پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحقیقات مختلفی بمنظور مشخص‌کردنِ تعداد مجاز تخم‌مرغ در روز انجام شده، اما تاکنون عدد مشخصی برای تعداد مجاز به‌دست نیامده است.

منتشر شده در 10 بهمن 1400
در سرویس

 

تخم مرغ

به گزارش جهت پرس، بسیاری از یک تخم مرغ کامل فقط سفیده آن را مصرف می‌کنند و برخی نیز تمام محتویات یک تخم مرغ را با لذت میل می‌کنند و از خواصا آن بهره می‌برند. اما خارج از این موضوع که زرده آن دارای خواص بیشتری است و یا سفیده تخم مرغ در ادامه برخی از دانستنی‌ها را درباره سفید تخم مرغ برای شما فاش خواهیم کرد.

ارزش غذایی سفیده تخم مرغ

اگر بخواهیم از ارزش غذایی تخم مرغ در بدنسازی و فواید آن برای ورزشکاران بگوییم، می‌توانیم اینطور شروع کنیم که بطور معمول بدنسازان فقط عاشق سفیده هستند، یعنی اگر عاشق هم نباشند مجبورند که از سفیده استفاده کنند، زیرا یکی از دلایلی که به زرده تخم‌مرغ کمتر بها می‌دهند، این است که کلسترول و کالریِ بیشتری دارد. سفیده حدودا ۴ گرم پروتئین خالص است و از سوی دیگر زرده علاوه بر پروتئین، حاوی چربی و کلسترول است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه نام چربی یا کلسترول کمی ترسناک است، شاید جمله بالا نظرتان را نسبت به زرده، منفی کرده باشد. اما لطفا اشتباه نکنید، کلسترول و چربی برای بدن لازم و مفید است و همچنین یک منبع بسیار خوب برای تأمین این مواد، همین زرده‌های تخم‌مرغ است که تا به‌حال نمی‌خوردید! تخم‌مرغ کلسترول بالایی دارد. اما این کلسترول در خون تأثیر منفی نمی‌گذارد.

میزان مصرف سفیده در روز چقدر باید باشد؟

تعداد مصرف تخم مرغ در بدنسازی و افرادی که تمرین سنگین دارند بطور معمول بسیار بالاست و همانطور که می‌دانید یک منبع در دسترس و باارزش برای تأمین پروتئین و چربی‌های مفید است. 

تحقیقات مختلفی برای مشخص‌کردنِ تعداد مجاز تخم‌مرغ در روز انجام شده است، اما عدد مشخصی برای تعداد مجاز به‌دست نیامده است و دلیل آن نیز این است که تعداد مجاز به موارد مختلفی مثل نوع تخم‌مرغ، وضعیت سلامت دستگاه گوارشیِ ما، رژیم غذایی و مقدار نیاز بدن بستگی دارد.

تخم مرغ

خطراتی که سفیده تخم مرغ ممکن است داشته باشد!

سفیده تخم مرغ به طور معمول یک انتخاب غذایی بی خطر محسوب می‌شود که با این وجود، مصرف آن می‌تواند با برخی خطرات همراه باشد، همچون:

بروز حساسیت پس از مصرف سفیده تخم مرغ

اگرچه سفیده تخم مرغ برای بیشتر مردم بی خطر است، امکان وقوع حساسیت به تخم مرغ وجود دارد. کودکان بیشتر از بزرگسالان حساسیت به تخم مرغ را تجربه می‌کنند. هنگامی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه برخی پروتئین‌های موجود در تخم مرغ را مضر شناسایی می‌کند، حساسیت به تخم مرغ شکل می‌گیرد. 

نشانه‌های خفیف این شرایط می‌تواند شامل راش، کهیر، تورم، آبریزش و خارش بینی، و آبریزش چشم باشند و حتی ممکن است فرد دچار آشفتگی گوارش، تهوع و استفراغ شود و در موارد نادر، تخم مرغ می‌تواند سبب یک واکنشی حساسیتی شدید شود که به نام شوک آنافیلاکتیک شناخته می‌شود و باید بدانید که در این شرایط نشانه‌هایی مانند تورم شدید در گلو و صورت و همچنین افت فشار خون رخ می‌دهد که در صورت ترکیب می‌توانند بسیار کشنده باشند.

مسمویت غذایی سالمونلا پس از مصرف سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ خام می‌تواند فرد مصرف کننده را در معرض خطر مسمویت غذایی ناشی از باکتری سالمونلا قرار دهد.

در حقیقت سالمونلا می‌تواند در تخم مرغ یا پوسته آن حضور داشته باشد، اگرچه کشاورزی مدرن و شیوه‌های پاکسازی می‌توانند میزان خطر را به حداقل برسانند و افزون بر این، پخت سفیده تخم مرغ تا زمانی که سفت شود می‌تواند به طور قابل توجهی قرار گرفتن در معرض این خطر را کاهش دهد.

کاهش جذب بیوتین با مصرف سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ خام می‌تواند جذب ترکیبی به نام بیوتین را که در انواع مختلفی از مواد غذایی یافت می‌شود، کاهش دهد.

در واقع بیوتین یک ویتامین حلال در آب است که نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می‌کند و سفیده تخم مرغ خام حاوی پروتئینی به نام آویدین است که می‌تواند با بیوتین پیوند تشکیل داده و از جذب آن در بدن جلوگیری کند و با توجه به این موضوع در تئوری‌های مطرح شده، این شرایط می‌تواند سبب بروز مشکلاتی شود و از این رو باید مقدار زیادی سفیده تخم مرغ خام مصرف کنید تا با کمبود بیوتین مواجه شوید، پس نگران نباشید و از سوی دیگر افزون بر این، پختن تخم مرغ موجب از بین رفتن اثر آویدین می‌شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/73048

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی