پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حالی به دور دوم خود رسید که مسعود پزشکیان نامزد راه یافته به دور بعدی انتخابات دیدگاه های متفاوتی در خصوص اقتصاد به عنوان مهمترین مطالبه مردمی دارد که در تحلیلی کوتاه به بازخوانی برخی از این دیدگاه ها و راهکارهای عملیاتی آنها می پردازیم.

منتشر شده در 10 تیر 1403

به گزارش جهت پرس؛ انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حالی به دور دوم خود رسید که  مسعود پزشکیان نامزد راه یافته به دور بعدی انتخابات  دیدگاه های متفاوتی در خصوص اقتصاد به عنوان مهمترین مطالبه مردمی دارد که در تحلیلی کوتاه به بازخوانی برخی از این دیدگاه ها و راهکارهای عملیاتی آنها می پردازیم؛ بازخوانی که خود به تنهایی از حرف تا عمل از  نمی دانم و کار کارشناسان است تا طرح و برنامه های اجرایی و راهکارهای عملیاتی، حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

نگاهی به دیدگاه‌های اقتصادی  مسعود پزشکیان برای ورود به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری :

مسعود پزشکیان عنوان کرده است رشد اقتصادی بدون ارتباط با جهان محقق نمی‌شود، دیدگاهی که در جای خود تحلیل های بسیاری دارد اما نگاهی به تجربه های گذشته، گره های کور  بسیاری در این کلید واژه به ظاهر عملیاتی باز می کند و ثابت می کند در دوره 3 ساله شهید رئیسی که نگاهی فرامنطقه ای و منطقه ای در عرصه دیپلماسی اقتصادی داشتند ما هم با دنیا ارتباط داشتیم و تمام کشورهای منطقه را در تعاملی فراگیر پای یک دیپلماسی استراتژیک نشاندیم و هم اقتصاد را به تنهایی پیش بردیم و به عکس در دوران 8 ساله روحانی که تمام مشکلات به برجام و ارتباط با ابرقدرت های جهان گره خورد نه تنها رشد اقتصادی راه به جایی نبرد که هر روز تحریم ها راه نفس را بر اقتصاد تنگ تر کرد! پس اینکه رشد اقتصاد بدون ارتباط با دنیا میسر نمی شود درست است اما بستگی دارد با کدام فرمان جلو رویم؟ خار و زبون دشمن شویم  و مانند فلان وزیر امور خارجه زانو بزنیم یا مانند یک قدرت منطقه ای و یک کشور مقتدر در عرصه ظاهر شویم که کشورهای منطقه برای ارتباط با ایران، خود پیش قدم شوند.

پزشکیان گفته است: اشتغال و تولید بدون سرمایه‌گذاری ممکن نیست و  تناسبی میان نرخ دستمزدها و تورم وجود ندارد که باید گفت کاملا صحیح است اما چگونه و با کدام برنامه طرح و ارائه شده ای قرار است میان نرخ دستمزدها و تورم تناسب ایجاد شود؟ با برنامه های نمی دانم و کار کارشناسان است یا واقعا برای عملیاتی کردن چنین وعده ای برنامه دارد؟ از حرف تا عمل فاصله بسیار است و پیش از این هم دوستان آقای پزشکیان که اکنون سرلیست ستاد انتخاباتی ایشان هستند چنین وعده هایی داده بودند اما همیشه میان وعده و عمل فاصله بسیار  است.

این نامزد ریاست جمهوری  گفته است که با اقتصاد و قیمت گذاری دستوری مخالف است و مهمتر از آن دلیل گم شدن پول در کشور  را عدم شفافیت داده‌ها دانسته است اما آیا برای شفافیت  داده هایی که مدعی هستند برنامه ای دارند؟

پزشکیان ادعا کرده که می‌توان به هر نفر ۱۰ میلیون تومان یارانه داد و در طرف مقابل عنوان کرده که نرخ بنزین باید 25 هزار تومان باشد!؟ اما سوال اینجاست آیا امکانات و بودجه کشور کفاف 10 میلیون تومان یارانه برای هر ایرانی را می دهد؟ آیا تفاوتی میان آنها که به سبب برخورداری از ثروت به راحتی از امکانات کشور بهره برداری می کنند و افراد کم برخوردار و مناطق کم برخوردار  وجود ندارد؟ و شاید مهمترین سوال این باشد که نرخ 25 هزارتومانی بنزین  چه بلایی بر سر تورم خواهد آورد و با اقتصاد و معیشت مردم چه می کند؟ در حالیکه عبدالعلی زاده، رئیس ستاد آقای پزشکیان گفته است:«نترسید! افزایش قیمت بنزین را با آرامش جا می اندازیم.» اما آیا افزایش قیمت بنزین می تواند گره گشای مشکلات باشد؟ درست است که جلوی فساد در این حوزه و قاچاق این فرآورده نفتی تا حدودی گرفته می شود اما آیا آقای پزشکیان برنامه عملیاتی دیگری برای گرانی های بعد از این افزایش نجومی قیمت بنزین در سر دارند؟ هر چند عنوان کرده اند که هر زمانی که قصد مذاکره داشتیم نرخ تورم پایین آمد. 

این دیدگاه های اقتصادی از سوی این نامزد ریاست جمهوری در حالی مطرح می شود که پیش از این خود اذعان کرده بود: «چندان از اقتصاد سر در نمی آورم!» 

 

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/175292

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی