عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با جهت:

آخوندی اعتقادی به مسکن محرومان نداشت/ رشد 650 درصدی قیمت مسکن در دولت فعلی

یوسفی گفت: اگر ما امروزه رشد 650 درصدی قیمت مسکن را در دولت فعلی داشتیم، به این دلیل بوده که در هفت سال اخیر دولت برنامه مدونی برای این حوزه نداشته است.

آخوندی اعتقادی به مسکن محرومان نداشت/ رشد 650 درصدی قیمت مسکن در دولت فعلی

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار جهت درباره اقدامات در دستور کار در طرح جهش تولید و تأمین مسکن و نیز تأثیرات اجرایی شدن آن، اظهار کرد: طرح جهش مسکن در سه محور در کمیسیون عمران تدوین شد و باید زودتر از این در دستور کار مجلس قرار می‌گرفت اما با تأخیر پنج‌ماهه به صحن آمد. اولین محور طرح، درباره تأمین منابع مالی بود و درنتیجه آن پرداخت تسهیلات به تک‌تک افراد از جمله انبوه‌سازان و فعالان اختصاص یافت. هم‌زمان با بررسی طرح جهش مسکن در کمیسیون، ازآنجایی‌که بنده به‌عنوان مسئول کمیته عمرانی کمیسیون تلفیق بودجه 1400 هم بودم، در کمیسیون تلفیق تصویب کردیم 20 درصد از پرداختی‌های سال 1400 معادل 360 هزار میلیارد تومان به حوزه مسکن اختصاص یابد.

مسکن پیشران اقتصاد است
مجتبی یوسفی ادامه داد: در واقع مسکن به عنوان پیشران اقتصاد محسوب می‌شود که 186 حرفه و شغل به‌صورت مستقیم با آن مرتبط است، بنابراین در چنین شرایطی طرح جهش مسکن می‌تواند هم اشتغال آفرینی را به دنبال داشته باشد و هم به بهبود وضعیت مسکن منجر شود. البته این در حالی است که برخی سعی کردند این اقدامات و تدابیر را به حاشیه ببرند، برای مثال با اختصاص 20 درصد از تسهیلات پرداختی امسال به حوزه مسکن مخالف بودند.

بانک‌ها به دنبال دلالی و سفته‌بازی هستند
نماینده مردم اهواز افزود: درواقع، بانک‌ها علاقه‌مندند سرمایه‌ گذاری‌های خود را در حوزه دلالی، تجارت و سفته‌بازی انجام دهند و چندان تمایلی به سرمایه‌گذاری در عرصه‌هایی همچون مسکن و اقدامات تولیدی ندارند. این‌ها موضوعاتی بود که پیرامون آن اختلاف‌ نظرهایی مطرح شد. گرچه ایجاد پایه جدیدی مالیاتی و دریافت مالیات از خانه‌های خالی یا زمین‌های بدون استفاده در کوتاه‌ مدت کارساز است، با این‌حال طرح جهش تولید و تأمین مسکن در بلندمدت اثرگذار است و بخشی از مشکلات را گره‌گشایی می‌کند.

مالیات بر خانه‌های خالی جلوی بخشی از رشد قیمت مسکن را گرفت
عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین با اشاره به اجرایی شدن مصوبه مالیات بر خانه‌های خالی، تصریح کرد: بر همین اساس، در انتهای زنجیره تولید و تأمین مسکن، پایه‌های جدید مالیاتی مانند مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر زمین‌های بایر و معاملات مکرر در حوزه مسکن، همگی جزو اقداماتی است که از طریق آن می‌توان بازار مسکن را از یک کالای تجاری و سفته‌بازی خارج کرد و پاسخگوی نیاز جامعه بود. اجرایی شدن مصوبه مالیات بر خانه‌های خالی گرچه اقدامی با اثر کوتاه‌ مدت است، اما همین موضوع موجب شد تا بخشی از رشد قیمت‌های مسکن در سال جدید را گرفته شود و حتی کاهش چند درصدی نیز داشته باشیم. علاوه بر آن، اجرای این مصوبه باعث شد تا مسکن به زنجیره مصرف مردم بازگردانده شود.

رشد 650 درصدی قیمت مسکن در دولت فعلی
یوسفی معتقد است: اگر ما امروزه رشد 650 درصدی قیمت مسکن را در دولت فعلی داشتیم، به این دلیل بوده که در هفت سال اخیر دولت برنامه مدونی برای این حوزه نداشته است. در واقع مخالفت‌های دولت با اقدامات حمایتی دوره‌های قبلی موجب تعطیلی مسکن مهر شد. متأسفانه دولت بسته‌های حمایتی را در مرحله تدوین یا مرحله اجرا را تعطیل کرد، زیرا آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعتقادی به مسکن محرومان و خانه‌دار شدن اقشار ضعیف نداشت که درصدد برنامه‌ریزی برای آن باشد؛ بنابراین، امروز ما بر سر سفره‌ای نشسته‌ایم که او وضعیت فعلی مسکن را رقم زد و در نتیجه آن باعث شد حتی تأمین هزینه رهن و اجاره مسکن در کلان‌شهرها برای برخی مردم به آرزو تبدیل شود.