پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در گزارش جهت پرس بخوانید

بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران ۲۹ بهمن ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش حماس و جمعی از مسئولان در مصلای امام خمینی (ره) افتتاح شد و تا دوم اسفندماه ادامه دارد.

منتشر شده در 30 بهمن 1402

عطیه فکری _ سال 1372 اولین دوره نمایشگاه مطبوعات با عنوان «جشنواره مطبوعات» همزمان با نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب در تهران برگزار شد. این نمایشگاه با هدف ارتباط مستقیم مردم با اهالی رسانه هر سال پذیرای مخاطبان و علاقه‌مندان بود. در چند دوره نخست تلاش بسیاری شد تا این نمایشگاه بتواند خودش را به صورت یک نمایشگاه اختصاصی معرفی کند. این تلاش‌ها ادامه داشت تا دوره چهاردهم نمایشگاه مطبوعات به صورت کاملا مستقل در فصل پاییز هویتی مستقل پیدا کرد.

با بررسی انگیزه‌های موسسان نمایشگاه مطبوعات ایران می‌توان به این نتیجه رسید که ارتباط مستقیم مخاطب با رسانه‌ها و آشنایی آنها با تحریریه و مدیریت رسانه‌های مختلف، یکی از اهداف اصلی برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌هاست. از دیگر کارکردهای نمایشگاه مطبوعات می‌توان به تجدید دیدارهای اهالی رسانه اشاره کرد. در این یک هفته همکاران رسانه‌ای این فرصت را دارند که همکاران سابق و خبرنگاران رسانه‌های دیگر را در نمایشگاه ببینند و ارتباط برقرار کنند و این ارتباط می‌تواند به پیگیری همزمان و هماهنگ برخی مسائل خبری کمک کند.

در مدت چهار روز برگزاری این نمایشگاه نشست ها و کارگاه های متنوعی برگزار می‌شود، در این مدت مسئولان سازمان های مختلف با شرکت در نشست ها به ارائه آخرین دستاوردهای خود در دولت سیزدهم می‌پردازند.

برگزاری ۸۰ نشست در مدت ۴ روز از جمله فعالیت‌های ویژه این دوره از نمایشگاه است که ۴۰ نشست آن به طور تخصصی با محور رسانه برگزار می‌شود و شامل تجلیل از پیشکسوتان و اساتید عرصه رسانه، کارگاه‌های آموزشی تخصصی، رونمایی از کتب حوزه ارتباطات و روزنامه‌نگاری، تجربه کاوی روزنامه‌نگاران و تحلیل و بررسی مسائل پیش‌روی حوزه رسانه است.

تاثیر نمایشگاه مطبوعات بر انتخابات

فعالان رسانه‌ای عقیده دارند به خاطر نزدیکی نمایشگاه به زمان انتخابات و تقارن با آن، نمایشگاه می‌تواند به انتخابات کمک کند و به نوعی تنور انتخابات را داغ کند. علاوه بر آن برگزاری نمایشگاه مطبوعات برای مسئولین هم تاثیرگذاری بالایی دارد، مسئولین اجرایی در مصاحبه با رسانه‌ها درباره دستاوردهای جدید و اقدامات اخیرشان صحبت می‌کنند تا به گوش مردم جامعه برسد یا اگر همانند امسال که انتخابات پیش روی مردم قرار دارد کاندیداها می‌توانند با حضور در غرفه‌های برخی رسانه‌ها به بیان توانایی‌ها و اهدافشان در انتخابات آتی بپردازند تا مردم با آشنایی بیشتری به آن‌ها رای بدهند. برای مثال سخنگوی شورای نگهبان با حضور در نمایشگاه درباره رد یا تایید صلاحیت‌ کاندیداها صحبت کرد یا مرتضی آقاطهرانی که سابقه چند دوره حضور در مجلس را دارد با شرکت در نمایشگاه‌ مردم تشویق به رای دادن کرد و ملاک و معیارهای تشخیص نماینده اصلح را تبیین کرد.

واکنش کاربران شبکه‌ها اجتماعی به نمایشگاه مطبوعات

کاربران شبکه‌های اجتماعی همانند هر رویدادی واکنش‌های متفاوتی به برگزاری نمایشگاه مطبوعات بعد از 6 سال وقفه نشان دادند. برخی کاربران و فعالان رسانه‌ای جناحی و حزبی برای یکدیگر خط و نشان می‌کشیدند و در صفحات خود کُری خوانی می‌کردند. در این بین کاربرانی هم بودند که از جنبه مثبت به نمایشگاه نگاه کرده بودند و از اتفاقات خوب آنجا روایت کردند.

برخی از اصلاح‌طلبان همچنان با بی‌اخلاقی برخورد می‌کنند مثل همین فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب که عکسی از غرفه روزنامه کیهان و متصدی آن منتشر می‌کند و به حجاب خانم متصدی طعنه می‌زند در صورتی که مشکلی در حجاب او نیست.

گلایه از وضعیت حجاب در اکانت کاربران دیگر هم دیده می‌شد، کاربری با انتشار عکس بی‌حجاب یک خانم از عدم توجه و رسیدگی به موضوع حجاب انتقاد کرده بود.

برخی فعالان رسانه‌ای صرفا به رسالت خبری و اطلاع‌رسانی خود به دور از حواشی پرداخته بودند و در اکانتشان گزارشی از اقدامات انجام شده در نمایشگاه ارائه می‌کردند.

اکانت منتسب به دولت با انتشار محتواهای پی در پی به مردم و کاربران عادی مجازی گزارش حضور هنرمندان و مسئولین را در می‌دادند و توجهی به دعواهای سیاسی نداشتند.

دسته دیگری از فعالان رسانه‌ای رویکرد انتقادی در پیش گرفته بودند یا از عملکرد خبرنگاران در دوره قبلی نمایشگاه انتقاد می‌کردند یا از نحوه رفتار مسئولین مقابل دوربین شکایت داشتند.

همه این واکنش‌ها در فضای حقیقی و مجازی نشان‌گر آنست که مردم و کاربران از تعامل با رسانه‌ها و مسئولین استقبال می‌کنند، تایید، تشویق و انتقاد همگی حکایت از اهمیت ماجرا دارد. تا وقتی انتقاد و تشویقی به عملکردها و سیاست‌ها وجود دارد می‌توان به پویایی آن جامعه امیدوار بود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/160335

اخبار پیشنهادی

نظرات

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی