پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معاون خاتمی:

محسن امین‌زاده: موفقیت های دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در منطقه نسبت به ایران خیلی بیشتر شده است!

منتشر شده در 27 آبان 1402
در سرویس

محسن امین زاده از فعالان اصلاح طلب که پیش از این معاون وزیر خارجه دولت اصلاحات نیز بوده است مدعی شد که موفقیت های دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در منطقه نسبت به ایران خیلی بیشتر شده است!

به گزارش مشرق، وی با بیان اینکه اسرائیل امروز در منطقه حضور نظامی و راهبردی و دیپلماتیک دارد، مدعی تمایل کشورهای منطقه به این رژیم شد و این مساله را محصول راهبردهای غلط ایران دانست.

امین زاده در این رابطه می گوید: کشورها در مناقشاتی که با ایران داشته‌اند به سمت اسرائیل رفته‌اند و امتیاز گرفته‌اند و روابطشان را رسمی و علنی کرده‌اند و البته این پیروزی اسرائیل نتیجه راهبردهای بسیار غلط ایران هم هست. ایران شرایطی را فراهم کرده که اسرائیل به‌جز پاکستان و افغانستان با همه کشورهای همسایه ایران رابطه دیپلماتیک دارد و در غالب کشورها حضور رسمی سیاسی و نفوذ گسترده دارد.

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه امروز ایران در حالی به سمت تنش‌زدایی با کشورهای منطقه می‌رود که همه کشورهای منطقه روابطشان با اسرائیل را بازسازی کرده و ارتقا داده‌اند؛ تاکید می کند: امارات با اسرائیل قرارداد جامع اقتصادی بسته است. تمامی این تحولات بخشی از کارنامه ناموفق سیاست خارجی ایران است. سیاست خارجی پراشتباه و فاقد راهبرد معقول ایران در این تحولات بسیار مؤثر بوده است. سیاستی که سال‌هاست در خارج از وزارت خارجه مدیریت می‌شود. ایران به‌لحاظ نظامی قدرتمندتر شده است، ولی به‌لحاظ دیپلماتیک تا اینجای کار، ‌ اسرائیل موفقیت‌های خیلی بیشتری در منطقه نسبت به ایران داشته است.

امین زاده همچنین تصریح می کند: در دیپلماسی و صحنه جهانی نیز ما از اسرائیل ضعیف‌تر شده‌ایم، درحالی‌که همیشه قوی‌تر بودیم و پس از انقلاب همیشه صدای حامیان فلسطینیان در سازمان ملل خیلی بلندتر از اسرائیل بود، ولی فجایعی که از سال ۱۳۸۴ در سیاست خارجی شروع شد ما را در سیاست خارجی هم در مقابل اسرائیل تحقیر کرده است. پیش از سال ۱۳۸۴ اسرائیل بازنده همیشگی در مجمع عمومی سازمان ملل بود. کشورها افتخار می‌کردند که کنار فلسطینی‌ها و مسلمانان علیه اسرائیل ایستاده‌اند. آرای مجمع عمومی کاربردی برای اعمال قدرت علیه اسرائیل نداشت، اما شأن و منزلت بالایی برای فلسطین و حامیان فلسطین داشت، غالب کشورهای اروپایی در کنار مسلمانان علیه اسرائیل موضع می‌گرفتند.

معاون خاتمی گفته است: ایران از بازیگردان‌های مؤثر جوامع بین‌المللی علیه اسرائیل بود. اعلام نژادپرست بودن رژیم صهیونیستی با رأی مشترک مسلمانان و اروپاییان و غالب کشورهای جهان در اجلاس ضد نژادپرستی سازمان ملل، نمونه بارزی از این موفقیت‌ها بود. با سیاست خارجی ماجراجوی ایران این شأن و منزلت نیز جابه‌جا شده است. امروز اسرائیل به‌رغم تشدید جنایات خود و فشارهای خود علیه مردم فلسطین، ‌ در صحنه‌های بین‌المللی نیز بسیار موفق‌تر از گذشته است. نقش ایران و سیاست خارجی ایران از سال ۱۳۸۴ تاکنون در این تغییر مسیر جوامع بین‌المللی و کشورهای منطقه‌ای به نفع اسرائیل، چشمگیر بوده است.

گفتنی است با توجه به این اظهارات می توان گفت:

– محسن امین زاده همواره با نظرات شاذ خود و در راستای تخفیف سیاست های کلی نظام در حوزه سیاست خارجی عمل کرده و می کوشد تا جمهوری اسلامی را فاقد دستاورد در حوزه دیپلماسی تعریف کرده و از دستاوردهایی سخن به میان بیاورد که در دولت های اصلاحات و اعتدال رنگ و بویی از وادادگی داشته و دارد.

– این عضو جبهه اصلاحات در شرایطی که تمامی کارشناسان داخلی و خارجی از پایان بازنمایی هایی مبنی بر «شکست ناپذیری» و «مظلوم نمایی» این رژیم بعد از جنگ آغاز سخن به میان می آورند و از شکست ترمیم پذیری آن می گویند، به بیان دستاوردهای این رژیم در منطقه پرداخته و از دست بالای این رژیم در برابر ایران مطالبی را طرح و بیان می کند.

– اظهارات محسن امین زاده را باید همچنان در راستای تلاش برای تولید شکاف در داخل میان میدان و دیپلماسی ارزیابی کرد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/147800

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی