بورس نیازمند تغییر در رویکرد دولت است

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در گفت‌وگو با خبرنگار جهت درباره وضعیت نابسامان این روزهای بازار سرمایه و چشم‌انداز آن در سال 1400، اظهار کرد: متأسفانه سال گذشته حمایت خوبی را در مورد بازار سرمایه از سوی دولت شاهد نبودیم. انتظار ما این است دولت در سال 1400 و در مدت […]

بورس نیازمند تغییر در رویکرد دولت است

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در گفت‌وگو با خبرنگار جهت درباره وضعیت نابسامان این روزهای بازار سرمایه و چشم‌انداز آن در سال 1400، اظهار کرد: متأسفانه سال گذشته حمایت خوبی را در مورد بازار سرمایه از سوی دولت شاهد نبودیم. انتظار ما این است دولت در سال 1400 و در مدت باقیمانده از عمر خود، تلاشش را انجام دهد تا تمام سرمایه‌های خردی که توسط سهامداران به بازار تزریق‌شده و نیز شرکت‌های بزرگی که سهام عمده آن متعلق به دولت است و تجمیع شده‌اند را به سمت تولید سوق بدهد و به امور تولیدی منتهی کند. اگر این سرمایه‌ها به تولید برسد مطمئناً ارزش سهام‌ها افزایش می‌یابد و موجب خروج بازار از رکود خواهد بود.

دولت کاری نکند، بازار در وضعیت فعلی باقی می‌ماند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اما اگر دولت به این کار اهتمام نورزد و در مقابل آن سرمایه‌ای که توسط سهامداران به بازار تزریق‌شده است را به پرداخت حقوق شرکت‌های دولتی اختصاص دهد و آن را از بازار خارج کند، قطعاً بازار به همین صورت باقی خواهد ماند و شاخص بازار روزبه‌روز کاهش پیدا می‌کند و درنتیجه آن مردم بیشتری متضرر می‌شوند. انتظار ما از دولت این است سرمایه‌هایی که از مردم جمع‌آوری کرده را به امور تولیدی تبدیل کند.

دولت درباره درآمدهای بورس باید گزارش بدهد
محسن علیزاده ادامه داد: دولت باید گزارش بدهد برای سرمایه‌هایی که از مردم دریافت کرده، کجا پروژه جدیدی تعریف کرده است. این جزو مطالبات اصلی ماست و قطعاً آن را در سال 1400 دنبال می‌کنیم، البته گفتنی است که با جدیت در حال پیگیری تخلفات شکل‌گرفته در بازار سرمایه هستیم. اگر کسی ادعا کند که تخلفی رخ نداده، ادعایش دروغ محض است؛ بنابراین به‌طور جدّ تخلفات بازار را با همکاری اعضای کمیسیون اقتصادی، هیات رئیسه مجلس و حتی قوه قضاییه پیگیری می‌کنیم. بدون شک متخلفان بازار سرمایه باید در آینده نه‌چندان دور مجازات شوند. البته این به‌تنهایی کافی نیست بلکه درصددیم سرمایه‌های ازدست‌رفته مردم به آنان برگردانده شود و سهامشان در راستای ایجاد تولید افزایش یابد تا ضرر و زیان‌ها جبران گردد.

بازار به تغییر رئیس بورس نیازی نداشت/ نیاز به تغییر رویکرد است
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس همچنین درباره تغییرات مدیریتی در بورس و بازار سرمایه افزود: همان زمانی که تغییرات مدیریتی صورت گرفت، آن را ضروری نمی‌دانستیم زیرا بازار به این‌گونه تغییرات مدیریتی نیاز نداشت بلکه بازار نیازمند تغییر در رویکرد دولت است. دولت باید رویکردش نسبت به بازار سرمایه را تغییر بدهد. رئیس‌جمهور همان‌طور که عمدتاً در اغلب تصمیمات و عملکرد خود خصوصاً در حوزه مدیریت بیماری کرونا اشتباهات راهبردی داشته است، در بازار سرمایه نیز عملکرد مطلوبی ندارد. دولت باید تمامی وزرا را برای بهبود بازار مأمور کند و درواقع حمایت از بازار سرمایه‌بر دوش دولت است.

وی تأکید کرد: امروز بالغ‌بر 50 تا 60 میلیون نفر از مردم کشورمان درگیر بازار سرمایه هستند و دولت نمی‌تواند از کنار این موضوع به‌سادگی بگذرد. دولت ساده‌انگاری که درباره بیماری کرونا و عدم مدیریت صحیح آن انجام داده را نباید دوباره نسبت به بورس مرتکب شود. در چنین شرایطی، ضروری است پیش از هر چیزی رویکرد دولت تغییر یابد، زیرا تا زمانی که رویکردها تغییر نیابد هرگونه تغییر در سازمان بورس اثرگذار نخواهد بود.