عزم دولت سیزدهم برای عمل به وعده‌های انتخاباتی

نبود زمین؛ بهانه‌ای که رئیسی از روحانی گرفت/ چگونه زمین برای 2 میلیون مسکن تأمین شد؟

دولت تدبیر و امید با بی ارادگی حدود 8 سال در حوزه مسکن کاری نکرد و افزایش 15 برابری قیمت مسکن را رقم زد اما این روزها رئیسی تلاش میکند به وعده خودش عمل کند.

نبود زمین؛ بهانه‌ای که رئیسی از روحانی گرفت/ چگونه زمین برای 2 میلیون مسکن تأمین شد؟

سیده راضیه طاهریان: 28 مهرماه بود که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم اعلام کرد که ثبت درخواست جهت دریافت خانه در طرح جدید جهش مسکن دولت و مجلس آغاز شده است.

در همین راستا قرار شد یک فرصت یک‌ماهه برای واجدین شرایط در نظر گرفته شود تا بتوانند در طرح جهش مسکن ثبت‌نام کنند.

در مرحله بعد و بررسی شرایط ثبت‌نام کنندگان، متقاضیانی که صحت مدارک آن‌ها تأییدشده به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها یا بنیاد مسکن مراجعه حضوری داشته و مدارک سکونت در شهر موردتقاضا را ارائه داده و به‌نظام بانکی برای تشکیل حساب سپرده مسدودی به نام خود، معرفی و پرداخت‌ها تدریجی دریافت شده و متعاقباً به پروژه‌های شروع‌شده و یا در حال احداث معرفی می‌شوند.

قيمت هر متر مسكن در طرح جهش مسكن چقدر است؟
بر اساس گفته اسماعیل حسین زهی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس، قیمت تمام‌شده طرح جهش تولید مسکن بسيار كمتر از قيمت فعلي بازار است. به گفته وي، قیمت هر مترمربع خانه در طرح جهش تولید مسکن با در نظر گرفتن زمین رایگان و بهای تمام‌شده ساخت محاسبه می‌شود که تا سقف ۷۰ درصد از این هزینه از طریق وام‌های بلندمدت با تنفس پرداخت اقساط و سود ۵ تا ۹ درصد برای ۳ دهک پایین و برای دهک‌های بالاتر ۹ تا ۱۲ درصد تأمین خواهد شد.

برخي از كارشناسان معتقد هستند قيمت تمام‌شده مسكن در اين طرح رقمي بين 3 تا 5 ميليون تومان خواهد بود.

در 8 سال گذشته چندين بار دولت تلاش كرد تا طرح‌هایی مانند مسكن اميد و يا مسكن اجتماعي را به نتيجه برساند؛ اما هر بار تأمين زمين براي ساخت مسكن با مشكلاتي مواجه شده بود و دولت روحاني نتوانست زمين لازم براي ساخت اين مسكن را تأمین كند.

وقتی حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در مناظره‌های انتخاباتی خود وعده ساخت 4 میلیون مسکن را می‌داد، بسیاری از کارشناسان با توجه به شناختی که از دولت یازدهم و دوازدهم داشتند این وعده را نشدنی می‌دانستند و تا پیش‌ازاین نیز ساخت 4 میلیون مسکن را جدی نمی‌گرفتند.

در همین راستا «رستم قاسمی»، وزیر راه و شهرسازی از تأمین زمین در ۸۰۰ شهر در قالب طرح ساخت چهار میلیون واحد مسکونی خبر داد و گفت: حدود ۴۰۰ میلیون تومان وام را برای ساخت مسکن در مراکز استان‌ها در نظر گرفته‌ایم که این مبلغ برای روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است.

به گفته قاسمی، بانک زمین که توسط دولت ایجادشده است، ابتدا زمین‌های هر استان را ثبت کرده و در ادامه در مسیر تأمین زمین برای ساخت مسکن، از آن‌ها استفاده خواهد شد.

طبق اعلام دولت، ساخت بیش از 2 میلیون واحد مسکونی در بسیاری از شهرها آغازشده و این مسئله نشان می‌دهد که در مرحله نخست به‌اندازه 2 میلیون واحد مسکونی زمین در کشور تأمین‌شده است.

با تأمین این میزان زمین، این روزها بهتر می‌توان، عملکرد دولت روحانی در واپسین سال‌های خودارزیابی کرد؛ درحالی‌که روحانی مدعی بود زمینی برای ساخت مسکن وجود ندارد، اما شروع ساخت مسکن نشان می‌دهد که عدم تأمین زمین تنها یک بهانه برای دولت خسته روحانی بوده است.

دولتی که عزم و اراده‌ای برای تأمین مسکن نداشت و حدود 8 سال با بی‌توجهی به موضوع ساخت مسکن، باعث به هم ریختن عرضه و تقاضا در این بخش و همچنین افزایش 15 برابری قیمت مسکن در کلان‌شهرها شد.