در گفتگو با جهت پرس مطرح شد

ناترازی بانکها ربطی به وام ازدواج و فرزندآوری ندارد/ باید به دنبال عوامل اصلی باشیم نه آنکه تقصیر را به گردن فرزندآوری و ازدواج بیاندازیم

حاجی دلیگانی نماینده مجلس در گفتگو با جهت پرس گفت: ناترازی بانک‌ها به نظر من کاری به این موضوع و تسهیلات فرزندآوری و ازدواج ندارد بلکه بیشتر به  پرداخت‌های کلانی مربوط میشود که برخی از بانک ها در قالب وام های کلان  با واسطه برخی از بنگاه های خودشان می دهند و  گاها تا ۵۰ درصد سود بابتش دریافت میکنند.

ناترازی بانکها ربطی به وام ازدواج و فرزندآوری ندارد/ باید به دنبال عوامل اصلی باشیم نه آنکه تقصیر را به گردن فرزندآوری و ازدواج بیاندازیم

مسعود پزشکیان در همایش روز ملی صادرات بیان کرد: «می‌گویند به کسانی که ازدواج کرده‌اند، این‌قدر وام بدهید؛ به تولد اینقدر وام بدهید به فلانی کمک کنید و این‌ها را هم بیمه کنید. پول از کجا باید تأمین شود؟ دولت بدهکار درست کرده‌ایم و ناترازی در بانک‌ها، ناترازی در صندوق‌ها و ناترازی‌های دیگر به وجود آمده است. ما مدام سعی می‌کنیم این مشکلات را پنهان کنیم اما این به معنای آن نیست که نمی‌توانیم از این وضعیت خارج شویم.»

آقای رییس جمهور ناترازی در بانکها را به گردن وام ازدواج و فرزندآوری می اندازند و می گویند پول از کجا باید تامین شود؟ آیا این انتقاد آقای رییس جمهور درست است؟ آیا اگر جلوی وام فرزند آوری و وام های ازدواج را بگیریم مشکل ناترازی بانکها حل میشود؟ مسئله ازدواج و پنجره جمعیتی که هر روز به سوی بسته شدن پیش می رود، چه خواهد شد؟
از سوی دیگر همان طور که «محمد رضا فرزین» رئیس کل بانک مرکزی در سال گذشته  گفته بود که «ناترازی بانک‌ها ناشی از مجموعه‌ای از عوامل گوناگون است که باید مورد توجه قرار بگیرد و تمام مشکلات ناترازی نظام بانکی نشات گرفته از تسهیلات تکلیفی نیست و هر بانک مشکلات مختص خود را دارد که با سایر بانک‌ها متفاوت است. برای مثال ما بانک‌هایی داریم که بخاطر اینکه سهامدارانشان سرمایه‌ای نیاورده‌اند، ناتراز شده‌اند. بنابراین مشکلات ناترازی بانک‌ها ناشی از مجموعه‌ای از عوامل گوناگون است که باید مورد توجه قرار بگیرد.» باید عوامل گوناگون را مورد بررسی قرار داد و نبایستی همه مشکلات را بر گردن تسهیلات تکلیفی انداخت. آن هم تسهیلاتی که در راستای حل مشکلاتی ریشه ای در مجلس مصوب و قانونی لازم الاجرا شده است.

نماینده مجلس: اهمیت ازدواج از ناترازی بیشتر است/ ریشه ناترازی کجاست؟

«حسینعلی حاجی دلیگانی»، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جهت پرس» گفت: ما بایستی که در واقع وام فرزند آوری و ازدواج را بدهیم چون اگر این هم نباشد، همین مقدار ازدواج هم که دارد اتفاق می‌افتد، بخشی اش به دلیل عدم توانایی جوانان در تامین شرایط ازدواج اتفاق نمی‌افتد و واقعا مردم مشکل دارند.
حاجی دلیگانی گفت:   اما در خصوص  عدد این تسهیلات بایستی  آنچه  واقعا توانمندی بانکها است را در نظر بگیریم و میزان آن را عددی تعیین نکنیم که  بانک ها از عهده آن بر نیایند.
وی تاکید کرد:

ناترازی بانک‌ها به نظر من کاری به این موضوع و تسهیلات فرزندآوری و ازدواج ندارد بلکه بیشتر به  پرداخت‌های کلانی مربوط میشود که برخی از بانک ها در قالب وام های کلان  با واسطه برخی از بنگاه های خودشان می دهند و  گاها تا ۵۰ درصد سود بابتش دریافت میکنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه این مدل پرداخت های کلان در کنار عوامل دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد عامل اصلی ناترازی بانکهاست و  وضعیت  آن ها را به اینجا رسانده است، ادامه داد:  وگرنه این وام که حالا به عنوان قرض الحسنه ازدواج یا فرزند آوری داده میشود،نمی تواند عامل ناترازی بانکها باشد.
وی به برخی وام های با سود پایین به برخی از فعالان حوزه اقتصاد اشاره کرد که بعضاً در چرخه اقتصادی به کار گرفته نمی‌شود و گفت: طبیعتا این موارد  هم تخلف است و هم به نوعی سوء استفاده و دور زدن قانون است که می تواند منشا هم ناترازی و هم اشاعه برخی خلاف ها در جامعه باشد.
وی اضافه کرد: به واسطه برخی افراد در داخل برخی بانک‌ها بعضاً شاهد سودهای بانکی خارج از عرف و برخلاف رویه به برخی بخش های خصوصی هم هستیم که خود می تواند از عوامل اصلی  ناترازی بانکها باشد  و توسط برخی بنگاه های واسطه ای یا صوری این اتفاق روی می دهد.
وی ابراز کرد:

در خصوص وام های فرزندآوری و ازدواج هم اگر از ابتدا وارد عرصه نشده بودیم و این وام را پایه گذاری نکرده بودیم شاید به اندازه الان که بخواهد قطع شود،  مشکل پیش نمی آمد ولی اکنون اگر بخواهند هر تغییری رویش ایجاد کنند یا  بخواهد قطع بشود بسیار  آسیب زننده خواهد بود.

چه باید کرد؟

ناترازی بانکها ربطی به تسهیلات تکلیفی ندارد؛ شاید خروج اعتبارات از بانکها روی تشدید آن تاثیرگذار باشد اما به طور قطع عامل اصلی نیست و باید به جای آنکه آن را بر گردن تسهیلات ازدواج و فرزندآوری بیاندازیم به دنبال بررسی عوامل اصلی از جمله وام های کلان و پرداخت های خارج از عرف و سودهای خارج از رویه های قانونی باشیم.