«مسیرتون چرا اینجوریه؟ هر چی اسنپ یا تپسی میزنم قبول نمیکنه، دیر میرسم» صحبتهایی که شاید هر کدام از ما این روزها حداقل یکبار یا گفته ایم یا شنیده ایم.
اما وقتی به گزینه «عجله دارم» تغییر کند ماجرا جور دیگری رقم میخورد.
سازمان تعزیرات: گزینه عجله دارم گران فروشی و تخلف است
ماه گذشته بود که سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد گزینه «عجله دارم» گرانفروشی و تخلف است و باید از تاکسیهای اینترنتی حذف شود. این موضوع ابتدا تذکری به سخنگوی سازمان تعزیرات به مسئولان تاکسیهای اینترنتی بود و آنها را تهدید به برخورد جدی در صورت عدم حذف این گزینه کردهبود. تقریباً یک هفته بعد از طرح این تذکر، امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود محیط کسبوکار وزارت اقتصاد از این اظهارنظر انتقاد و اعلام کرد «عجله دارم» تخلف نیست و در تاکسیهای اینترنتی باقی میماند. با توجه به واکنش وزارت اقتصاد نسبت به این موضوع، تصور میشد این ماجرا خاتمه پیدا کردهباشد، اما روز سهشنبه احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، در نشست خبری خود بار دیگر به این موضوع پرداخت و خطاب به تاکسیهای اینترنتی گفت: «خودتان گزینه عجله دارم را جمع کنید.» رئیس سازمان تعزیرات هم وجود این گزینه در تپسی و اسنپ را مصداق گرانفروشی دانست و در ادامه نیز اعلام کرد: «تخلف اسنپ در رابطه گزینه عجله دارم از آن مقولاتی بود که هیچکدام از دستگاههایی که مسئولیت و مأموریت نظارت در بازار و حمایت از حقوق مردم را دارند، ورود نکردند و ما رأساً خودمان ورود کردیم.» اصانلو در ادامه نیز اعلام کرده که در حال حاضر پرونده تخلف اسنپ در مرحله تحقیقات مقدماتی است. رئیس سازمان تعزیرات حکومتی همچنین تاکسیهای اینترنتی را به نوعی تهدید کرد و گفت: «اگر خود شرکتها این گزینه را حذف نکنند، پروندههای مربوطه تا صدور حکم پیگیری میشود.» به نظر میرسد موضوع «عجله دارم» محل اختلاف سازمان تعزیرات و وزارت اقتصاد شدهباشد.
نظر مسافران تا قبل از حذف گزینه عجله دارم چه بود؟
یکی از مسافران تاکسی اینترنتی نوشته: «خیلی وقته به این نتیجه رسیدم رانندهها تا عجله دارم رو نزنی قبول نمیکنن، وای به حالی روزی که یه کمی هم ترافیک باشه یا بارون بیاد، به نظر من که خیلی گزینه مسخرهایه و فقط به نفع راننده و شرکتهاست نه ما. این بیانصافیه که همون خودرویی که ۱۰ دقیقه پیش با قیمت ارزونتر باید سفر رو تأیید میکرد، با قیمت بیشتری قبول میکنه که مسافر رو به مقصد برسونه.»
همچنین شخص دیگری این مسئله را طور دیگری نقد کرد: «۵۰ تا ماشین اطراف هستن، اما هیچکدوم درخواست را قبول نمیکنن تا گزینه عجله دارم را میزنم همه باهم قبول میکنن!»
مسافر دیگری هم نوشت: «متأسفانه اکثر رانندگان اینترنتی خودشون رو حق میدونن و بهانه گرانی لوازم یدکی و ترافیک و نصرفیدن رو میارن. تازه منت هم سر مسافر میزارن. دوستان سعی کنید به خاطر یه بخاری و کولر و موزیک قشنگ، امتیاز بالا ندید، فقط کیفیت، ادب و امنیت مهمه.»
شخص دیگری نیز اینگونه واکنش نشان داد: «اسنپ جان بهتر نیست به جای اینکه مجبورمون کنی گزینه عجله دارم رو با چنددهدرصد قیمت بالاتر انتخاب کنیم، خودت بگی قیمتها افزایش پیدا کرده؟ به عقل و شعور مردم احترام بگذارید!»
دلیل رانندگان برای قبول سریع گزینه عجله دارم چه بود؟
یکی از رانندگان تاکسیهای اینترنتی در این رابطه نوشته: «اگه راننده براش قیمت سفر عادی به صرفه باشه، مگه مریضه قبول نکنه؟ شماها که گزینه «عجله دارم» رو نقد میکنید اصلاً تو عمرتون راننده اسنپ بودید؟ تا حالا موقع بردن مسافر جریمه شدید یا تصادف کردید؟»
راننده دیگری هم که از شغلی که دارد، راضی نیست، نوشت: «کرایهها واقعاً مفته، امثال بنده هم اگر مجبور نبودیم هیچوقت این کار را انتخاب نمیکردیم، شما هم اگر دو بار هم گزینه عجله دارم رو بزنی باز هم نسبت به تاکسی دربستی با قیمت بهتری داری سفر میکنی. ضمناً اگر کرایه نصرفه و هیچ رانندهای سفر رو قبول نکنه باید چند برابر همین پول به تاکسیهای زرد و سبز بدید.»
یکی دیگر از رانندگان هم نسبت به اینکه اطلاعی از انتخاب گزینه عجله دارم، از سوی مسافر ندارد، توضیح داد: «گزینه عجله دارم فقط مختص مسافر عزیز است و راننده هیچ خبری ازش نداره. فقط اینکه وقتی این گزینه رو میزنی، سفر شما به نزدیکترین ماشینها ارسال میشه و کسایی که در دو الی سه دقیقهای لوکیشن هستن سفر رو میگیرن و به سمت مبدأ تعیین شده میرن.»
راننده دیگری نوشت: «شما فکر کردی من حال میکنم بیام بشم راننده خصوصی شما اون هم با افزایش قیمت لاستیک و لوازم یدکی و…»
واکنش اسنپ و تپسی چه بود؟
روز پنجشنبه اسنپ گزینه «عجله دارم» را از اپلیکیشن خود حذف کرد. روابط عمومی این تاکسی اینترنتی توضیحاتی را در این رابطه در اختیار «جوان» قرار دادهاست. در بخشی از این توضیحات آمدهاست: «با وجود داشتن استدلالهای حقوقی و تجاری در دفاع از گزینه «عجله دارم»، بنابر دستور مقامات ذیصلاح، این خدمت را از اپلیکیشن خود حذف کرد. گاهی در ساعات اوج ترافیک، کم بودن تعداد کاربران راننده و بالا بودن تعداد درخواستهای سفر در یک محدوده موجب طولانیشدن زمان پذیرش درخواست سفر میشود. گزینه «عجله دارم» راهکاری است که کاربران مسافر از طریق آن میتوانند شانس پذیرفتهشدن درخواستشان را افزایش دهند و زودتر به مقصد برسند. با انتخاب این گزینه، قیمت جدیدی برای سفر محاسبه میشود که بر اساس الگوریتمهای تنظیمشده توسط واحد تجاری اسنپ تعیین شدهاست.» در بخش دیگری از این توضیحات آمدهاست: «گزینه «عجله دارم» با توجه به نیاز و درخواست کاربران ایجاد شد تا کاربر مسافر در صورت تمایل در ازای پرداخت اضافه، درخواست خود را سریعتر به سفر تبدیل کند. عنوان گرانفروشی تعریف قانونی دارد؛ باور ما بر این است که با ایجاد شناخت و آگاهی کامل از ماهیت این گزینه دیگر چنین نسبتی به آن داده نخواهد شد. درصد خیلی کمی از سفرهای اسنپ با گزینه «عجله دارم» انجام میشود. از سوی دیگر، کاربر راننده متوجه نمیشود که کاربر مسافر گزینه «عجله دارم» را انتخاب کردهاست. در حقیقت کاربر مسافر با انتخاب گزینه «عجله دارم» زمان پذیرش درخواست سفر خود را مدیریت میکند.»، اما آیا این گزینه برای همیشه از اسنپ حذف شدهاست؟ روابط عمومی اسنپ در این رابطه گفتهاست: «به رغم حذف «عجله دارم»، به واسطهکاربردی بودن و نفع این گزینه برای هر دو گروه کاربران، همچنان از طریق مذاکرات، جلسات و گفتگوها به دنبال اثبات کارکرد این گزینه به دستگاههای مربوطه هستیم.»
«تپسی»، اما تاکنون هیچ واکنشی نسبت به این ماجرا نشان ندادهاست. این شرکت چندی قبل در پایگاه اطلاعرسانی خود در رابطه با افزایش قیمت بابت «عجله دارم» کاربران نوشت: «عجله ندارم؛ ارزانتر سفر میکنم!» در این قابلیت، مسافر پس از انتخاب مبدأ و مقصد، سه گزینه در ارتباط با سفر خود خواهد دید. اول، گزینه «عادی» است که در صورت انتخاب آن، رسیدن سفیر به مبدأ و هزینه سفر همچون روال سابق تپسی محاسبه خواهد شد. دوم؛ گزینه «عجله ندارم» است که در صورت انتخاب این گزینه، ممکن است زمان انتظار مسافر برای پیدا شدن سفیر تا پنج دقیقه طول بکشد. هزینه این سفرها ۱۵ درصد کمتر از سفرهای عادی محاسبه میشود. گزینه سوم «عجله دارم» است که در صورت انتخاب آن، هزینه سفر افزایش مییابد و سفیر در مدت زمان کمتری نسبت به حالت عادی به مبدأ شما خواهد رسید.»
حذف گزینه «عجله دارم» از اسنپ و تپسی دردسر شد؟
رانندگان به دلیل قیمتهای پایین درخواستها را قبول نمیکنند و مردم هم برای همین کار گزینه توقف دارم را میزنند تا هزینه بالاتر برود.
به نوعی گزینه توقف دارم تبدیل به شگردی برای افزایش کرایه شده تا شاید رانندگان درخواست را قبول کنند.
در این بین روایت کاربران فضای مجازی را می بینیم که مخالف حذف گزینه عجله دارم به دلیل افزایش قیمت کرایه معمول شده اند:
اما برخی هم معتقد هستند قیمت همان قبلی است و اقدام سازمان تعزیزات به نفع مردم بوده است و این افزایش قیمت را به تعطیلات آخر هفته و مناسبت های پایان سال مثل چهارشنبه سوری نسبت می دهند: