پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در گزارش جهت پرس بخوانید

چندی پیش در مراسم اعطای تندیس امین‏‏‏‏‌الضرب به دکتر مسعود نیلی سخنانی را مطرح کرد که نشان از درک ضعیف او ایران و پیشرفت اقتصادی کشور داشت.

منتشر شده در 8 اسفند 1402

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ هشتمین دوره مراسم اعطای لوح، نشان و تندیس امین‏‏‏‏‌الضرب در 2 اسفند 1402 با حضور فعالان بخش خصوصی، کارآفرینان، اساتید اقتصاد و اعضای اتاق‌های بازرگانی در تالار وحدت تهران برگزار شد. در این مراسم از خدمات کارآفرینانی که عمر خود را مصروف اعتلای کشور کرده‌اند با اعطای لوح و نشان تقدیر شد.

دکتر مسعود نیلی اقتصاددان ایرانی و استاد دانشگاه به عنوان برگزیدۀ هشتمین جشنوارۀ کارآفرینی امین الضرب در تهران سخنانی بسیار قابل تأمل بر زبان آورد که باعث حیرت همگان شد، اگرچه بخشی از صحبت‌هایش به ظاهر دلسوزانه بود ولی کلیت این سخنرانی احساسی با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته و رو به رشد کشور از پایه غلط و تا حدی مغرضانه است.

نیلی در بخشی از سخنرانیش گفت: چهل سال پیش وقتی پا به عرصه علم اقتصاد گذاشتم، سؤال‌هایی بزرگ مرتبط با آرزو‌هایی بزرگ‌تر در سر داشتم. با اشتیاق می‌خواستم بدانم چگونه می‌توان به یک کشور توسعه‌یافته تبدیل شد. برای دانستن اینکه آنانی که به این مرحله رسیده‌اند، چه کرده‌اند سر از پا نمی‌شناختم. اینکه یک کشور در حال توسعه برای آنکه بتواند به رشد‌های اقتصادی بالا دست پیدا کند لازم است چه کار کند برایم دغدغه‌ای جدی بود. طی ۴۰ سال گذشته، بخش زیادی از آنچه یاد گرفته‌ام، پاسخ‌های مختلف و از زوایای مختلف مرتبط با این سؤالات بوده است. این سؤالات مربوط به رؤیا‌هایی بوده‌اند که از همان سال‌های اول در سر داشته‌ام. این رؤیا‌ها هرچند هیچ‌گاه من را رها نکرده‌اند، اما با عبور از مراحل جوانی به میان‌سالی و سپس مراحل بعدی، تنها پخته‌تر، به‌هنگام‌تر و واقع‌بینانه‌تر شده‌اند.

وی در ادامه افزود: وقتی سال ۱۳۹۶ نام این مشکلات را ابرچالش گذاشتم هدفم آن بود که عظمت مشکلات و کفایت آن‌ها را برای مرگ تدریجی یک کشور که مادر عزیز همه ما محسوب می‌شود گوشزد کنم. از آن روز تاکنون، هر یک روز و یک ساعتی که گذشته، به زمان مرگ این مادر مهربان نزدیک‌تر شده‌ایم. در این فاصله و در سال‌های آتی، در مسیر این مرگ تدریجی، سیاست‌مداران ما چه جشن‌ها و شادمانی‌ها که در کنار این بیمار درحال احتضار برگزار نکنند و چه صدآفرین‌ها که به موفقیت‌های خود نگویند و از همه بدتر دو گروهی هستند که یک گروه به غارت منابع باقی‌مانده مشغول است و دیگری با جهل و تعصب، مسیر رو به مرگ را تسریع می‌کند. بدترین نوع شکست حکم‌رانی، شکست در تشخیص موقعیت است.

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چه واکنشی به سخنان نیلی نشان دادند؟

با مروری کوتاه بر رسانه‌های اصلاح‌طلبان اعم از سایت‌های خبری، کانال‌ها و حتی اکانت‌های شخصی مشخص شد همگی واکنش حمایتی نسبت به سخنان دکتر نیلی نشان دادند، در صورتی که اقتصادی که در سال‌های بعد از انقلاب افرادی مثل نیلی در پی پیاده کردن آن در ایران بودند فقط نمونه کپی شده از اقتصاد غرب بود، اقتصادی که امروزه کشورهای غربی را به ورشکستگی کشانده است، تورم، کسری بودجه، نارضایتی مدنی، اعتراضات مشاغل مختلف و از همه مهم‌تر جنگ‌هایی که در خاورمیانه به راه انداخته‌اند، چیزی از آن اقتصاد قوی و توسعه یافته باقی نگذاشته است.

اصولگرایان و هر طیف دیگری به غیر از اصلاح‌طلبان این سخنان نیلی را غیرمنصفانه و مغرضانه دانستند، برخی مدعی شدند که او با این سخنرانی احساسی و غیرمنطقی فقط سعی داشته احساسات مخاطب را جریحه‌دار کند و برایشان سوال شده بود که او با سانسور واقعیت‌های مهم اقتصادی در پی به دست آوردن چه چیزی است؟ چرا با انار پیشرفت‌ها و رشد اقتصادی سعی دارد ایران را کشوری ضعیف و از دست رفته نشان بدهد؟

حسین عباسی‌فر از جمله کارشناسان اقتصادی است که واکنش تندی نسبت به اظهارات دکتر نیلی نشان داد و در حساب شخصی‌اش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: امروز ما همان فردایی است که شما از سال ۱۳۶۷ شروع به ساختنش کردید در نقش مغز متفکر اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در دولت هاشمی رفسنجانی، خاتمی و روحانی!

امیرحسین حسینی، پژوهشگر اقتصادی هم با اعتراض و انتقاد به سخنان نیلی درباره دورانی که او خودش مشاور اقتصادی بوده است و کاری برای پیشرفت اقتصاد کشور نکرده است، نوشت: مناصب مهم اقتصادی این کشور بیش از ۶۰سال در اختیار خودت، اساتیدت، شاگردانت و رفیقانت بوده است! بله به مرگ نزدیک میشویم. مرگ تفکر منسوخ و پوسیده غربزدگی و لیبرالیسم اقتصادی!

یک فعال رسانه‌ای و تحلیلگر روابط بین الملل درباره نیلی و اقدامات اشتباهشان در زمان حکمرانی اصلاح‌طلبان نوشت: امثال نیلی، نماد تمام عیار وضع موجود هستند و تاسف آنها چیزی شبیه به اشک تمساح است.

دکتر سیدسجاد پادام، عضو هیات علمی مرکز پژوهشهای مجلس درباره این سخنرانی اغراق‌آمیز نوشت: ابرچالش بودن صندوق های بازنشستگی را شما سال ۹۶ مطرح کردید، اما در دولت تحت مشاورت شما کسی حاضر نشد برای حل آن هزینه بدهد اما این دولت و مجلس برای حل آن هزینه دادند و برای اولین بار قانون افزایش سن بازنشستگی را تصویب کردند، اما ندیدم شما این موضوع را تایید یا تحسین کنید.

مسعود نیلی یکی از چند هزار اصلاح‌طلبی است که به جای توضیح و عذرخواهی بابت اشتباهات عمدی و غیر عمدی که در طی 32 سال حکمرانی اصلاح‌طلبان مرتکب شدند، همیشه طلبکار و شاکی نسبت کاستی‌ها هستند، دقیقا کاستی‌ها و مشکلاتی که خودشان در به وجود آمدنشان نقش داشتند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/161326

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی