پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تهیه ماست خانگی به روش سنتی بسیار ساده است بخصوص ماست یونانی که مملو از خواص گوناگون است.

منتشر شده در 9 بهمن 1400
در سرویس

ماست یونانی

به گزارش جهت پرس، تهیه ماست یونانی بسیار آسان است و با توجه به اینکه تخمیر آن زمان می‌برد، اما قطعا سالم‌ترین ماست است، اما چطور می‌توان آن را در منزل تهیه کرد؟!

دستورالعمل استفاده از ماست

در صورتی که در منزلتان ماست ساز داشته باشید، تهیه ماست یونانی بسیار آسان‌تر خواهد شد و از این رو تنها باید تمام مواد اولیه را اضافه کنید و بگذارید حداقل هشت ساعت تخمیر شود و پس از آن محتویات ماست را درون یک ظرف جداگانه قرار دهید و آن را ۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید.

دستورالعمل درست کردن ماست یونانی به روش سنتی

تهیه و درست کردن ماست خانگی به روش سنتی بسیار ساده است، درست همانند روشی که قرن‌ها درست می‌کردیم و نیاز به کمی صبر دارد، زیرا تخمیر آن زمان می‌برد، اما قطعا سالم‌ترین ماست است.

 برای شروع، تمام مواد لازم را داخل قابلمه روی حرارت متوسط اضافه کرده و آن را بجوشانید. دمای ایده آل حدود ۱۸۵ درجه فارنهایت – ۸۵ درجه سانتیگراد است. اگر دماسنج در آشپزخانه داشته باشید، ایده خوبی است که ازآن استفاده کنید. اگر ندارید، می‌توانید با انگشت آن را تست کنید.

 اجازه دهید شیر پس از جوش آمدن، به مدت ۵ دقیقه بجوشد و آب اضافه آن تخمیر شده تا ماست بهتری داشته باشید؛ وقتی به جوش آمد، بگذارید ۱۵ دقیقه در دمای محیط باقی مانده و خنک شود. دمای مناسب ۴۳ درجه سانتیگراد است که برای اندازه گیری دمای شیر بهتر است از دماسنج استفاده کنید، ولی اگر دماسنج نداشتید، انگشت کوچک دست خود را داخل شیر فرو ببرید و چند ثانیه صبر کنید، درصورتیکه دست شما نسوزد دمای شیر مناسب است؛ دمای شیر باید کمی بیشتر از دمای بدن شما باشد.

مایه ماست را داخل کاسه ریخته و خوب آن را هم بزنید تا کاملا صاف و یکدست شود و در روند تخمیر به خوبی عمل کند، حالا ماست زده شده را را به شیر اضافه کنید و خیلی آرام هم بزنید تا کاملا با شیر مخلوط شود، سپس مخلوط را داخل ظرفی با یک سرپوش غیرقابل نفوذ هوا بریزید، و در مکانی گرم قرار دهید و اجازه دهید ۸ تا ۱۰ ساعت تخمیر کند.

درست در زمانی که این مدت گذشت، ماست را داخل ظرف جداگانه صاف کنید و برای انجام این کار آن را در یک کیسه پارچه‌ای نخی ریخته و در گوشه‌ای آویزان کنید یا کیسه را در یک آبکش قرار داده و آبکش را روی یک پایه یا ظرفی که آبکش روی داخل آن قرار گیرد، اجازه دهید تا آب ماست گرفته شود.

 پس از ۲ ساعت، ماست را از کیسه خارج کرده در یک ظرف لعابی یا چینی بریزید و در یخچال قرار دهید تا خنک شود. در نهایت وقتی درست کردن به اتمام رسید، آن را به شیشه‌های کوچک‌تر مجزا بریزید.

باقیمانده مایع ماست سرم شیر است، می‌توانید آن را بنوشید و یا از آن در انواع دیگر دستور‌ها استفاده کنید. حالا شما آماده لذت بردن از ماست یونانی لذیذ در منزل هستید.

ماست یونانی

خواص ماست یونانی در یک نگاه 

  • مناسب برای افراد دیابتی
  • فاقد گلوتن
  • مناسب برای قلب
  • کم‌کالری
  • کم‌کربوهیدرات
  • کم‌چرب
  • کم‌نمک (سدیم کم)

پیشنهاداتی که در زمان تهیه ماست یونانی باید آن را در نظر گرفت

بهترین محل برای تخمیر ماست گاز است. می‌توانید آن را در دمای پایین گرم کنید، سپس آن را خاموش کنید و ظرف را با ماست داخل آن قرار دهید.

اگر شیشه با سرپوش مناسب ندارید، می‌توانید به سادگی از کاسه استفاده کنید، پارچه روی آن بگذارید و آن را با پوشش پلاستیکی یا کیسه پلاستیکی بپوشانید.

اگر می‌خواهید ماست بافت سفت‌تر داشته باشد، ۱ یا ۲ قاشق سوپ خوری شیر خشک اضافه کنید. باعث می‌شود این مخلوط قبل از تخمیر، غلظت بیشتری داشته باشد.

اگر ماست کم کالری ترجیح می‌دهید می‌توانید از ترکیبات سبک مانند شیرکم چرب و ماست ساده بدون چربی استفاده کنید.

اگر از شیر بز استفاده می‌کنید، زمان فرآیند تخمیر باید برابر با ۲۰ تا ۲۴ ساعت باشد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/73174

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی