پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منابع خبری آمریکا:

منابع مطلع آمریکایی می‌گویند سرکرده سازمان تروریستی القاعده در خانه یکی از دستیاران ارشد وزیر امور داخله طالبان هدف قرار گرفت و از موشک «هِل‌فایر» برای این حمله استفاده شد.

منتشر شده در 11 مرداد 1401
در سرویس

بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره کشته‌شدن «أیمن الظواهری» سرکرده سازمان تروریستی القاعده در حمله پهپادی آمریکا به کابل، روزنامه «نیویورک‌تایمز» بامداد سه‌شنبه جزئیات بیشتری از این حمله منتشر کرد.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا نوشت: «ایالات متحده در یک حمله با هواپیمای بدون سرنشین، سرکرده القاعده و طراح اصلی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را در افغانستان کشت».

این منابع به این روزنامه گفتند: «ایمن الظواهری در حمله کابل کشته شد که اولین حمله در افغانستان از زمان خروج نیروهای آمریکایی در سال گذشته و یک پیروزی تبلیغاتی بزرگ برای تلاش‌های دولت بایدن در مبارزه با تروریسم است».

مقامات مذکور – که نام یا سمت آنها فاش نشد – تاکید کردند: «این حمله توسط سیا انجام شد نه ارتش آمریکا. این حمله موفقیت آمیز بود و تلفات غیرنظامی در پی نداشت. با سقوط کابل به دست طالبان، سیا تلاش‌های مخفیانه‌ای را برای یافتن الظواهری آغاز کرد و معتقد بود که بازگشت طالبان به قدرت او را کمتر محتاط می‌کند».

به گفته یکی از تحلیلگران آمریکایی، خانه‌ای که الظواهری در آن هدف قرار گرفت متعلق به یکی از دستیاران ارشد «سراج‌الدین حقانی» وزیر امور داخله دولت طالبان بود؛ وزیری که مقامات آمریکایی می‌گویند به شخصیت‌های ارشد القاعده نزدیک است.

عکس

 

این تحلیلگر گفت که تصاویر این حمله منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از اصابت یک موشک «آر.ایکس ۹» از نوع موشک‌های «هِل‌فایر» است که مجهز به تیغه‌های بلند با هدف کشتن اهداف با انرژی جنبشی برای به حداقل رساندن آسیب‌های جانبی عمده است.

نیویورک‌تایمز در ادامه به نقل از منابع مذکور نوشت: «بازگشت الظواهری به افغانستان پرسش‌هایی را در مورد تعهد طالبان به دور نگه‌داشتن القاعده از این کشور ایجاد می‌کند. الظواهری فکر می‌کرد که ما نمی‌توانیم او را ردیابی کنیم، اما اشتباه می‌کرد».

در این گزارش آمده است: «دولت ایالات متحده هم‌اکنون در حال بازنگری در سیاست خود در مورد حملات پهپادی علیه اهداف تروریستی است. در حالی که ارتش آمریکا به طور کلی حملاتی را در مناطق جنگی ایجاد شده انجام می‌دهد، سیا عملیات را در مناطقی انجام می‌دهد که ایالات متحده خواهان محرمانه‌بودن اقدامات خود است».

این روزنامه در پایان نوشت: «از آنجا که دولت طالبان با هرگونه حمله هواپیماهای بدون سرنشین در قلمرو خود مخالف است، ایالات متحده ممکن است استفاده از سیا را برای انجام عملیات ترجیح داده باشد. در حالی که سیا پهپادهای خود را دارد، از پهپادهای نظامی نیز استفاده خواهد کرد، که با ورود هواپیما به حریم هوایی که هواپیماهای وزارت دفاع مجاز به انجام آن نیستند، اختیارات حملات به آژانس واگذار می شود».

بایدن: أیمن الظواهری را در افغانستان کشتیم

 «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه به ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی روز یکشنبه به هدفی در کابل، پایتخت افغانستان پرداخت.

بایدن طی نشست خبری در کاخ سفید گفت: «أیمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشتیم. الظواهری باعث کشته‌شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی درباره سرکرده القاعده اظهار داشت: «الظواهری عمیقاً در برنامه ریزی حمله یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ شرکت داشت. برای چندین دهه او مغز متفکر حملات به آمریکایی‌ها بود. او ردپایی از قتل و خشونت علیه شهروندان آمریکایی پشت سرش داشت».

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «اکنون عدالت برقرار شده است و این سرکرده تروریست‌ها دیگر وجود ندارد. مهم نیست کجا پنهان می‌شوید، اگر تهدیدی برای مردم ما باشید، ایالات متحده شما را پیدا کرده و ازبین خواهد برد».

بایدن درباره روند ردیابی الظواهری نیز توضیح داد: «جامعه اطلاعاتی ما در اوایل سال جاری الظواهری را شناسایی کرد، او به مرکز شهر کابل در افغانستان نقل مکان کرده بود. من اجازه یک حمله دقیق را دادم که او را از میدان نبرد حذف می‌کرد».

وی با بیان اینکه به هیچ یک از اعضای خانواده الظواهری آسیب نرسیده و به غیرنظامیان نیز تلفات وارد نشده است، تصریح کرد: «ما دیگر هرگز اجازه نخواهیم داد که افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شود».
خبرنگاران آمریکایی درباره الظواهری نوشتند: «هیچکس از زمان بن‌لادن، در القاعده نفوذی که ظواهری دارد را نداشت. این افراطی مصری الاصل، الهام‌بخش جنبش‌های تروریستی بود و دهه‌ها هدف ایالات متحده قرار داشت».

این منابع توضیح دادند: «از سال ۲۰۰۱ برای سر الظواهری جایزه ۲۵ میلیون دلاری تعیین شده بود. او علاوه بر برنامه‌ریزی حمله ۱۱ سپتامبر، در پشت حمله به ناوشکن آمریکایی یو.اس.اس کول که در سال ۲۰۰۰ انجام شد و ۱۷ ملوان آمریکایی در آن کشته شدند، قرار داشت. وزارت امور خارجه آمریکا نیز می‌گوید او در بمب‌گذاری‌های آگوست ۱۹۹۸ در سفارت‌های ایالات متحده در کنیا و تانزانیا که منجر به کشته شدن ۲۲۴ نفر شد، نقش داشته است».

واکنش عربستان به کشته شدن ایمن الظواهری

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) در بیانیه وزارت امور خارجه این کشور آمده که دولت ریاض از اعلام کشته شدن رهبر گروهک القاعده توسط رییس جمهوری آمریکا استقبال می‌کند.

عربستان اعلام کرد: الظواهری از سرکردگان تروریسم بود و چندین عملیات تروریستی مرگبار در آمریکا و عربستان را برنامه‌ریزی و اجرا کرد.

ایمن الظواهری که یک پزشک بود، در اواخر دهه شصت میلادی قبل از پیوستن به دانشکده پزشکی که در سال ۱۹۷۵ از آن فارغ التحصیل شد، به سازمان الجهاد پیوست.  

طالبان حمله پهپاد آمریکا به افغانستان را محکوم کرد
 

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای نوشت که حمله روز ۳۱ ژوئیه علیه یک “خانه مسکونی در ناحیه شیرپور کابل انجام شد.»

او گفت: «ماهیت این حادثه در ابتدا روشن نبود. سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی امارت اسلامی درباره حادثه تحقیق کردند و دریافتند که حمله توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی انجام شده است.»

مجاهد گفت که طالبان این حمله را به هر دلیلی که انجام شده باشد، محکوم می‌کند و آن را نقض آشکار اصول بین‌المللی و موافقتنامه دوحه توصیف کرد.

وی گفت : این اقدامات تکرار تجارب ناکام ۲۰ سال گذشته و برخلاف منافع ایالات متحده آمریکا، افغانستان و منطقه است. تکرار چنین اقداماتی به فرصت‌های موجود لطمه خواهد زد.»

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/41445

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی