می‌طلبد و با توجه به اینکه برخی موضوعات کماکان مورد اختلاف است کار به آهستگی پیش می رود. در عین حال روند رو به جلو است اگرچه آهسته است.

پیشرفت‌های متوسطی در سومین هفته مذاکرات برجام حاصل شد
«انریکه مورا» معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا گفت: «کمیسیون مشترک برجام سومین هفته مذاکرات خود در وین را به پایان رساند. پیشرفت‌های متوسطی حاصل شده اما جزئیات بیشتر با پیچیدگی‌های بیشتر همراه است. ما هفته آینده برای ادامه کار گرد هم می‌آییم».
در مورد مسائل مهم تفاهم نکرده‌ایم
یک دیپلمات اروپایی در گفت‎وگو با رویترز گفت: ما در وین کار زیادی داریم و زمان کمی نیز باقی مانده است. امیدوار بودیم در این هفته به پیشرفت‌های بیشتری برسیم اما هنوز در مورد مهم‎ترین مسائل به تفاهم نرسیده‎ایم.

می‌توان با احتیاط به موفقیت مذاکرات وین خوش‌بین بود

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتی افزود که گفت‌وگوها در مسیر پیشرفت قرار دارد، اما مسائل حل نشده بسیاری باقی مانده است.

وی با بیان اینکه هنوز برای شادی کردن زود است افزود؛ دلایلی وجود دارد که می‌توان با احتیاط و اطمینان فزاینده‌ای خوش‌بین بود. به گفته وی، «یک هدف کلی وجود دارد که تلاش می‌شود مذاکرات طی سه هفته آینده به نتیجه برسد»

این دیپلمات ارشد روس عنوان کرد که نشست آتی کمیسیون مشترک برجام هفتم می برگزار می‌شود و در این فاصله کارشناسان، کار روی تنظیم متن تفاهم را ادامه می‌دهند

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/114380

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی