یک کارشناس مسائل سیاسی، ضمن تشریح دستاوردهای سفر اخیر رئیسجمهوری اسلامی ایران به کشورهای پاکستان و سریلانکا، این سفر را در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم ارزیابی کرد.
به گزارش جهت پرس؛ آیتالله سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهوری اسلامی ایران در روز دوشنبه (سوم اردیبهشت 1403) به دعوت رسمی همتای پاکستانی خود و در رأس هیأتی عالیرتبه از مقامات اقتصادی و سیاسی عازم اسلامآباد، پایتخت پاکستان شد.
رئیسجمهور پیش از عزیمت به پاکستان از هدفگذاری 10 میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی با توجه به ظرفیتهای قابل توجه دو کشور در این زمینه خبر داد و بر عزم دولت سیزدهم برای توسعه دپلماسی اقتصادی نیز تأکید کرده بود.همچنین در سفر آیتالله رئیسی به پاکستان مقامات دو کشور، 8 سند همکاری مشترک در حوزههای مختلف از جمله، «ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاههای مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سینما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاریهای امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری» به امضا رسید.
همچنین رئیسجمهور در مقصد بعدی سفر خود به منظور تقویت روابط اقتصادی و گسترش دیپلماسی اقتصادی، از پاکستان عازم سریلانکا شد و در مراسم افتتاح و بهرهبرداری از ابر پروژه چند منظوره «اومااویا» در این کشور حضور یافت و از این ابر پروژه به عنوان یکی از بزرگترین طرحهای صدور خدمات فنی- مهندسی ایرانی یاد کرد.
ویژگی ابر پروژه «اومااویا»
طرح چند منظوره «اومااویا» در جنوب شرقی سریلانکا و ۲۰۰ کیلومتری شرق کلمبو، پایتخت این کشور و در منطقهای نسبتا محروم و خشک قرار دارد.این طرح عظیم و منحصر به فرد، شامل ساخت «۲ سد»، «تونل انتقال آب» و «دو واحد نیروگاه زیرزمینی برق آبی است که ظرفیت تولید هر یک به ۶۰ مگاوات (در مجموع ۱۲۰)» میرسد.
البته مقامات عالی ایران و سریلانکا پس از برگزاری نشست مشترک هیأتهای عالیرتبه دو کشور، 5 سند همکاری در حوزههای مختلف نیز امضا کردند.
بر همین اساس و با توجه به اهمیت سفر رئیسجمهور به دو کشور پاکستان و سریلانکا در چارچوب توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم، گفتوگویی با سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل سیاسی انجام دادهایم که مشروح آن را در زیر میخوانید:
با توجه به سفر اخیر رئیسجمهور و برخی اعضای دولت به دو کشور پاکستان و سریلانکا، شما این سفر را تا چه میزان در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی از سوی دولت ارزیابی میکنید؟
صدرالحسینی: یکی از مهمترین سیاستهای دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، موضوع همگرایی با کشورهای همسایه با تکیه بر مسائل اقتصادی است؛ در این رابطه در طول دو سال گذشته، اقدامات قابل توجهی رخ داد و شاید یکی از مهمترین آنها، سفر رئیسجمهور به کشورهای پاکستان و سریلانکا بود که در این رابطه، ضمن عقد توافقات مختلف اقتصادی، مسأله مهم مبادلات بین تجّار ایرانی و تجّار پاکستانی نیز مطرح شد، البته با توجه به توانمندیهای فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران، همچنان که بزرگترین نیروگاه تولید برق در سریلانکا توسط کارشناسان جمهوری اسلامی، ساخته شد و به بهرهبرداری رسید، این مسأله میتواند برای مناطق دیگر جغرافیایی، بهویژه همسایگان جمهوری اسلامی ایران نیز پدید آید که مقدمه آن، افزایش و ارتقای سطح روابط سیاسی و امنیتی ایران و کشورهای طرف مقابل خواهد بود که این اقدام با سفر رئیسجمهور به پاکستان انجام شد و امیدواریم که در تداوم روابط اقتصادی دو کشور تأثیرات قابل توجهی داشته باشد و اتفاقات مبارک دیگری بین ایران و دو کشور پاکستان و سریلانکا رقم بخورد.
یکی از نکات مورد توجه این است که آقای رئیسی در بدو روی کار آمدن دولت سیزدهم، وعدههایی درباره گشایش دیپلماسی اقتصادی و ارتباط با کشورهای همسایه مطرح کردند، ارزیابی شما از میزان تحقق این وعده چیست؟
صدرالحسینی: به نظر میرسد که اقدامات انجام شده در دو سال و اندی از روی کار آمدن دولت سیزدهم، بهخصوص در حوزه «شانگهای» و «بریکس» این طور بوده که عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمانها کاملا مشخص شده است.افزایش نزدیک به 36 درصدی صادرات جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه، جزو یکی دیگر از دستاوردهای مهم و اساسی دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم محسوب میشود، احیای معاونتهای بازرگانی برای تعدادی از دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر، یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم در جهت توسعه دیپلماسی اقتصادی است؛ از طرف دیگر باید انواع و اقسام چالشهایی که نظام سلطه در راستای افزایش مبادلات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در حوزه بانکی، بیمهای و بندری ایجاد کرده نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ یعنی با وجود این افزایش محدودیتها، ما هم صادراتمان به کشورها افزایش یافته و هم میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی و کشورهای خارجی در کشور ما نیز ارتقاء یافته است که این نشاندهنده این است که چشمانداز دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم میتواند یک چشمانداز قابل قبول باشد و البته کار در این رابطه باید بیش از اینها در حوزههای دیپلماسی اقتصادی صورت گیرد.
به موضوع افزایش محدودیتها به فعالیتهای اقتصادی و بانکی جمهوری اسلامی ایران از سوی نظام سلطه اشاره کردید، در شرایطی که شاهد افزایش صادرات و گسترش دیپلماسی اقتصادی از سوی دولت سیزدهم هستیم، این موضوع چه پیامی میتواند برای کشورهای منطقه و دیگر کشورها داشته باشد که، با وجود محدودیتها و تحریمها، سطح روابطشان را با جمهوری اسلامی ارتقا دهند؟
صدر الحسینی: باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که در حوزه تجارت بینالملل، آنچه که از سوی غرب و بهویژه آمریکاییها مطرح است، این است که تحریمها در حقیقت نتوانسته تأثیرات خودش را بر روی اقتصاد بینالمللی ما، بیش از آنچه که در طول سالیان اخیر بوده است، بگذارد، اما یک واقعیت دیگر هم این است که تبادلات مالی برای جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریمهای اقتصادی دشوار شده است، اما راههای برونرفت از این موضع هم برای تجّار و دستگاههای مرتبط اقتصادی ما در حوزههای منطقهای و بینالمللی آشکار شده و امکان دور زدن این تحریمها و یا انجام معاملات اقتصادی با پولهای ملی در مواقعی صورت گرفته که خودِ این هم نشاندهنده موفقیت دولت سیزدهم و در نهایت، جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی اقتصادی محسوب میشود، البته به نظر میرسد که چشمانداز سال جدید، یعنی 1403 براساس آمار و ارقام داخلی و بینالمللی بهتر از سالهای گذشته در حوزه اقتصاد بینالملل باشد، زیرا پیشبینیهایی در این رابطه صورت گرفته است.
نظرات
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
از ارسال نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد خودداری کنید.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نماييد.
نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.