پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نکته ای بسیار مهم درباره 19 فروردین و مباحث مربوط به آن

برخی افراد متصور می شوند چون عدد 19 عدد مقدس بهائیان هست ،پس هر جایی که عدد 19 باشد مربوط به بهائیت است مثل شرف الشمس!

منتشر شده در 19 فروردین 1403
در سرویس
  • هرساله وقتی به روز 19 فروردین ماه نزدیک می شویم ، مطالبی درباره قضیه شرف شمس و حکاکی عباراتی روی عقیق و… نوشته شده و پخش می شود.

به گزارش جهت پرس؛ اما 3 نکته مهم را نباید فراموش کرد:

1- اصل وجود روزی به نام شرف شمس کاملا درست و معتبر است و هرکس با علم هیئت و نجوم آشنا باشد این را تائید می کند و علامه حسن زاده آملی در کتاب گرانسنگ علم هیئت خودشان در جلد اول ، این بحث را توضیحی دادند .

ما ستارگان سیار داریم که به آنها سیاره می گویند و ستارگان ثوابت که مربوط به فلک هشتم هستند، ستارگان سیار که هفت فلک اول را پوشش میدهند عبارتند از ماه ، عطارد، زهره ، خورشید(شمس) ، مریخ، مشتری و زحل

هر کدام از این سیاره ها در یک روز شرف دارند و در روز مقابل آن که حدود 6 ماه بعدش هست ، می شود روز هبوط آن سیاره

شرف و هبوط هر سیاره هم با سیاره دیگر فرق دارد، مثلا شرف سیاره شمس (خورشید) روز 19 برج حمل (فروردین) است و هبوط آن روز 19 برج میزان (مهرماه)

شرف سیاره ماه روز 3 اردیبهشت است ، شرف مریخ 28 دی ماه است و…

طلوع هر سیاره در روز شرف خودش، آثاری دارد که در علم هیئت در آن بحث شده ، شرف شمس هم روز 19 فروردین است که آثار مهم و مثبتی دارد ، پس اصل قضیه کاملا درست است و خرافات نیست

2- نکته دوم اینکه در فضای مجازی این قضیه را به حدیثی از امیرالمومنین (ع) نسبت دادند که باید این حدیث جعلی است و سند معتبری درباره آن وجود ندارد.

3- اما نکته سوم که مهمتر است و توسط یک سخنران در تلویزیون گفته شده این است که گفته اند چون این قضیه مربوط به روز 19 ماه است و عدد 19 هم برای بهائی ها مقدس است و یکی از آن علائم مربوط به شرف شمس هم ستاره 5 پر هست و از قضا آن هم برای بهائی ها مهم است، پس این روز را ساخته بهائیت است و آن را تبلیغ نکنید.

در پاسخ به این شایعه باید گفت این قضیه مربوط به علم هیئت است که افرادی همچون خواجه نصیرالدین طوسی در قرن 7، و قبل ایشان علمای دیگر و بعد ایشان هم علمای دیگر از جمله شیخ بهایی و علامه حسن زاده و علامه شعرانی و… در آن متخصص فن بوده اند.
اما بهائیت در قرن 13 اختراع شد!

سند شماره 1 درباره شرف شمس

کتاب دروس هیئت و دیگر رشته های ریاضی علامه حسنزاده آملی ، ج 1 ، ص 70، درس شماره 24

اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) که در کتاب شریف مجمع البیان آمده است و در آن به شرف ستاره شمس در برج حمل اشاره می کنند.

سند شماره 2 درباره شرف شمس

کتاب دروس هیئت و دیگر رشته های ریاضی ، ج 1 ، ص 71، درس شماره 24

بیان کامل علامه حسن زاده آملی که شرف شمس در روز 19 برج حمل ( فروردین) خواهد بود و در آن روز حروف عالیه ای را حکاکی می کنند.

در نیتجه کسانی که می گویند برای دعای شرف الشمس نوشتن امیرالمومنین (ع)و… بیایید و ثبتنام کنید باید گفت آن دعا سندی ندارد و فتوای آیت الله مکارم و آیت الله سیستانی هم همین هست. پس این قضیه فقط یک بحث نجومی هست .

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/166298

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی