پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برگی از جنایات پرویز ثابت، حامی انقلاب زن، زندگی و آزادی

به بهانه حضور مقامات رده بالای ساواک در تجمعات ضدحکومتی در خارج از کشور و برای تقویت حافظه تاریخی مردم بهتر از برخی از جنایات ساواک و کشتار وحشیانه مخالفین دوباره بررسی شود.

منتشر شده در 2 اسفند 1401
در سرویس

مطبوعات ۳۰ فروردین ۱۳۵۴ خبری غافلگیرکننده از قتل ۹ زندانی معروف در جریان فرار از زندان دادند. دو نفر از کشته‌شدگان یعنی کاظم ذوالانوار و مصطفی جوان خوشدل از اعضای رده بالای سازمان مجاهدین خلق، و هفت نفر دیگر یعنی بیژن جزنی، حسن ضیاءظریفی، عباس سورکی، محمد چوپان‌زاده، احمدجلیل افشار، مشعوف کلانتری و عزیز سرمدی چریک‌های فدایی خلق بودند. خبر منتشرشده این بود که این افراد در جریان انتقال از زندان، موفق به خلع سلاح نگهبانان شده و مامورین اسکورت اتوبوس، آنها را در حین فرار هدف قرار داده و کشتند.

راز قتل این زندانی‌ها اول خرداد ۱۳۵۸ فاش شد؛ هنگامی که بهمن نادری‌پور، بازجوی ساواک که مدتی قبل دستگیر شده بود، جزئیات کشته‌شدن این افراد را افشا کرد. به گفته او که خود در جریان تیرباران حضور داشت، ماجرای فرار اساسا دروغ بود و این ۹ نفر در واقع به خاطر انتقام عملیات‌های متعدد مجاهدین خلق و چریک‌های فدایی خلق در زمستان ۱۳۵۳ کشته شدند. اشاره او به بیش از ده عملیات موفق این دو سازمان است که مهم‌ترینشان ترور سرهنگ زندی‌پور، رئیس کمیته مشترک ضدخرابکاری؛ نیک‌طبع، بازجوی کمیته مشترک؛ عباسعلی شهریاری، منبع نفوذی ساواک؛ و نوروزی، فرمانده گارد دانشگاه صنعتی آریامهر، توسط فدایی‌هاست.

نادری‌پور در بخشی از اعترافاتش می‌نویسد: «پس از اینکه زندانیان از ماشین پیاده شدند (چشم‌ها و دست‌های آنها بسته بود) در یک صف روی زمین نشستند و رضا عطارپور شروع به سخنرانی کرد. محتوای سخنرانی این بود که چون رفقا و همفکران شما، همکاران ما (یعنی کارمندان ساواک یا شهربانی) را در دادگاه‌های به‌اصطلاح انقلابی خود محکوم به اعدام می‌کنند و آنها را ترور می‌نمایند، ما هم در دادگاه خود، شما را که رهبران آنها هستید به اعدام محکوم کرده‌ایم… در جریان صحبت‌های عطارپور زندانیان به خصوص جزنی و ضیاء‌ظریفی مسأله ارتباط با خارج از زندان را تکذیب و در هر صورت اعتراض می‌کردند. بعد از این بوسیله یک مسلسل اوزی که بوسیله جلیل یا سرهنگ وزیری آورده شده بود ابتدا یا عطارپور یا سرهنگ وزیری مبادرت به تیراندازی به سوی زندانیان کردند و من هم نفر شاید چهارم یا پنجم بودم که چند تیری با مسلسل انداختم… بعدا مجددا این شهدای به خون فتاده به داخل مینی‌بوس زندان منتقل شدند و دست‌ها و چشم‌های آنها را حسینی باز می‌کرد.»

او در جای دیگر، پرویز ثابتی را مغز متفکر این جنایت معرفی کرد: «پرویز ثابتی که با گذرنامه سیاسی و مشخصات جعلی در خارج از کشور است، در این جنایت هولناک سهیم و شریک و در حقیقت دستوردهنده بوده است.»

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/14447

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی