پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گزارش جهت از رقابت تمام‌نشدنی لاریجانی‌ها با رئیسی

علی لاریجانی که آمدن یا نیامدنش در انتخابات ریاست جمهوری از مدت‌ها پیش از آغاز رقابت‌ها در صدر اخبار قرار داشت این روزها با غیبت خود و برادرش صادق آملی لاریجانی در مراسم تحلیف و عدم امضای اعتبارنامه رئیس‌جمهور جدید خبرساز شده است. پشت پرده این رقابت تمام‌نشدنی چیست؟

منتشر شده در 19 مرداد 1400
در سرویس

علی لاریجانی که آمدن یا نیامدنش در انتخابات ریاست جمهوری از مدت‌ها پیش از آغاز رقابت‌ها در صدر اخبار قرار داشت این روزها، غیبت خود و برادرش صادق آملی لاریجانی در مراسم تحلیف و همچنین اظهارات جدیدش درباره ایجاد حزب و واکنشش به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اعلام دلایل عدم احراز صلاحیتش خبرساز شده است.

لاریجانی پیش از جنجال غیبتش در مراسم تحلیف، در گفتگو با مجله «آگاهی نو» رسانه نزدیک به حزب کارگزاران گفته بود که می‌خواهد برای خودش حزب بزند؛ وی اظهار کرده بود باید نظرات مطرح شود تا نقد شوند. او بیان کرده حزبی که فقط برای قدرت باشد، دچار انشعاب می‌شود و نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. لاریجانی افزوده: حزب نیازمند پیوند ایدئولوژیک و فکری است که باید پایه‌های آن را بپذیرند وگرنه تخریب می‌شود. در غیر این صورت مثل خیلی از احزاب ما تبدیل به دورهمی می‌شود. باید افراد سیاسی که دورهم جمع می‌شوند، بگویند ما این اندیشه سیاسی را داریم.

حزب جدید لاریجانی با همکاری حزب سازندگی؟
این اظهارات او در حالی عنوان شد که در ایام انتخابات، لاریجانی به عنوان یکی از گزینه‌های کارگزاران سازندگی مطرح بود و برخی دیگر از اصلاح‌طلبان نیز به دلیل آرای سال‌های اخیر او تمایل به حمایت از او در انتخابات اخیر را داشتند. با چنین زمینه‌ای است که اظهارات اخیر او گمانه پیوند او با طیفی از جبهه اصلاحات و به ویژه حزب کارگزاران سازندگی را تقویت کرده است. در حالی‌که گمانه انشعاب کارگزاران سازندگی از جبهه اصلاحات قوت گرفته است. چون این حزب که در انتخابات مجلس 1398 و ریاست جمهوری اخیر نشان داد مواضع متمایزی از جبهه اصلاحات دارد و منش عمل‌گرایی برای این حزب از آرمان‌های اصلاحات اهمیت بیشتری دارد. شاید از همین رو نیز موردتوجه لاریجانی قرارگرفته که در سال‌های اخیر بی‌خیال ارزش‌های اصولگرایی، مواضعی نزدیک به اصلاحات را در پیش‌گرفته و شاید همین عمل‌گرایی نقطه اشتراک لاریجانی با کارگزاران سازندگی شده است.

به نظر می‌رسد لاریجانی با نزدیکی به کارگزاران سازندگی می‌خواهد چشم‌انداز تازه‌ای برای حضور خود در عرصه سیاست ترسیم کند. درواقع او با نزدیکی به این حزب درصدد است تا در قالب یک حزب حضور خود را در عرصه سیاست، رسمی‌تر و تخصصی‌تر کند. ازاین‌رو می‌توان احتمال انشعاب کارگزاران سازندگی از جبهه اصلاحات و پیوستن لاریجانی به این حزب را یکی از سناریوهای پیش روی سیاست در آینده دانست.

رودررویی رئیس سابق مجلس با شورای نگهبان
گمانه‌ها درباره سرنوشت سیاسی لاریجانی در حالی مطرح می‌شود که او این روزها به‌صورت سلبی و ایجابی موضع‌گیری‌هایی داشته که می‌تواند از تحرکات او برای چگونگی تداوم حیات سیاسی‌اش خبر بدهد. لاریجانی از یک‌سو همراه با برادرش صادق آملی لاریجانی در مراسم تحلیف حضور نیافت و از سویی نیز در نامه‌ای خطاب به شورای نگهبان به اظهارات سخنگی آن پاسخ داده است. در متن نامه او چنین آمده است؛ «احتراماً سخن‌گوی محترم آن شورا اعلام فرمودند دلایل عدم احراز این‌جانب را اعلام نموده‌اید. متأسفانه نامه‌ای که اخیراً برای این‌جانب ارسال فرمودید با مهر محرمانه است که از طریق این‌جانب به دلیل محرمانگی قانوناً قابل‌انتشار نیست؛ مرحمت فرمایید مهر محرمانه نامه را حذف نمایید تا بتوانم نامه‌ی شورا را برای اطلاع عموم علنی نمایم.»

این در حالی است که لاریجانی در آستانه انتخابات نیز نسبت به عدم احراز صلاحیتش واکنش نشان داد و وارد مناقشه با شورای نگهبان شد. او در همان روزهای رد صلاحیتش با ارسال نامه‌ای مکتوب خواستار اعلام علنی و صریح دلایل رد صلاحیت خود شد و از شورای نگهبان خواست که «با توجه به اثبات کذب بودن گزارش‌های داده شده به آن شورا در رابطه با بنده و خانواده‌ام در جریان بررسی احراز صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، همه دلایل عدم احراز صلاحیت اینجانب را بدون هرگونه پرده‌پوشی به صورت رسمی و عمومی اعلام فرمایید.»

این نامه اما با پاسخ عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توییتر مواجه شد که نوشته بود: «احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بر اساس اسناد و مدارک کافی و قابل‌اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلایل آن در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی پیش‌بینی نشده است.»

پاسخ توییتری کدخدایی از سوی لاریجانی بی‌جواب نماند و او شامگاه شنبه 22 خرداد، ضمن یادآوری این‌که آن شورا پیش‌تر چندین بار صلاحیت او را احراز کرده بود، فرار از پاسخگویی این شورا را «بهانه و آدرس غلط» دادن برشمرد و در بیانیه‌ای به این شورا تاخت که «بند (2-11) سیاست‌های کلی ابلاغیه رهبری در باب انتخابات صراحت دارد که شورای نگهبان موظف به «پاسخگویی مکتوب در خصوص دلایل ابطال انتخابات و رد صلاحیت داوطلبان در صورت درخواست آنان» است. لذا ضوابط روشنی در این امر وجود دارد و عبارت «عدم پیش‌بینی حکمی در قانون انتخابات» بهانه و آدرس غلط است.»

مناقشه لاریجانی با شورای نگهبان این روزها بار دیگر خبرساز شده اما معلوم نیست رئیس سابق مجلس شورای اسلامی می‌تواند بی‌خیال مهر محرمانه این نامه شود و دلایل رد صلاحیتش را رسانه‌ای کند یا ترجیح می‌دهد تنها به جوسازی دست بزند و این دعوا را همچنان ادامه بدهد.

صف‌بندی لاریجانی‌ها با رئیس‌جمهور جدید
اما علی لاریجانی در جنجال‌های اخیرش تنها نبوده و برادرش آملی لاریجانی نیز همچون روزهای انتخابات که نسبت به عدم احراز صلاحیت برادرش به شورای نگهبان انتقاد کرد بار دیگر به حمایت از او البته به سبک دیگری پرداخته و در موضعی عجیب علاوه بر غیبت در مراسم تحلیف از امضای اعتبارنامه رئیسی در شورای نگهبان نیز سرباز زده است تا نشان دهد ریاست جمهوری رئیسی آن‌قدر به مذاقش خوش نیامده که حتی حاشیه‌های امضا نکردن اعتبارنامه رئیسی را به جان می‌خرد.

تلاش لاریجانی برای محبوبیت با ساختن یک چهره انتقادی
آنچه از مواضع این روزهای لاریجانی‌ها برمی‌آید صف‌بندی آن‌ها نه‌تنها با شخص رئیسی بلکه با حامیان اصولگرای او است. از سویی آملی لاریجانی که با انتخاب رئیسی به سمت ریاست قوه قضائیه، هدف تهمت‌ها و جرم‌انگاری‌ها قرار گرفته با این مواضع تمایلات قلبی خود را نسبت به چهره محبوب جبهه اصولگرایی نشان می‌دهد و از سویی نیز داغ عدم احراز صلاحیت برادرش را به روش خودش جبران می‌کند و خود را در کنار برادرش قرار می‌دهد؛ برادری که این روزها خیال دارد سودای سیاست‌ورزی را جور دیگری دنبال کند، شاید قرار است لاریجانی‌ها با این صف‌بندی‌ها و تمایزسازی‌ها خواب‌های خود برای فردای سیاست ایران را عینیت بخشند، حضوری در قالب چهره‌های منتقد نظام که این روزها اتفاقاً بازار گرمی دارد؛ باید همچنان منتظر ماند و گام‌های بعدی این دو را رصد کرد.
 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/100216

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی