پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نشاسته حاوی فیبر، آهن، ویتامین B و کلسیم است و انواع مختلفی دارد.

منتشر شده در 28 دی 1400
در سرویس

 

نشاسته

به گزارش جهت پرس، نشاسته پودری سفید است که بطور معمول در زندگی ما کاربرد دارد و حاوی فیبر، آهن، ویتامین B و کلسیم است.

جالب است بدانید که نشاسته علاوه بر خواص فراوانی که دارد دارای انواع متفاوتی است. 

نشاسته چیست؟

همانطور که می‌دانید، نشاسته پودری سفید، نرم و بی مزه است که می‌توان آن را تمام گیاهان سبز یافت و جالب‌تر اینکه از نظر شیمیایی ترکیب آلی پیچیده‌ای از کربوهیدرات‌های نامحلول در آب سرد، الکل یا سایر حلال‌ها است. 

این ماده به‌طور گسترده در خوراک انسان، دیگر جانوران و در صنعت کاربرد دارد و از لحاظ زیست‌شیمی یک پلی‌ساکارید متشکل از دو نوع بسپار کربوهیدرات به نام آمیلوز و آمیلوپکتین (چندقندی‌ها) محسوب می‌شود. 

مونومر‌های این پلی‌ساکارید واحد‌های گلوکز هستند که با تشکیل پیوند‌های آلفا ۱ و ۴ بهم اتصال پیدا می‌کنند و از این رو ساده‌ترین نشاسته آمیلوز، پلیمر خطی است.
نشاسته حاوی فیبر، آهن، ویتامین B و کلسیم است. نشاسته بسیار کم کالری است که علاوه بر پخت و پز در صنایع صنعتی و تولیدی کاربرد بسیاری دارد.

معرفی انواع نشاسته

نشاسته پر مصرف‌ترین افزودنی‌ها در محصولات مختلف است و در واقع این ماده پلیمری از مولکول‌های گلوکز محسوب می‌شود که بر اساس منبع تولید آن (ذرت، گندم، سیب زمینی، برنج و ریشه گیاه مانیوک یا کاساوا) انواع مختلف نشاسته را به‌وجود می‌آورد. انواع نشاسته عبارتند از:

  • نشاسته ذرت
  • نشاسته گندم
  • نشاسته سیب‌زمینی
  • نشاسته برنج
  • نشاسته تاپیوکا

خواص نشاسته برای سلامت بدن

تنها عملکرد نشاسته در رژیم غذایی تبدیل گلوکز به انرژی است و نشاسته در دهان انسان شروع به تجزیه می‌کند. 

زمانی که مولکول‌های نشاسته توسط بزاق دهان احاطه می‌شود و زمانی که شما شروع به جویدن می‌کنید، بزاق نشاسته را به کربوهیدرات‌های ساده‌تر به نام مالتوس تبدیل می‌کند و زمانی که مالتوس وارد روده کوچک شما می‌شود، به شکل ساده‌تر خود که گلوکز است، تبدیل می‌شود. از این نظر، گلوکز بطور مستقیم از طریق دیواره‌های روده جذب جریان خون شما شده و به سلول‌های بدن، شامل سلول‌های ذهن انرژی می‌دهد.

نشاسته

خواص نشاسته در طب سنتی

ترکیب نشاسته با سفیده تخم مرغ و کشیدن آن روی چشم برای تسکین چشم درد و سوزش چشم عالی است و از سوی دیگر، ترکیب جوشانده آن با نبات یا روغن بادام برای درمان نفث الدم، خشونت، سرفه گرم، درد سینه، قطع خون در هنگام بواسیر، حیض و اسهال بسیار مفید است.

ترکیب نشاسته با سرکه نیز برای درمان خناق و ورم گرم موثر است.

ترکیب نشاسته با آب و ماساژ دادن آن بر روی محل گزیدگی نیش مار برای مار گزیدگی عالی است.

نشاسته همچنین تاثیر قابل توجهی روی سلامت روده، کاهش قند خون، افزایش حساسیت به انسولین، چربی خون و وزن بدن دارد.

مضرات نشاسته

با توجه به خواص فراوان نشاسته مصرف این ماده غذایی بویژه در سه ماهه اول بارداری سبب ایجاد نقص لوله‌های عصبی و نخاعی می‌شود و به همین دلیل ممکن است سبب سقط جنین شودو به همین جهت از مصرف آن در دوران بارداری اکیدا خودداری کنید. 

 انتهای پیام/

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/74819

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی