مدیر اندیشکده حمل‌ونقل ایران در گفت‌وگو با جهت پرس:

مزایای راهبردی و امنیتی ترانزیت بیشتر از مزایای اقتصادی آن است/ میزان بهره‌برداری از کریدورها فاصله بسیاری با وضعیت مطلوب دارد

علی ضیایی در خصوص مزایا احیای کریدورهای ریلی و جاده‌ای گفت: مزایای راهبردی و امنیتی ترانزیت بیشتر از مزایای اقتصادی آن خواهد بود.

مزایای راهبردی و امنیتی ترانزیت بیشتر از مزایای اقتصادی آن است/ میزان بهره‌برداری از کریدورها فاصله بسیاری با وضعیت مطلوب دارد
24306

احیای کریدورهای مختلف در کشورمان یکی از برنامه‌های کلیدی دولت سیزدهم در راستای ایجاد رونق در اقتصاد کشور است. این کریدورها نواحی مختلف کشور را شامل می‌شوند و بارها مورد تقدیر و تأکید رهبر معظم انقلاب نیز قرارگرفته است اما تا رسیدن به اهداف نهایی بایستی تلاش بسیاری کرد.

اهمیت رونق اقتصاد ترانزیتی
علی ضیایی مدیر اندیشکده حمل‌ونقل ایران در گفت‌وگو با جهت درباره زیرساخت‌های موردنیاز برای رونق اقتصاد ترانزیت و دستاوردهای آن اظهار کرد: دستاوردهای ترانزیت در بخش اقتصادی، سیاسی و امنیتی است که می‌تواند مزایای بسیاری را به دنبال داشته باشد. بدین ترتیب به ازای هر یک تن کانتینر کالایی که از خاک کشور عبور می‌کند، منافع اقتصادی حاصل می‌شود و از سوی دیگر منافع کشورهای مختلف را به امنیت ایران و منافع اقتصادی، سیاسی و راهبردی آن گره میزند. همین باعث می‌شود جایگاه چانه‌زنی و قدرت دیپلماسی کشور در سطح جهان بالا برود، خصوصاً اگر طرف ترانزیتی ایران نیز جزو کشورهای ابرقدرت باشد.

مزایای راهبردی و امنیتی بیشتر از مزایای اقتصادی
ضیایی تصریح کرد: با توجه شرایط فعلی حتی می‌توان گفت مزایای راهبردی و امنیتی ترانزیت بیشتر از مزایای اقتصادی آن خواهد بود و اگر در آینده در مسیر صحیحی حرکت کنیم، قطعاً همین موجب دستیابی به سایر مزایای راهبردی می‌گردد.

تقویت زیرساخت‌های داخلی برای استفاده از فرصت‌های بین‌المللی
این کارشناس حوزه ترانزیت گفت: در حال حاضر ما باید ابتدا زیرساخت‌های داخلی خودمان را اصلاح کنیم تا وقتی‌که هرکسی چالش‌های بین‌المللی را حل کرده و برای حمل‌ونقل کالا یا دیگر محصولات به سراغ ترانزیت با ایران آمد، با چالش‌های جدیدی مواجه نشود. بایستی ترانزیت از طریق ایران برای تاجران خارجی اقدامی جذاب و آسان باشد تا ما در بازارهای بین‌المللی برای بازاریابی و جذب محوله‌های ترانزیتی با دستان پر حاضر شویم. متأسفانه تا زمانی که فرآیندهای داخلی کشور تا این حد پیچیده و نابسامان است و حتی تداخل سازمانی و مقرراتی دارد، نمی‌توان انتظار رونق و شکوفایی اقتصاد ترانزیتی را داشت. چنانکه بارها اتفاق افتاده وقتی تاجر خارجی کالایی را از ایران عبور داده، از اینکه بار خود را از کریدورهای کشورمان منتقل کرده پشیمان شده است. ما ابتدا باید شرایط داخلی را اصلاح کنیم و پس از آن به سراغ بازاریابی خارجی برویم زیرا تا زمانی که اوضاع فعلی برقرار باشد چندان نمی‌توان سخن از ترانزیت گفت، هرچند که از موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردار باشیم.

اولویت‌های کشور برای تکمیل زیرساخت ترانزیتی
وی بیان کرد: با تمامی این تفاسیر باید گفت مشکل اصلی کشور در حوزه زیرساخت‌ها نیست، زیرا بسیاری زیرساخت‌های ما ازنظر اتصال فعال هستند. بااین‌حال اگر برخی زیرساخت‌ها متصل شود می‌تواند نقش ویژه‌ای را در رونق ترانزیت داشته باشد. همچنین پروژه‌هایی همچون پروژه چابهار- سرخس، رشت –آستارا و راه‌آهن کرمانشاه – خسروی که جزو پازل کریدورهای اصلی ماست، اگر تکمیل شود نقش مهمی در بحث توسعه ترانزیتی خواهد داشت. این در حالی است که متأسفانه از زیرساخت‌های فعلی بره برداری خوبی نداشتیم و میزان بهره‌برداری ما فاصله بسیاری با وضعیت مطلوب دارد.

برای زیرساخت‌های جدید چه کنیم؟
مدیر اندیشکده حمل‌ونقل گفت: البته اگر بخواهیم به سمت احداث زیرساخت‌های جدید که زمان‌بر هم هست، پیش برویم در آن صورت با مسئله تأمین منابع مواجه خواهیم شد؛ بنابراین باید این مسئله را با روش‌های خاصی حل کرد و تا آن موقع باید از همین زیرساخت‌ها فعلی نهایت بهره‌برداری را داشت. بهره‌برداری بهینه می‌تواند از یکسو بودجه آینده طرح‌های ترانزیتی را تأمین کند و از سوی دیگر جذابیت‌هایی به وجود بیاورد تا این‌گونه پروژه‌ها توسط بخش‌های غیردولتی و بدون بودجه دولت احداث شود.