پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در تحلیل قطعنامه شورای حکام مطرح شد

ابوالفضل ظهره‌وند درباره تأثیر قطعنامه اخیر شورای‎ حکام آژانس بر گفت‎ وگوهای هسته‎ ای گفت: آنگونه که اکنون مشخص شده، غربی‌ها قصدی برای مذاکره ندارند.

منتشر شده در 21 خرداد 1401
در سرویس

تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای‎حکام آژانس بین ‎المللی انرژی‎ اتمی، که آمریکا و تروئیکای اروپایی بانیان آن بودند، بار دیگر نشان داد طرف ‎های غربی حاضر در گفت ‎وگوهای احیای برجام از اراده کافی برای دستیابی به «توافق مثبت» برخوردار نیستند و صرفا به‎ دنبال امتیازگیری هرچه بیشتر از جمهوری‎اسلامی ایران هستند.

در چنین شرایطی واکنش «قاطع» و «متناسب» ایران به تحرکات جهت‎دار آژانس نشان داد جمهوری‎ اسلامی نه‎تنها با چنین اقدام ‎هایی از مسیر بحق خود عقب‎نشینی نمی‌کند، بلکه با لغو نظارت ‎های فراپادمانی، گام ‎های خود را مطابق با اقدام ‎های آژانس بین ‎المللی انرژی ‎اتمی تنظیم خواهد کرد.

عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به تصویب قطعنامه علیه کشورمان در شورای‎ حکام آژانس، به همشهری گفت: پیش‎نویس قطعنامه اخیر که ازسوی آمریکا و ۳کشور اروپایی تهیه شده بود و به ‎صورت «رأی‎ گیری» و نه «اجماع»، در شورای‎ حکام به‎ تصویب رسید را صرفا می‌توان هشداری از سوی غربی ‎ها به ایران در مسیر امتیازگیری هرچه بیشتر ارزیابی کرد.

ابوالفضل ظهره ‎وند با بیان اینکه آمریکایی ‎ها و تروئیکای اروپایی آخرین تلاش‌های خود را برای امتیازگیری از جمهوری‎ اسلامی به‎ کار می ‎بندند، افزود: پیش ‎از این آنها به ‎صورت ضمنی تهدید می‎کردند که پرونده ایران را در مسیر ارجاع به شورای ‎امنیت سازمان‎ ملل قرار می‎ دهند، اما اکنون شاهدیم که چنین چیزی محقق نشد و تلاش‌های ضدایرانی آنان در روزهای اخیر دستاورد روشنی برایشان به‎ همراه نداشت.

وی ادامه داد: آمریکا و تروئیکای اروپایی در جاده یک‎ طرفه‎ ای که در برجام به‎ وجود آوردند، با بن‎ بست مواجه شدند. حتی روسیه و چین نیز به قطعنامه رأی منفی دادند که تقریبا می‌توان گفت اقدام بی ‎سابقه ‎ای است که ۲عضو دائم شورای‎ امنیت به قطعنامه شورای‎ حکام رأی منفی بدهند.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه در شورای ‎حکام رویه به ‎طور معمول این بوده‎ است که قطع نامه‌ها به ‎صورت اجماعی به تصویب می‎رسند، گفت: در سوابق شورای ‎حکام موارد کمی وجود دارد که قطعنامه ‎ای با رأی ‎گیری به ‎تصویب رسیده باشد و معمولا مصوبات اجماعی است. به یاد دارم که یک‌بار دیگر هم در اوایل دهه۹۰ شمسی و درباره ایران، در شورای‎ حکام کار به رأی‎گیری رسید.

 ظهره‎ وند تأکید کرد: علاوه ‎بر رأی‎ های منفی چین و روسیه، که به عنوان ۲عضو دائم شورای ‎امنیت اهمیت زیادی دارد، رأی ‎های ممتنع هند، پاکستان و لیبی نیز نشان می‎دهد در شورای ‎حکام اجماعی علیه کشورمان به‎ وجود نیامد. بنابراین تحرکات طرف های غربی در این زمینه به‎ جایی نرسید و برایشان دستاوردی به ‎همراه نداشت.

وی با بیان اینکه طرف‎ های غربی از قبل هم می‎دانستند که با رأی منفی روسیه و چین و حتی وتوی این دو کشور در شورای‎ امنیت در رابطه با ایران مواجه می‎شوند، گفت: با توجه به این موضوع، معتقدم تحرکات اخیر غربی‎ ها صرفا تلاشی است برای جلو رفتن در جاده یک‎ طرفه ای که در دولت روحانی ایجاد شده بود؛ موضوعی که با واکنش خوب و قاطع ایران مواجه شد و اقدام متناسب ایران در قطع همکاری‎ های فراپادمانی نشان داد برجام دیگر جاده یک‎ طرفه به ‎نفع غرب نیست.

سفیر سابق ایران در ایتالیا ادامه داد: غربی‌ها به ‎دنبال این هستند که بدون پرداخت مابه ‎ازای اقدامات برجامی ایران، صرفا از منابع توافق هسته ‎ای با کشورمان بهره‎ مند شوند و از زیربار اجرای تعهدات متقابل خود شانه خالی کنند. گفته‌های اخیر وزیر امور خارجه سابق آمریکا مثال خوبی برای این موضوع است؛ جان کری چندی قبل در مصاحبه‎ ای اعلام کرد که آمریکا در سایه برجام، طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، حدود یک‌تریلیون دلار نفت ارزان خریده‎ است.

غربی‌ها قصدی برای مذاکره ندارند
‌ ظهره‎ وند درباره تأثیر قطعنامه اخیر شورای‎ حکام آژانس بر گفت‎ وگوهای هسته‎ ای جمهوری‎اسلامی ایران و ۱+۴ نیز گفت: آنگونه که اکنون مشخص شده، غربی ‎ها قصدی برای مذاکره ندارند. پیش ‎از این در وین اعلام شد که مباحث فنی و کارشناسی به پایان رسیده و به تصمیم ‎های سیاسی غرب برای احیای برجام نیاز است، اما آمریکایی‎ ها قصد ندارند در این معامله پرداختی داشته باشند.

وی افزود: آنها قصد ندارند به تعهدات خود در مقابل چشم‌پوشی ایران از بخشی از ظرفیت‎های هسته‎ای‎اش، عمل کنند. در همین قطعنامه اخیر هم می ‎بینیم که از موضع بالا، صرفا به ‎دنبال امتیازگیری از ایران هستند و به تعهدات بر زمین‎مانده خود اشاره‎ای نمی‎کنند.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: اکنون مسئولان کشورمان یکدست و یکصدا در مقابل زیاده‎ خواهی‎ های طرف‎ های غربی ایستاده ‎اند و دیگر زیربار رویکرد تسلیم‎ سازی کشور نمی ‎روند. غربی ‎ها با اطلاع دقیق از اینکه تولید سلاح هسته‎ ای جایی در دکترین دفاعی- امنیتی و حتی ایدئولوژیک ما ندارد، صرفا به ‎دنبال بهانه ‎جویی هستند.

ظهره‎ وند اضافه ‎کرد: اکنون بر همگان ثابت شده‎ است که مسئله غربی ‎ها، برنامه هسته ‎ای ما نیست. آنها می‎ خواستند با برنامه هسته ‎ای کشورمان آغاز کنند تا برسند به مرحله اسقاط همه ظرفیت‌های راهبردی کشور.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/52272

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی