پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خیار برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است و جالب‌تر از آن اینکه این گیاه تاریخچه‌ای عجیب را برای خود به ثبت رسانده است.

منتشر شده در 6 بهمن 1400
در سرویس

خیار

به گزارش جهت پرس، خیار بعنوان یک گیاه مملو از خاصیت است و حتی در سبد میوه نیز جای دارد، اما آیا می‌دانستید تاریخچه کشف و پیدایش آن به چه زمانی باز می‌گردد؟

خیار و خواص آن

خیار از خانواده کدو و خربزه و از جمله خوراکی‌های سرشار از ریزمغذی‌های مفید برای بدن محسوب می‌شود و به دلیل دارا بودن میزان قابل توجهی پتاسیم برای کنترل فشار خون توصیه می‌شود البته بدون اضافه کردن نمک!

جالب است بدانید خیار برای بیماری‌های درد سینه، نارسایی کلیه، بیماری‌های کبد و لورالمعده ریه، معده، دندان و لثه مفید است آب خیار برای بیماران مبتلا به آرتروز و نقرس مفید است و اگزما را التیام می‌بخشد.

خیار دارای ویتامین K است که در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی موثر است و از سوی دیگر به عنوان یک لاغر کننده نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

به این صورت که مقداری خیار خرد شده را با مقداری تمشک و ماست و در صورت دلخواه مقداری نعناع به وسیله‌ی مخلوط کن مخلوط کرده و استفاده کنید.

نگاهی گذرا به تاریخچه خیار

پژوهشگران معتقدند منشأ پیدایش گیاه خیار، کشور هند است که امروزه این کشور یکی از بزرگترین ذخایر ژنتیکی گیاه خیار را در اختیار دارد. بیش از سه هزار سال است که در منطقه غرب آسیا کشت خیار رایج بوده و به احتمال فراوان این سبزی توسط رومی‌ها به مردم کشور‌های اروپایی معرفی شده‌است.

از آن جالب‌تر اینکه طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده در سطح جهان مشخص شده که منشأ خیار در کشور هند در کوهپایه‌های هیمالیا است و بیش از سه هزار سال در این منطقه کشت و پرورش می‌یابد و حتی از هند به کشور‌های یونان و روم باستان منتقل شده‌است و رومی‌های باستان علاقه زیادی به این سبزی داشته‌اند.

 سابقه کشت در فرانسه به قرن نهم میلادی و در انگلستان به قرن چهاردهم میلادی بازمی‌گردد، که توسط رومیان به این مناطق منتقل شده و اسپانیایی‌ها نیز آن را به مناطق حوزه قاره آفریقا انتقال داده‌اند. 

در کشور آمریکا نیز سابقه کشت به اواسط قرن شانزدهم میلادی بازمی‌گردد و از سوی دیگر در کشور فرانسه تولید خیار به قرن نهم میلادی بازگشته و در انگلستان تکثیر آن در قرن ۱۴ پس از میلاد متداول شده‌است.

خیار

بسیاری معتقدند که تکثیر خیار در کشور آمریکا به اواخر قرن شانزدهم نسبت داده می‌شود و با توجه به دست نوشته‌های پلینی، امپراتور روم «تیبریوس» در طول فصل تابستان و زمستان از خیار به عنوان یک میوه روی میز غذای خود استفاده می‌کرده‌است و به علت علاقه زیاد امپراتور روم به این سبزی، پرورش آن در تمامی فصول سال متداول و گلخانه مخصوصی بدین منظور تأسیس شده‌است.

 رومیان باستان نیز از برگ‌های خیار برای درمان محل گزش عقرب، افزایش بینایی و برای دور کردن موش استفاده می‌کرده‌اند. 

کشاورزان آمریکایی در قرن شانزدهم میلادی با استفاده و تبادل اطلاعات با کشاورزان اسپانیایی، اقدام به تولید و تکثیر انواع گیاهان کشت شده در اروپا از جمله خیار کردند و در قرن ۱۷ میلادی علیه مصرف میوه‌ها و سبزیجات نپخته در کشور آمریکا جنبش‌هایی به راه افتاد و مردم معتقد بودند نباید از سبزیجات و میوه‌های نپخته مصرف کرد به همین علت از خیار برای تغذیه گاو‌ها استفاده می‌شد که از همین زمان اصطلاح خیار گاوی در آمریکا متداول شد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/73578

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی