پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

اخیرا موجی از اعتراضات هنرمندان به کامنت‌های سازمان‌دهی شده برای فحاشی زیر پست‌هایشان به راه افتاده که چرایی این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منتشر شده در 21 آذر 1402
در سرویس

عطیه فکری – اخیرا موجی از گلایه‌های هنرمندان به راه افتاده که مربوط به اغتشاشات 1401 است دقیقا زمانی که اگر کوچکترین حرفی در راستای بیان واقعیت یا حمایت از نظام زده می‌شد، سیل کامنت‌های فحاشان و توهین کنندگان علیه فلان شخصیت هنری، ورزشی و … به صورت سازمان دهی شده هجوم می‌آوردند تا آقا یا خانم هنرمند یا ورزشکار از ترسش حرفی برخلاف میل طرفداران جنبش ززآ نزند.

شروع این حرکت با انتشار پستی از جانب لیندا کیانی شروع شد که در پست اینستاگرامش نوشت: عده زیادى هستند که سازماندهى شده میان زیر پست هاى من و همکارانم و یا دیگر چهره‌های شناخته شده با هجمه سنگین کامنتى سعى دارن که جلوى حق گویى ماهارو بگیرن هدفشونم اینه که ما رو اسیر مارپیچ سکوت کنند. برام مهم شد و خواستم از این تریبون به همکارانم توصیه کنم که حواستون باشه تو دام نیوفتید.

اعتراض به تحمیل سکوت توسط الهام حمیدی

روز گذشته الهام حمیدی، بازیگر سینما و تلویزیون در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «اخیرا خیلی بحث توهین‌های کامنتی به شخصیت‌ها تو رسانه توسط افراد مختلف مطرح شده. گفتم بد نیست بگم من هم تحمیل سکوت رو ٢ جا دیدم: یک بار وقتی فوتبالیست‌هامون تو جام‌جهانی حق شادی بعد از گل نداشتن… و یک بار هم وقتی بازیگرامون بعد شرکت تو جشنواره فجر کلی فحش خوردند. ظاهرا اشاره به هر اتفاق امیدوارکننده‌ای سیل توهین تو کامنت‌ها و دایرکت رو به همراه داره… آیا واقعا صاحب این اکانت‌های توهین‌کننده مردم با فرهنگ ایرانن؟»

الهام حمیدی که روز گذشته با انتشار یک پست از گرفتن حق شادی از مردم و هنرمندان توسط افرادی در پشت پرده صحبت کرده بود حالا با انتشار یک استوری بیشتر روی مواضع خود پافشاری کرد.

متین ستوده هم با موج اعتراضی همراه شد

«سال پیش این موقع مردم جرات سر کار رفتن هم نداشتند» این بخشی از نوشته‌های متین ستوده در صفحه شخصی‌اش است،‌ بازیگری که بعد از اعتراض الهام حمیدی به این فحاشی‌ها این موج را ادامه داد. او در بخشی از پست اینستاگرامی خود نوشت : «راستش دلم خیلی گرفت شاید چون پارسال همین موقع‌ها خیلی‌ها سر کارشون رو میرفتن و زندگیشون بر مدار ، ولی خیلییییی‌های دیگه نمیتونستن حتی به سر کار رفتن فکر کنن؛ چون مورد اهانت و فحاشی و قضاوت قرار می‌گرفتن.» اعلام موضعی که با واکنش مثبت لاله اسکندری بازیگر سینما و تلویزیون همراه شده است.

برنامه‌سازان معروف از ترس کار نمی‌کنند

حسین شاهمرادی، مدیر شبکه ۴ سیما در برنامه تلویزیونی جام جم در مقابل قوچانی فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب گفت: «تلویزیون سروش صحت، مهران مدیری، احسان علیخانی و رامبد جوان را ممنوع‌التصویر نکرده بلکه این‌ها به دلیل تفتیش عقاید روشنفکران جرات نمی‌کنند به تلویزیون بیایند!»

تله مارپیچ سکوت از جانب داعیه‌داران آزادی بیان!

رسانه‌ها می‌توانند به شما تلقین کنند نظر و تفکر شما در اقلیت است؛ و از همین طریق شما را وادار به سکوت کنند؛ این همان نظریه «مارپیچ سکوت» است که سال‌هاست توسط امپراتوری رسانه در جوامع هدف از جمله در کشورمان اعمال می‌شود. طراحان جنگ نرم با استفاده از این روش هر روز تعداد بیشتری از مردم را به سکوت درباره یک موضوع یا گفتمان وادار می‌کنند. رسانه‌ها با تکیه بر قدرت و تاثیرگذاری که بر ادراک و شناخت مردم از فضای فکری جامعه دارند؛ القای این حس در مخاطب که شما در اقلیت هستید و امکان مقابله با اکثریت را ندارید، آنها را وادار به سکوت می‌کنند.

در ماجرای اغتشاشات سال گذشته هم روال به همین گونه بود، طرفداران جنبش ززآ که اکثریت آن‌ها اکانت‌های سازمانی خارج از کشور بودند با شعار آزادی مانع از ابراز هرگونه نظری خلاف عقاید خود می‌شدند تا جایی که حتی اجازه کار کردن به هنرمندان و ورزشکاران را نمی‌دادند و از آن‌ها می‌خواستند که زیر پرچم جمهوری اسلامی هیچ افتخارآفرینی نکنند و اغلب هنرمندان از ترس توهین‌ها و فحاشی‌های آنان یا سکوت می‌کردند یا تحت تاثیر جو غالب با آن‌ها همراهی می‌کردند، حالا با گذشت یک سال که از کشور باز هم به ثبات و آرامش رسیده است هنرمندان اعتراضات و گلایه‌های خود را مطرح کردند تا نشان دهند که سکوتشان تحمیلی بوده است.

 

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/151286

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی