پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در گزارش جهت پرس بخوانید

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به‌دلیل شهادت رئیس جمهور دولت سیزدهم یک‌سال پیش از موعد مقرر در تاریخ هشتم تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و این درحالی است که برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها کماکان ادامه دارد و تا ساعاتی دیگر شاهد برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی با موضوع مسائل اقتصادی خواهیم بود.

منتشر شده در 28 خرداد 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛  عطیه فکری _ انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای تعیین رئیس دولت چهاردهم که طبق روال همیشگی قرار بود در سال آینده برگزار شود پس از بروز سانحه بالگرد آیت‌الله رئیسی و همراهانش و شهادت هشتمین رئیس جمهور ایران یک‌سال پیش از موعد مقرر طبق برنامه‌ای که ستاد انتخابات کشور منتشر کرده است در تاریخ هشتم تیر سال جاری برگزار می‌شود.

در راستای فضای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری، پنج مناظره چهار ساعته از شبکه یک سیما تهیه و پخش خواهد شد. اولین مناظره دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ با حضور شش کاندیدای این انتخابات برگزار خواهد شد.

این مناظرات در ساختمان شیشه‌ای سازمان صداوسیما با تفاوت‌هایی در محتوا و نحوه اجرا و همچنین زمان پخش، نسبت به دوره‌های قبل این مناظره‌ها با اجرای مهدی خسروی گوینده خبر همراه خواهد بود. جزئیاتی از این مناظره ها که مدت زمان پخش آن چهار ساعت است را در جدول زیر مرور کنید.

مناظره اول دوشنبه ۲۸ خرداد ۲۰ تا ۲۴

مناظره دوم پنجشنبه ۳۱ خرداد ۲۰ تا ۲۴

مناظره سوم جمعه ۱ تیر ۲۰ تا ۲۴

مناظره چهارم دوشنبه۴ تیر ۲۰ تا ۲۴

مناظره پنجم سه شنبه ۵ تیر ۱۲:۳۰ تا ۱۶

اعلام شده است که در پاسخ به درخواست مردم، هیئات مذهبی و تشکل‌های مردمی برگزار کننده جشن عظیم غدیر و به منظور بهره‌مندی مردم از مشاهده آخرین مناظره و شرکت در این جشن پرشکوه، ساعت برگزاری مناظره پنجم در روز سه شنبه ۵ تیر، از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه تا ۱۶ پخش خواهد شد.

مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده، محمدباقر قالیباف کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری هستند.

هر نامزد ریاست جمهوری، در برنامه مناظره‌های انتخاباتی، فرصت ۱۰۵۰ دقیقه‌ای برای تبلیغات خواهد داشت.

«مناظره‌های انتخاباتی» به صورت زنده از هر سه کانال شبکه جهانی جام‌جم پخش خواهد شد. محورهای برنامه‌های مناظره و میزگردها قبل از برنامه به اطلاع ستادهای نامزدها رسانده خواهد شد.

نامزدهای ریاست جمهوری اخلاق‌مداری را رعایت کنند

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات کشور مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری را برای اقتدار نظام بسیار مهم دانست و گفت: توصیه رهبر معظم انقلاب در انتخابات رعایت اخلاق، انصاف و ادب است. حجت الاسلام حاجی علی اکبری روز دوشنبه (۲۸ خردادماه) پس از اقامه نماز عیدسعید قربان در دانشگاه تهران گفت: در عید سعید قربان همه از زبان اولیاء خواستید که بدی‌ها از شماها و ما دور باشد و بسیار برای لطف و رحمت الهی امید داریم.

امکان تقلب وجود ندارد

رییس ستاد انتخابات شهرستان تهران گفت: با توجه به حضور ۶ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به صورت مستقیم ۷۰ هزار نفر در حوزه نظارت، اجرایی، انتظامی و بازرسی در این شهرستان فعالیت جدی دارند. اگر در هر شعبه اخذ رای ۲۰ نفر به طور مستقیم فعالیت داشته باشد بنابراین در سه هزار و ۵۰۰ شعبه، ۷۰ هزار نفر در حوزه نظارت، اجرایی، فرماندهی انتظامی و بازرسی با ستاد انتخابات در شهرستان تهران همکاری می‌کنند.

فضای توییتر فارسی به نفع کدام کاندیداست؟

به گزارش کانال تلگرامی «تحلیل و پایش شبکه‌های اجتماعی»، بیش از ۲ هفته است که انتخابات ریاست‌جمهوری به مهم‌ترین موضوع توییتر فارسی تبدیل شده و فضای آنلاین تحت تأثیر آن، روزانه تغییر می‌کند. داده‌های توییتر نشان می‌دهد که روز ۲۷ خرداد که یک روز پیش از برگزاری اولین مناظره انتخاباتی است، بیش از ۴۶ هزار توییت با حدود ۶۰ هزار ریتوییت و ۴۱۴ هزار لایک راجع به انتخابات و نامزد‌های انتخاباتی منتشر شده است که حامیان سعید جلیلی جو غالب با اختصاص یک‌سوم از شبکه (۳۳٪)، اکثریت نسبی فعال در فضای توییتر را به دست گرفته‌اند.

دیدار ۶ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با رئیس مجلس خبرگان

دکتر محمدباقر قالیباف، دکتر سعید جلیلی، دکتر زاکانی، دکتر امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، دکتر مسعود پزشکیان و حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در صبح اولین مناظره تلویزیونی با رئیس مجلس خبرگان دیدار کردند.

نمایندگان اقتصادی نامزدها چه کسانی هستند؟

سعید جلیلی، مجید کریمی و وحید عزیزی را به عنوان مشاوران اقتصادی خود انتخاب کرد.

مسعود پزشکیان هم حسین عبده تبریزی و احمد میدری را به عنوان نمایندگان اقتصادی خود معرفی کرده است.

محمدباقر قالیباف امیرسیاح، مجید شاکری و علی فکری را به عنوان مشاوران خود برگزیده است.

امیر حسین قاضی زاده هاشمی فرشاد حیدری و ایمان زنگنه را به عنوان مشاوران اقتصادی خود برگزیده است.

نمایندگان اقتصادی علیرضا زاکانی و مصطفی پورمحمدی هنوز مشخص نیست.

تقاوت این دوره از مناظرات با مناظرات قبلی

محمد صالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات کشور درخصوص مناظرات دوره چهاردهم ریاست جمهوری گفت: در این دوره از مناظره‌های انتخاباتی، بخش عمده تشریفاتی که از نظر ما خیلی هم فایده نداشت کم شده و به فرصت نامزد‌ها برای پاسخ دادن به سوالات اضافه شده است.

در دوره های قبلی فرصت نامزد‌ها کوتاه بود و نمی‌توانستند جامع صحبت کنند و سخنانشان منعقد نمی‌شد. این موضوع آسیب شناسی شد و اکنون فرصت نامزد‌ها که در دوره‌های قبلی ۲ تا ۴ دقیقه بود افزایش دادیم و محور‌ها هم کم شده است.

دبیر ستاد انتخابات صداوسیما همچنین خاطر نشان کرد: سوالات از اول و از قبل در اختیار نامزدهاست به بعبارتی سوالاتی که تا انتهای مناظره قرار است از نامزد پرسیده شود، روی میزشان قرار دارد.

اجماع جبهه انقلاب یا عقب نشینی؟

سید رضا تقوی از سران اصولگرا با اشاره به اهمیت اجماع نامزدهای جبهه انقلاب، گفت: جبهه انقلاب برای اجماع حرکت را شروع کرده است. در این جبهه پنج نامزد هستند که یک سبد رأی دارند. عده‌ای از بزرگان در حال تلاش و رایزنی با نامزدها هستند تا کسانی که آرا کمتری دارند به نفع کاندیدی که اقبال بیشتری دارد کنار بروند. این امر موجب می‌شود آرا یک کاسه شود. رئیس جمهور منتخب نیز با رأی بیشتر و پشتوانه قوی‌تر سکان اداره کشور را به دست می‌گیرد. مکانیزم رسیدن به اجماع این است که مناظرات انجام شود. بعد نظرسنجی‌ها توسط چهار دستگاه مورد اعتماد ارائه شود. میانگین آمار را استخراج کنند و آن کسی که رای‌آوری بالاتری دارد را حمایت کنند. بنده شنیده‌ام که برخی از کاندیداها این مکانیزم را پذیرفته‌اند.

محسن رضایی در توییتی نوشت: نامه ای از ۲۰۰ نماینده کنونی و ادوار مجلس شورای اسلامی در حمایت از اجماع نیروهای انقلاب در انتخابات دریافت کردم. هر لحظه بر شمار دلسوزانی که خواهان اجماع هستند اضافه می شود. رمز اجماع، ایثار و برادری حول محور مردم و کارآمدی دولت آینده است.

اسماعیل کوثری، نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت اجماع، گفت: «اگر اجماع صورت نگیرد منجر به پخش رای جبهه انقلاب خواهد شد که این امر منجر به اتلاف زحمات زحمتکشانی خواهد شد که در راه نظام و انقلاب جانفشانی کردند».

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص انصراف برخی نامزدها به نفع قالیباف در راستای انسجام جبهه اصولگراها گفت: نشاالله همۀ عزیزان به نفع فرد اصلح کنار می‌روند. اجماع باید دور کسی باشد که بیشترین اجماع و همراهی را ایجاد می کند و قویترین دولت را تشکیل می دهد. این فرد هرکسی باشد ما به او کمک میکنیم و به او خواهیم پیوست.

محسن منصوری، رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی گفت: رقابت ما با دیگر کاندید‌ها کامل اعتقادی است و با هیچکس در این مورد شوخی و مماشات نداریم و هیچ قصد عقب نشینی از انتخابات نداریم. انصراف در کار نیست!نمی‌شود یکی در خلوتش طور دیگر زندگی کند و در جامعه طور دیگر عمل کند و ادعای انقلابی بودن بکند. در تله اخلاقی گرفتار نشوید؛ بچه‌های ما نباید در این بداخلاقی‌ها و بی‌حرمتی شرکت کنند. اگر کسی هم انجام داد بچه‌های ما تذکر بدهند. الان می‌گویم هرکسی از این بداخلاقی‌ها، لجن پراکنی‌ها و دروغگویی‌ها بکند، از ما نیست؛ از او برائت میجوئیم.

محسن منصوری رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در احکامی جدید، چهره‌های سیاسی را به ترکیب تیم انتخاباتی این کاندیدا اضافه کرد. بر اساس احکام صادره، علی خضریان به عنوان مشاور رئیس ستاد معرفی شده است. خضریان نماینده فعلی مردم تهران در مجلس و سخنگوی پیشین کمیسیون اصل نودم است. سید جلیل میرمحمدی نیز به عنوان رئیس کمیته سلامت این ستاد معرفی شد. میرمحمدی ریاست دانشگاه علوم پزشکی یزد و دو دوره نمایندگی مردم تفت و میبد را در کارنامه دارد.همچنین فریدون عباسی رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی و رئیس سابق کمیسیون انرژی در مجلس یازدهم به عنوان رئیس کمیته انرژی این ستاد به عموم مردم معرفی شده است.

آقایان زاکانی و قالیباف هم درباره اجماع یا ائتلاف نامزدهای جبهه انقلاب سکوت کردند و آقایان پزشکیان و پورمحمدی به عنوان کاندیدای جبهه اصلاحات قصد دارند تا آخر در عرصه رقابت بمانند.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/173340

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی