یادداشت تحلیلی؛

چرا فعالیت کسب و کارها در پلتفرم داخلی بهتر از پلتفرم خارجی مثل اینستاگرام است؟

دولت سیزدهم مصوباتی برای انتقال کاربران از پلتفرم خارجی به پلتفرم داخلی در نظر گرفته است که در آن مزایایی برای راه اندازی کسب و کار در پلتفرهای داخلی برای خریدار و فروشنده مطرح شده است.

چرا فعالیت کسب و کارها در پلتفرم داخلی بهتر از پلتفرم خارجی مثل اینستاگرام است؟

پلتفرم‌های داخلی چه مزایایی برای خریدار و فروشنده دارند؟ چند مورد از بارزترین فواید کسب و کار در پلتفرهایی داخلی را می‌خوانید:

انتقال کسب و کار پلتفرم داخلی با صدور مجوز همراه هست و هر کس فعالیت اقتصادیش را در پلتفرم‌های داخلی شروع کند به منزله ثبت در درگاه ملی مجوزهاست و دیگر به هیچ مجوزی نیاز ندارد!
دغدغه دیگر برخی از صاحبان کسب و کار اینترنتی پرداخت مالیات است و چون جز کسب و کار خرد و خانگی محسوب می‌شوند، الان با رفتن به پلتفرم داخلی مجبور به پرداخت مالیات می‌شوند، در صورتی که مصوب شده که کسانی که کسب و کار خانگی خرد دارند و تا پیش از این سابقه پرداخت مالیات ندارند تا دو سال معاف از مالیات باشند!
در بخش اخذ مالیات مصوب شده است که هزینه راه‌اندازی مجدد کسب و کار و توسعه آن در پلتفرم داخلی به عنوان مالیات محسوب شود و هزینه دیگری از صاحبان کسب و کار دریافت نشود.
برخی از پلتفرم‌های داخلی پذیرفته‌اند که تبلیغات رایگان با مدت زمان معلوم در اختیار کسب و کارهای خرد برای دیده شدن فعالیتشون بذارن حتی صدا و سیما هم موظف شده با تخفیفات ویژه تبلیغ کسب و کار در پلتفرم‌های داخلی را بکند!
حتی تسهیلاتی مثل وام بانکی هم در اختیار کسب و کارهای خانگی گذاشته می‌شود و می‌توانند برای اولین بار حساب کاربری رو به عنوان دارایی نامشهود و وثیقه به بانک‌ها بدهند تا وام دریافت کنند، در کل تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به این بخش اختصاص داده شده است!
مزایایی که برای خریدار مطرح میشود اینست که چون پیج یا کانالی که از آن خرید کردند ثبت شده و مجوز دارد می‌توانند نسبت به تخلفات فروشنده پیگیری و شکایت داشته باشند یا حتی کالا را عودت بدهند.
اما اینستاگرام به دلیل نداشتن مجوز و مرجع پیگیری برای تخلفات سایبری امکان پیگرد قانونی و رسیدگی به شکایات وجود نداشت و اغلب خریدار متضرر میشد!