پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 13 بهمن 1400
در سرویس

سرکه سیب

به گزارش جهت پرس، سرکه سیب حاوی مواد معدنی بسیاری است و اگر بتوانید از اسرار آن را درباره کمک‌هایی که میتواند در خانه داری و تمیزکاری داشته باشد سردر بیاورید دیگر آن را رها نخواهید کرد.

تعریفی از سرکه سیب 

سرکه سیب حاوی مواد معدنی بسیاری است و علاوه بر خواص فراوانی که برای روی دستگاه‌های تصفیه کننده خون دارد، یک اسید استیک سالم و ملایم است و بر روی کبد و کیسه صفرا اثر فعال کننده دارد.

سرکه دارای پتاسیم، فسفر، کلرور منیزیم، کلرورسدیم، گوگرد، ویتامین‌های گروه B و ویتامین D، که این مواد موجود در سرکه سیب سبب طراوت و نشاط سلول‌های بدن شود.

سرکه سیب؛ یک محلول پاک کننده غیرسمی و همه‌کاره

در صورتی که برای تمیز کردن خانه خود از ترکیبات شیمیایی معمول استفاده می‌کنید، یک ماده غیرسمی و ضد باکتری را از دست داده‌اید. فقط مقداری سرکه سیب را در آب حل کنید و در یک اسپری بریزید و از آن استفاده کنید.

از بین بردن بوی نامطبوع اتاق به کمک سرکه سیب

یک کاربرد سرکه سیب در رفع بو‌های تند و زننده است و از این رو اتاق‌های با بوی نامطبوع هیچ شانسی در برابر سرکه سیب ندارند.

کاربرد سرکه سیب در پُربار کردن باغچه‌

از سرکه سیب می‌توان هم به عنوان کود (به خصوص برای گیاهان دوست‌دار خواص اسیدی مثل بوته‌ی بلوبری و آزالیا) و هم ماده‌ی از بین برنده‌ی علف هرز استفاده کنید. سرکه سیب را روی محل رشد علف‌های هرز بریزید تا از این طریق از رشد آن‌ها جلوگیری کنید. ۳۰۰ میلی‌لیتر از سرکه سیب (با مقدار اسید ۵ درصد) را با ۳۸ لیتر آب مخلوط کنید و به عنوان کود روی خاک باغچه بریزید. با این کار دیگر نیازی به آفت‌کُش‌های سمی نیست.

شست‌و‌شوی میوه و سبزیجات به کمک سرکه سیب

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که سرکه سیب می‌تواند تعداد باکتری سالمونلای سبزیجات تازه را کاهش دهد که این کار به خصوص در ترکیب با آب‌لیمو اثر بیشتری نیز خواهد داشت. بسیاری از ترکیبات سرکه سیب برای شستن میوه و سبزیجات خوب عمل می‌کنند. برخی از میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک نیز هنوز مقداری سموم ضد آفت دارند و استفاده از سرکه سیب بهترین روش برای شستن و زدودن این سموم از میوه و سبزیجات است.

تاثیر سرکه سیب در از بین بردن موم شمع

ابتدا جایی که موم شمع به آن چسبیده را با سشوار گرم کنید و با یک تکه‌ی پارچه، موم‌های ذوب شده را پاک کنید. سپس برای برداشتن باقی موم، از ترکیب یک به یک آب و سرکه سیب استفاده کنید.

 تاثیر سرکه سیب در بهداشت لباس

برای خلاص شدن از شر باکتری‌های لباس، در هنگام شست‌وشو یک فنجان سرکه سیب به آن اضافه کنید.

سرکه سیب

تمیز کردن اتو به کمک سرکه سیب

برای تمیز کردن مخزن اتو، در آن سرکه سیب بریزید و برای ۱۰ دقیقه اتو را در حالت بخار قرار دهید. پس از آن، مخزن را خالی کنید و در آن آب بریزید و ۱۰ دقیقه به حالت بخار قرار دهید.

شست‌وشوی قالی با سرکه سیب

برای شستن قالی و از بین بردن بوی نامطبوع آن ضمن حفظ بافت قالی، از سرکه سیب استفاده کنید. قالی‌های کهنه را پیش از جارو کردن با ترکیب آب و سرکه سیب اسپری کنید و آن را به مدت یک ساعت در جایی قرار دهید.

درخشانی سطوح چوبی به کمک سرکه سیب

یک‌چهارم فنجان سرکه سیب را با ۲ فنجان آب و ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و آن را روی سطوح چوبی بکشید.

کاربرد سرکه سیب در جلا دادن نقره، برنز، برنج و مس

نصف فنجان سرکه سیب را با ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط کنید. نقره را برای چند ساعت در این مخلوط قرار دهید و سپس تمیز کنید.

نمک و سرکه سیب را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید و بر روی این سطوح بکشید تا لکه پاک شود. سپس با آب سرد بشویید و با یک حوله خشک کنید.

کاربرد سرکه سیب در از بین بردن لکه‌های قهوه یا چای از ظروف

از ترکیب ۱ به ۱ سرکه سیب و نمک استفاده کنید.

کاربرد سرکه سیب در تمیز کردن یخچال

سرکه سیب قوی می‌تواند کپک‌های موجود در لاستیک درب یخچال را از بین ببرد. همچنین برای پاک کردن کل یخچال، از ترکیب ۱ به ۱ آب و سرکه سیب استفاده کنید.

تمیز کردن قهوه‌ساز

مخلوط ۲ به ۱ سرکه سیب و آب را در قهوه‌ساز بریزید و آن را روشن کنید. برای اینکه قهوه‌تان طعم بهتری داشته باشد، این کار را هر ۲ یا ۳ ماه یک بار انجام دهید.

تمیز کردن کتری چای به کمک سرکه سیب

سه فنجان سرکه سیب را به مدت ۵ دقیقه در کتری بجوشانید و سپس برای یک شب به همین حالت بگذارید. بعد از آن کتری را با آب بشویید.

تمیز کردن قابلمه و ماهی‌تابه با سرکه سیب

یک مخلوط مساوی از نمک و آرد یا نشاسته‌ی ذرت تهیه کنید و برای رقیق کردن آن مقداری سرکه سیب بیفزایید. سپس این ترکیب را روی محل‌های چسب‌ناک و سوخته بکشید.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/72600

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی