پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی مهمترین وقایع آسیای میانه

سال 1949 میلادی بود که اختلاف طالبان و پاکستان باعث درگیری بین آنها شد و در سال 2021 با میانجیگری سراج الدین حقانی بین آنها آتش بس شد که دیدار اخیر مقامات این دو کشور آورده‌های خوبی را برای اسلام‌آباد دارد.

منتشر شده در 15 اسفند 1401
در سرویس

از مهمترین وقایع آسیای میانه در هفته گذشته سفر کم سابقه وزیر دفاع و نیز رییس اطلاعات ارتش پاکستان به کابل برای دیدار با مقامات امارت اسلامی طالبان بود؛ دیداری که بین ملابرادر با «خواجه محمد آصف» وزیر دفاع و نیز «ندیم احمد انجم» رییس ISI انجام شد و بسیاری از ناظران این دیدار را منتج به یک توافق محرمانه امنیتی بین کابل و اسلام‌آباد میدانند. مهمترین مسئله مورد اختلاف بین کابل و اسلام‌آباد برجسته شدن گروه «تحریک طالبان پاکستان(TTP)» در ماه‌های اخیر درست پس از پایان کار عمران‌خان بود.

این در حالی بود که نوامبر ۲۰۲۱ با میانجیگری سراج الدین حقانی بین طالبان پاکستان و اسلام‌آباد آتش بس ایجاد شده بود. اختلاف طالبان و دولت پاکستان باعث شد تا برای نخستین بار پس از ۱۹۴۹ و عصر صدراعظمی شاه‌محمود‌خان در افغانستان، دولت پاکستان به بمباران مناطقی از خاک افغانستان دست بزند. گفته میشود که گروه طالبان پاکستان در مناطقی همچون کنر، ننگرهار و پکتیا دارای مواضعی برای انجام عملیات در خاک پاکستان می‌باشد. دستگیری شبکه طالبان پاکستان در پیشاور در روزهای اخیر و نیز خبر انجام عملیات قریب الوقوع پاکستان در خاک افغانستان می‌تواند پیامد این توافق محرمانه باشد. از سوی دیگر آزاد شدن چند ده تن از اتباع پناهجوی افغانستان از زندان کراچی در روزهای اخیر نیز بعنوان بخشی از خواسته ملابرادر از مقامات پاکستان پیشتر مطرح شده بود. ضمن اینکه ملابرادر خواستار ساماندهی گذرگاه اسپین بولدک با پاکستان نیز شده بود.
این توافق امنیتی برای دولت اسلام‌آباد دارای بیشترین آورده است. زیرا از یک سو بدلیل تورم سنگین و نیز آغاز کارزار نافرمانی مدنی عمران‌خان فشار زیادی بر دولت شهباز شریف وجود دارد و از سوی دیگر برای برنامه‌ «نگاه به شرق» در دولت شریف، وی برای بهبود روابط با روسیه احتیاج به رابطه راهبردی با افغانستان دارد. از سوی دیگر دولت کابل نیز ضمن قرارداد در حوزه معدنی با چین و نیز قرارداد نفتی با روسیه و ایران نیاز داشت تا قرارداد امنیتی با پاکستان را نیز مبنا قرار دهد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/13205

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی