پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 6 اسفند 1399
در سرویس

به گزارش خبرنگار سیاسی جهت، همزمان با نزدیک شدن به ایام انتخابات، از سایت ایران پرزیدنت، به آدرس iranpresident.net با رویکرد ارائه و تحلیل کلان داده درباره شخصیت های سیاسی به ویژه کاندیداهای احتمالی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری رونمایی شد.

در حاشیه این مراسم که در سالن اجتماعات مرکز نوآوری شریف برگزار شد، جواد شریعتی، مدیر پروژه ایران پرزیدنت، اظهار داشت: این پروژه یک استارت آپ است که در مرکز نوآوری شریف راه اندازی شده و به واسطه حمایت شرکت لایف وب که یک شرکت کلان داده است، به اینجا رسید.

وی در ادامه افزود: برنامه ایران پرزیدنت، پیش‌بینی کاندیداهای احتمالی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 است؛ یکی دیگر برنامه های این سایت بررسی وعده های نامزدهای احتمالی 1400 بر اساس داده های موجود در شبکه های اجتماعی است.

شریعتی در توضیح این فرآیند تصریح کرد: ایران پرزیدنت بر اساس تحلیل هایی که از داده های کلان در شبکه های اجتماعی به دست می آید، نشان می دهد که نامزدها چه وعده هایی را داده و همچنین در ادامه نظرات افکار عمومی را درباره آنها بررسی می کند.

مدیر پروژه ایران پرزیدنت همچنین گفت: دایره فعالیت این استارت آپ به انتخابات محدود نشده و بعد از آن هم بررسی و تحلیل محتوا درباره سیاستمداران کشور مانند نمایندگان مجلس ادامه خواهد داشت و کاربران می توانند با رصد ایران پرزیدنت میزان تحقق وعده ها را شناسایی کنند. این سایت از طرف دیگر نقطه نظرات موجود در فضای مجازی پیرامون هر کدام از سیاستمداران را رصد و پیمایش خواهد کرد.

در ادامه مراسم محمد انصاری مدیرعامل شرکت دانش بنیان لایف وب با بیان اینکه این شرکت از سال ۸۹ ماموریتش را در حوزه کلان داده آغاز کرده اظهار داشت: کار لایف وب جمع آوری و پردازش کلان داده هاست که در 10 سال گذشته موفق شده است حجم زیادی دیتا را جمع آوری و ساماندهی کرده است.

وی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر لایف وب توانایی جمع آوری روزانه صد میلیون رکورد را داشته که بر اساس الگوریتم های هوش مصنوعی این رکورد ها را مهندسی می کند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان لایف وب ضمن تشریح نقش لایف وب در راه اندازی استارت آپ ایران پرزیدنت عنوان کرد: ماموریت فعلی ایران پرزیدنت رصد چهره‎های سیاسی کشور است که البته این ماموریت معطوف به انتخابات 1400 نبوده و بعد از آن هم ادامه دارد.

محمد رستم پور، مشاور سیاسی و تحلیگر ایران پرزیدنت در ادامه این مراسم با اعلام این موضوع که این استارت آپ نخستین سامانه بازاریابی سیاسی داده محور در کشور است گفت: کاندیداهای انتخاباتی هر کدام یک کمیته برنامه ریزی داشته که برای آنها مشخص می کنند که در چه زمینه ای صحبت کنند تا آرای مردم را به خود جلب کنند.

وی با بیان اینکه یک نامزد انتخاباتی باید از نیازهای مردم باخبر باشد و مطالبات مردم در شبکه های اجتماعی را بداند عنوان کرد: ایران پرزیدنت بر اساس کلان داده هایی که در اختیار دارد مسائل و مطالباتی که در 4 سال اخیر مورد توجه مردم بوده را استخراج و تحلیل کرده است. این محصول به کمک نامزدها هم می‌آید. چون ستادهای انتخاباتی هم باید بدانند وضعیت نامزد خودشان در چه سطحی است و آنها بهتر است درباره چه چیزهایی حرف بزنند.

مشاور سیاسی و تحلیگر ایران پرزیدنت با بیان اینکه ایران پرزیدنت برای سه دسته مخاطب طراحی شده است تاکید کرد: عموم مخاطبان این استارت آپ کسانی هستند که می خواهند گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنند که داده های ایران پرزیدنت به انتخاب آنها کمک می کند.

رستم پور در ادامه گفت ستادهای انتخاباتی مخاطب دوم این سایت هستند به طوری که این ستادها باید بدانند که سیر تحولات کاندیدای مورد حمایت آنها در بازه قبل و حین انتخابات چگونه خواهد بود تا بر اساس آن برنامه ریزی کنند.

وی با بیان اینکه مخاطب اصلی ایران پرزیدنت کسانی هستند که داده برای آنها مهم است گفت: در حال حاضر جناح های سیاسی در حال دستکاری داده ها در فضای مجازی به نفع جریان مورد نظر خود هستند اما در صورتی که داده ها به صورت کلان ارزیابی شود، این دستکاری انحرافی در نتیجه پردازش به وجود نخواهد آورد.

مشاور سیاسی و تحلیگر ایران پرزیدنت همچنین بیان کرد: در ماه های گذشته پیشنهاداتی از سوی چند جریان سیاسی در کشور به ما شده است که نتایج پردازش داده ها را به نفع فرد یا جریانی دستکاری کرده و ارائه دهیم که گروه ما این مساله را نپذیرفت چرا که سعی ما ارائه نمای دقیق و صادقانه از داده های موجود در فضای مجازی است.

رستم پور در ادامه افزود: ایران پرزیدنت حجم و نوع محتوایی که درباره هر نامزد تولید شده است را مشخص کرده و تحلیل های پیچیده در آن نشان می دهد که اظهارات هر نامزد انتخاباتی چه احساساتی را در مردم برانگیخته کرده است مثلا مردم تا چه اندازه نسبت به یک نامزد احساس خشم، رضایت، توقع، عصبانیت و … دارند.

وی در توضیح اهداف ایران پرزیدنت همچنین گفت: در این سایت، محتواهای بسیار غنی ارائه می شود و منظور ما این بود که نشان دهیم قدرت داده های شبکه های اجتماعی آنقدر زیاد است که می تواند رئیس جمهور آینده را پیش بینی کند؛ چرا که در دو دوره انتخابات گذشته نیز نتایج پیش بینی پردازش این داده ها با نتیجه انتخابات کاملا منطبق و برابر بود.

مشاور سیاسی و تحلیگر ایران پرزیدنت با بیان اینکه داده های شبکه های اجتماعی نشان می دهد هر نامزد چه وزنی در افکار عمومی دارد همچنین بیان کرد: بخش های زیادی در سایت طراحی شده است که با اتکا به داده های هر کدام از این بخش ها، یک کاندیدا حتی می تواند موضوع مورد علاقه مردم یک استان را برای سخنرانی های انتخاباتی خود مشخص کند.

رستم پور در پاسخ به سوال خبرنگار جهت مبنی بر اینکه ایران پرزیدنت به جز معرفی کاندیداها چه کارکرد دیگری برای مردم خواهد داشت تصریح کرد: وظیفه ایران پرزیدنت پیگیری مطالبات مردم نیست بلکه این سایت به مردم یادآوری می کند هر مسئول و مقام سیاسی چه گذشته و چه وعده ها و شعارهایی داشته است و در نهایت خروجی ایران پرزیدنت می تواند به کمک اصحاب رسانه آمده تا بر اساس آن مطالبات مردم را پیگیری کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری از سوی خبرنگار جهت مبنی بر اینکه آیا این سایت توانایی سنجش میزان انحرافات مسئولان از شعارهای خود بر اساس داده های موجود را دارد یا خیر هم عنوان کرد: با بررسی وعده ها و اظهارات هر فرد، انحراف از شعارها هم مشخص می شود و در طولانی مدت مشخص می شود که وعده ها و شعارهایی که مطرح می شود چقدر بر اساس واقعیات جامعه بوده و تا چه اندازه به آنها عمل شده است اما نتایج این داده پردازی برای عموم قابل رؤیت نخواهد بود و هرکس بخواهد این نتایج را در اختیار آنها قرار می دهیم.

مشاور سیاسی و تحلیگر ایران پرزیدنت با بیان اینکه برخی از نامزدها گماتن می کنند فضای جامعه را به طور کامل می شناسند بیان کرد: مسائل واقعی مردم با موضوعاتی که در ذهن کاندیداها وجود دارد بسیار متفاوت است. ایران پرزیدنت تمام ترندهای شبکه های اجتماعی در سال های اخیر را بررسی و دسته بندی کرده است و هر موضوعی که بر اساس اهمیت به آن پرداخته شده نتیجه تحلیل داده های کلان است.

رستم پور در پایان تأکید کرد: این سایت به دنبال هدایت افکار عمومی و تأثیر بر ذهن آنها نبوده و تنها به دنبال نمایش واقعیت جامعه به مردم و مسئولان است و همه این موارد بر مبنای شفافیت و بر اساس داده های کلان استخراج و منتشر می شود.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/121906

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی