پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با جهت پرس تشریح کرد

مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره تجربه‌های ایران در همکاری‌های پالایشگاه‌های فراسرزمینی گفت: راه‌اندازی این پالایشگاه‌ها برای ارزآوری و خنثی‌سازی تحریم‌ها بسیار مفید است.

منتشر شده در 12 آذر 1401
در سرویس

مهدی پناهی، روزنامه نگار اقتصادی: مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با جهت پرس در مورد پالایشگاه‌های فراسرزمینی گفت: راه‌اندازی این پالایشگاه‌ها برای ارزآوری و خنثی‌سازی تحریم‌ها بسیار مفید است. در طول سال‌های گذشته و سال‌های تحریمی پرسنل، کارمندان و مهندسین ما در مجموعه وزارت نفت و مجموعه انرژی کشور تجربیات خوبی را به دست آوردند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از جاهای که همیشه کانون توجهات برای دشمنان جهت تحریم ما بوده است حوزه انرژی است چون یکی از توانمندی‌های ما در حوزه انرژی به‌طور مشخص نفت و فراورده‌های نفتی بوده است اما به همت مهندسین و متخصصینی که در مجموعه وزارت نفت و حوزه انرژی کشور بودند اجازه ندادیم که تحریم‌ها اثرگذاری داشته باشد یعنی تولیدمان را داشته‌ایم و ظرفیت‌هایمان را نیز حفظ کردیم.

دانش نفتی را هم میتوانیم صادر کنیم
وی افزود: در حال حاضر تجربه‌ای حاصل‌شده است که این تجربه را می‌توانیم به بسیاری از کشورها صادر کنیم. صادر کردن فقط بحث فرآورده و نفت خام نیست دانش صادر کردن نیز از مهم‌ترین صادرات حوزه انرژی است. یکی از کارهای که کشورهای توسعه‌یافته در دنیا انجام می‌دهند دانش صادر کردن است که بسیار مهم‌تر از سایر صادرات در حوزه انرژی است.
نخعی تأکید کرد: اگر ما بتوانیم این پالایشگاه‌ها و‌ واحدهای تولیدی را به لحاظ فنی وابسته به خودمان کنیم، می‌توانیم دانش فنی، تجربه و دانش مهندسی که ایجادشده است را صادر کنیم و خیلی از کشورها را متناسب با نفت خامی و مشخصات نفت خام خودمان راه‌اندازی کنیم. می‌توانیم در بحث خنثی‌سازی تحریم‌ها و مسائل اقتصادی و ارزآوری و مسائلی که مرتبط با این حوزه است حتماً دستاوردهای خوبی را به دست بیاوریم کما اینکه باید در گذشته این کارها را جدی‌تر دنبال می‌کردیم الان این زمینه فراهم‌شده است و امیدواریم این زودتر عملیاتی شود.

تجربه های نفتی ایران در ونزئولا، سوریه و عراق
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حوزه پالایشگاه‌های فرا سرزمینی ما با ونزوئلا کار می‌کنیم. در سوریه هم کارهای انجام داده‌ایم و با عراقی‌ها هم ‌از گذشته کارکرده‌ایم. همه کشورها وابسته به انرژی هستند و می‌توانیم همه این‌ها را به خودمان وابسته کنیم. این سیاست به ما کمک خواهد کرد که نفت خام خود را به محصولات باارزش افزوده بالاتر و غیرقابل تحریم تبدیل کنیم و از این طریق نیز خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال کنیم.
 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/24097

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی