گرانی چه اثری بر عدالت اجتماعی در دولت پزشکیان دارد؟

طی یک ماه اخیر، در میانه سال نان و شیر (و لبنیات) به ترتیب حدود ۴۰ و ۲۰ درصد اضافه قیمت مصوب یافته است. اضافه قیمت شیر هنوز ابلاغ و اعمال نشده و طبعا پس از آن، منجر به افزایش قیمت لبنیات خواهد شد. این موارد به طور مستقیم کاستن از سفره طبقات ضعیف است. لازم است به یاد بیاوریم طبق گزارش‌های رسمی بیش از نیمی از جامعه از تأمین غذا کالری مورد نیاز خود ناتوانند

گرانی چه اثری بر عدالت اجتماعی در دولت پزشکیان دارد؟

به گزارش جهت پرس؛ مجتبی نامخواه پژوهشگر حوزه عدالت در یادداشتی تلگرامی نوشت: طی یک ماه اخیر، در میانه سال نان و شیر (و لبنیات) به ترتیب حدود ۴۰ و ۲۰ درصد اضافه قیمت مصوب یافته است. اضافه قیمت شیر هنوز ابلاغ و اعمال نشده و طبعا پس از آن، منجر به افزایش قیمت لبنیات خواهد شد. این موارد به طور مستقیم کاستن از سفره طبقات ضعیف است. لازم است به یاد بیاوریم طبق گزارش‌های رسمی بیش از نیمی از جامعه از تأمین غذا کالری مورد نیاز خود ناتوانند.
عدم طرح ترمیم و افزایش دستمزد کارگران و ادامه روند سرکوب مزد، که در فرایندی غیر سه‌جانبه تصویب شده نیز به موضوع حساسیت‌زایی تبدیل شده و نشانه‌هایی دال بر حادّ بودن مسئله وجود دارد. به عنوان نمونه اصلاحیه آیین‌نامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، ابلاغی اخیر معاون اول رئیس جمهور این شائبه را ایجاد کرد که بخشی معافیت مالیاتی کارگران و بازنشستگان حذف خواهد شد و همین حساسیت‌هایی ایجاد کرد که البته درست نبود و برداشت اشتباهی از آیین‌نامه بود.
اعتراض‌های صنفی و خُرد اما پر تعداد کاری توسط کارگران و پرستاران هم در جریان است.
اضافه کنیم به این موارد عدم افزایش حقوق کارمندان مطابق تورم در بودجه ۱۴۰۴، که نشانه و احتمال ادامه سرکوب مزد کارگران در سال بعد خواهد بود.

این‌ها موضوعاتی نیست که از سقف جامعه فراتر رفته و در سطح سیاست و رسانه نماینده‌ و فرصت طرح پیدا کند. اگر ۳۰۰ خبرنگار دیروز، ۳۰۰۰ خبرنگار هم می‌شدند احتمالاً درباره این موارد حرفی نمی‌زدند؛  اما مسئله‌های مهم این‌ها هستند.
بر خلاف مسائل سیاسی، ماه عسل دولت در این قبیل مسائل کوتاه‌تر خواهد بود و اگر به طور فوری فکری برای این قبیل مسائل نشود، همین سرمایه اجتماعی شکننده دولت و مجلس نیز بیش از پیش در معرض خطر خواهد بود.