موانع اجرای تحریمهای سازمان ملل علیه ایران؛ دنیا مثل قبل نیست
تحولات جهان در سال ۲۰۲۵ نسبت به یک دهه قبلتر موجب شده است اجرای تحریمهای شورای امنیت علیه ایران به فرایندی پرچالشتر تبدیل شود.
به گزارش جهت پرس؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد چند روز پیش با فعالسازی مکانیسم «اسنپبک» (بازگشت سریع) تحریمهای پیشین علیه برنامه هستهای ایران را بازگرداند. این تحریمها، که بر اساس قطعنامههای 1696، 1737، 1747، 1803، 1835 و 1929 وضع شده بودند، شامل ممنوعیت فروش تسلیحات، محدودیتهای مالی، مسدودسازی داراییها و نظارت بر فعالیتهای هستهای و موشکی ایران میشوند.
در سالهای 2006 تا 2010، این قطعنامهها با اجماع گستردهای تصویب و اجرا شدند و فشارهای اقتصادی شدیدی بر ایران وارد آوردند، بهطوری که صادرات نفت ایران تا 50 درصد کاهش یافت و تورم به بیش از 25 درصد رسید، اما امروز، اجرای این تحریمها با موانع ساختاری، ژئوپولیتیکی و اقتصادی روبهروست که آن را به چالشی پیچیدهتر از گذشته تبدیل کرده است.
دشواریهای اجرای تحریمها
رضا نصری تحلیلگر سیاست خارجی در مقالهای نوشته است: «حتی اگر مکانیسم اسنپبک فعال شود، چین و روسیه میتوانند با مخالفت در مراحل عملیاتی، مانند انتخاب رئیس کمیته تحریمها یا تصویب دستورالعملها، اجرای آن را فلج کنند.»
این موانع نهتنها از تغییرات جهانی ناشی میشوند، بلکه ریشه در تحولات منطقهای و داخلی دارند که اجرای تحریمها را دشوارتر از دوران اوج اجماع بینالمللی در اوایل قرن بیستویکم کردهاند.
یکی از برجستهترین موانع، مخالفت آشکار روسیه و چین با بازسازی کمیته تحریمهای 1737 است. این کمیته، که در سال 2006 برای نظارت بر اجرای تحریمهای هستهای ایران تأسیس شد، مسئولیتهایی مانند نگهداری فهرست افراد و نهادهای تحریمشده، نظارت بر اجرای تحریمها توسط کشورها و هماهنگی با هیئت کارشناسان را بهعهده داشت.
بازیگری چین و روسیه
در گذشته، این کمیته با اجماع 15 عضو شورای امنیت عمل میکرد، اما پس از توافق جامع برنامه اقدام مشترک (برجام) در 2015، اختیارات آن منقضی شد، حالا، برای فعالسازی کامل تحریمها، نیاز به احیای این کمیته و هیئت کارشناسان (تأسیسشده در 2010 بر اساس قطعنامه 1929) است که مسئولیت نظارت فنی و تحقیق در مورد نقضها را دارند.
روسیه و چین، بهعنوان اعضای دائم شورای امنیت، میتوانند با وتوی تصمیمات یا تأخیر در انتصاب کارشناسان، این فرآیند را متوقف کنند.
چند روز پیش واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل، در نامهای به شورای امنیت تأکید کرد؛ “هیچگونه مبنای حقوقی برای بازتأسیس کمیته 1737 و فعالیتهای مرتبط با آن وجود ندارد و نباید هیچ اقدامی از جمله معرفی کارشناسان برای هیئت یا انتصاب رئیس کمیته صورت گیرد.”
این موضع که با حمایت چین همراه است، نشاندهنده تمایل مسکو و پکن به حفظ روابط اقتصادی با ایران است؛ روسیه و چین در سال 2024 بیش از 40 درصد از صادرات نفت ایران را خریداری کردند و از سیستمهای پرداخت جایگزین مانند SPFS (روسیه) و CIPS (چین) برای دور زدن تحریمهای سوئیفت استفاده میکنند. در مقایسه با 2006 ـ 2010، که روسیه و چین با اجماع تحریمها را پذیرفتند، امروز این کشورها بهعنوان متحدان استراتژیک ایران عمل میکنند و اجرای تحریمها را «نامشروع و سیاسی» میدانند.
این مخالفتها ریشه در تقویت اتحاد ایران، روسیه و چین دارد، که بهویژه از زمان جنگ اوکراین در 2022 شتاب گرفته است.
جنگ اوکراین نهتنها روسیه را بهسمت شرق سوق داد، بلکه ایران را به شریکی راهبردی برای مسکو تبدیل کرد. چین با خرید 90 درصد نفت تحریمشده ایران در 2024، این اتحاد را اقتصادی کرده است؛ توافقهای سهجانبه در زمینه تجارت و فناوری، مانند قراردادهای لجستیکی در 2015 که پس از جنگ اوکراین احیا شد، این روابط را مستحکمتر کرده است.
در سالهای 2006 ـ 2010، چنین اتحادی وجود نداشت؛ روسیه و چین، هرچند مخالف فشارهای شدید بودند، اما با اجماع شورای امنیت همراهی کردند. امروز، این محور روسیه را قادر ساخته است جنگ اوکراین را دوام بیاورد و تحریمها را بیاثر کند، و اجرای تحریمهای جدید علیه ایران را با چالشهای عملی روبهرو سازد.
انزوای آمریکا در جهان
علاوه بر این، انزوای فزاینده ایالات متحده در عرصه جهانی، بهویژه بهدلیل جنگ غزه، اجماع بینالمللی لازم برای اجرای تحریمها را تضعیف کرده است. از اکتبر 2023، جنگ غزه بیش از 67 هزار کشته فلسطینی بهجا گذاشته و ایالات متحده را بهعنوان حامی بیقیدوشرط اسرائیل، در سازمان ملل منزوی کرده است. در مجمع عمومی سازمان ملل ماه گذشته، سپتامبر 2025، بیش از 140 کشور قطعنامهای برای آتشبس فوری در غزه را تصویب کردند، در حالی که ایالات متحده آن را وتو کرد.
در دهه 2000، ایالات متحده تحت ریاستجمهوری جورج بوش و سپس باراک اوباما، توان بالایی در اجماعسازی داشت؛ اوباما با دیپلماسی چندجانبه، قطعنامههای تحریمی را با حمایت گسترده اروپا و حتی روسیه پیش برد، اما سیاستهای دونالد ترامپ، از جمله خروج از برجام در 2018 و تمرکز بر «فشار حداکثری» بدون اجماع جهانی، این توان را تضعیف کرده است.
ترامپ فاقد مهارت اوباما در بسیج متحدان است و جهان امروز، که بهسمت چندقطبیگرایی حرکت کرده است، دیگر به «حرف آمریکا و اجرای بقیه» عادت ندارد.
مایکل روبین، کارشناس شورای روابط خارجی، میگوید: «ترامپ با تعرفههای تجاری و انزواگرایی، آمریکا را در موقعیتی قرار داده است که متحدانش ترجیح میدهند با چین و روسیه تعامل کنند تا با واشنگتن.»
جهان چندقطبی
این چندقطبیگرایی با روند جهانی کاهش وابستگی جهانی به دلار همخوانی دارد، که اجرای تحریمهای مالی را دشوارتر میکند. در سال 2006، دلار بیش از 70 درصد ذخایر ارزی جهانی را تشکیل میداد، اما طبق دادههای صندوق بینالمللی پول، سهم آن تا سهماهه سوم 2024 به 57 درصد کاهش یافته که پایینترین سطح در 25 سال اخیر است.
این تغییر، که از 2016 شتاب گرفته، بهدلیل تحریمهای آمریکا علیه روسیه و ایران است؛ کشورها بهسمت یوان، روبل و طلا حرکت کردهاند، برای مثال، بریکس (گروه برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در 2025 بیش از 30 درصد تجارت خود را با ارزهای ملی انجام داد و ذخایر طلای جهانی 20 درصد افزایش یافت.
لوئیس اوگانس، مدیر تحقیقات کلان اقتصادی جیپی مورگان، اشاره میکند: «تحریمها بهجای تضعیف، کشورها را بهسمت سیستمهای جایگزین مانند CIPS چین سوق داده و اجرای تحریمهای دلاری را بهسمت بیاثرشدن پیش بردهاند.»
مسئله اقتصاد
در 2006 ـ 2010، سیستم سوئیفت و دلار غالب بودند و اجرای تحریمها آسانتر بود؛ امروز، ایران با استفاده از مبادلات تهاتری و رمزارزها، بیش از 80 درصد صادرات نفت خود را دور میزند.
در داخل ایران نیز، اقتصاد بهسمت تابآوری حرکت کرده است، که فشار تحریمها را کاهش میدهد. بهخلاف دهه 2000 ایران امروز با تنوعبخشی به اقتصاد ـ از جمله خودکفایی در داروسازی (95 درصد) و لوازم خانگی (80 درصد) ـ مقاومتر شده است. صادرات نفت ایران در 2025 به بیش از 1.5 میلیون بشکه در روز رسید و رشد اقتصادی 3.5 درصد را حفظ کرد، در حالی که در 2010، تحریمها صادرات را به زیر 1 میلیون بشکه رسانده بود.
موانع دیگری نیز مانند افزایش همکاری کشورهای تحریمگریز وجود دارند. طبق گزارش اندیشکده چتمهاوس، تحریمهای چندگانه از سوی کشورهای مختلف، هماهنگی را دشوار کرده و کشورها را بهسمت «اتحاد تحریمدیدگان» مانند ایران ـ روسیه ـ چین سوق داده است.
انتهای پیام/+












نظرات
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
از ارسال نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد خودداری کنید.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نماييد.
نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.