رئیس سازمان شیلات:

گوشت گران است؛ جلبک بخورید!

سید حسین حسینی، رئیس سازمان شیلات در اظهار نظری عجیب اعلام کرد که به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز و خواص جلبک مردم بهتر است از این ماده غذایی استفاده کنند.

گوشت گران است؛ جلبک بخورید!

به گزارش جهت پرس؛ و به نقل از روزنامه چارسوق؛ سازمان شیلات یکی از سازمانهای است که به اعتقاد اکثر فعالان صنعت آبزیان طی سالهای گذشته تلاش کرده تا با بیش از اظهاری آمار تولید و صادرات همچنان خود را به عنوان سازمانی مهم در بخش کشاورزی نشان دهد که توانسته ارز زیادی را برای کشورمان به همراه آورد.

با این حال چندی پیش نیز سید حسین حسینی، رئیس سازمان شیلات در اظهار نظری عجیب اعلام کرد که به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز و خواص جلبک مردم بهتر است از این ماده غذایی استفاده کنند.

وی افزود: برای رسیدن به امنیت غذایی لازم است به زیست فناوری پرورش تولید و بازار دست یابیم تا بتوانیم به خوداتکایی و امنیت غذایی برسیم.

حسینی ادامه داد: با توجه به متوسط بارندگی ۲۰۰ میلیمتر در کشور لازم است جایگزین‌های گوشت قرمز را شناسایی و برای تولید آنها اقدامات اساسی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: باید به سمت تولید جلبک حرکت کنیم تا بتوانیم ضریب تبدیل غذا را افزایش دهیم و در این راستا استفاده از ظرفیت تولید جلبک‌ها، می‌تواند در آینده به عنوان غذای جامعه، کارساز باشد.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به توسعه دریامحور و مأموریتی که مقام معظم رهبری بر عهده حوزه شیلات و آبزی‌پروری گذاشته است، گفت: توسعه دریامحور مسلح شدن به دانش با استفاده از ظرفیت و پایه زیستی دریایی است.

وی اظهار کرد: ضرورت دارد که در حوزه جلبک با استفاده از دانش و ظرفیت‌های موجود در جهان، اقدامات اساسی صورت گیرد.

حسینی با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: بخشی از تولید ۱.۸ میلیون تنی آبزیان در برنامه هفتم توسعه، در حوزه بهره‌وری باید در بخش جلبک برنامه‌ریزی شود.

وی ادامه داد: تولید اسپور، ماکرو و میکرو جلبک‌ها و روش‌های تبدیل فرآوری و تجاری‌سازی باید با ترکیبی از صنعت و دانش دانشمندان ایرانی و سرمایه سرمایه‌گذاران کشورمان، محقق شود.

از طرف دیگر برخی کارشناسان و فعالان صنعت شیلات می گویند جلبک‌ها به‌ویژه نوع اسپیرولینا، از مؤثرترین تولیدکنندگان مواد غذایی روی زمین محسوب می‌شوند و می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های مختلف کشت شوند.

با این حال بد نیست بدانیم طی دو ماه اخیر دولت چهاردهم تمام تلاش خود را برای آزادسازی قیمت های محصولات غذایی انجام داده است به طوری که هم اکنون قیمت گوشت مرغ در خرده فروشی ها ۹۵ هزار تومان(۱۲ هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب) و قیمت لبنیات نیز ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته، این در حالی است که براساس قیمت مصوب شیر تنها سایر فرآورده های لبنی بایستی ۱۴ درصد رشد قیمت را به خود می دیدند.

اما ذکر این نکته نیز ضروری است که طی چند ماه اخیر قیمت گوشت قرمز به اوج خود رسیده است و هم اکنون شاهد آن هستیم که قیمت این کالای پروتئینی در برخی از مراکز عرضه به حدود یک میلیون تومان رسیده، این در حالی است که بنابر گفته منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور قیمت هر شقه گوشت قرمز باید تنها ۵۵۰ هزار تومان باشد.

این گفته حسین حسینی در خصوص جایگزین کردن جلبک به جای گوشت قرمز در حالی صورت گرفته که طبقه متوسط و ضعیف و دهک های پایین جامعه امیدی به بهبود وضع معیشتی خود ندارند و از سوی دیگر شاهد آن هستیم که طرح کالابرگ و طرح بسته های غذایی سبد معیشت خانوار نیز توسط دولت چهاردهم به فراموشی سپرده شده است.

از طرف دیگر پر واضح است که مردم کشورمان از قدیم الایام تاکنون عادت ویژه ای به مصرف گوشت قرمز دارند به طوری که حتی بیشتر آنان ترجیح می دهند که گوشت های تازه داخلی را مصرف کرده و از گوشت وارداتی نیز استفاده نکنند، حال در توصیه ای عجیب رئیس سازمان شیلات از مردم خواسته جلبک را جایگزین گوشت قرمز کنند.

البته تاریخچه این گونه اظهار نظرها در کشورمان نیز نشان می دهد دولت های با رویکرد اصلاح طلب در کشورمان علاقه خاصی به این گونه اظهار نظرها دارند به طوری که پیش از این قاضی زاده هاشمی، وزیر اسبق بهداشت دولت روحانی خطاب به پیرمردناتوان از پرداخت هزینه فیزیوتراپی اعلام کرده بود که خودت بمال.

عباس آخوندی نیز پس از برخورد قطار در محور سمنان–دامغان که به کشته شدن ۴۷ نفر و زخمی شدن ۱۰۳ نفر انجامید پس از حادثه در مصاحبه ای اعلام کرد: همه مسافران تحت پوشش بیمه‌اند و از این نظر جای هیچ نگرانی نیست.

بیژن زنگنه وزیر اسبق نفت در زمان آتش سوزی یکی از مخازن نفتا پتروشیمی بوعلی در واکنش به طولانی شدن آتش سوزی پتروشیمی بوعلی گفته بود: محتویات که بسوزد آتش خودش خاموش می شود.

از این رو می توان گفت متاسفانه برخی از مسئولان به  جای پیدا کردن راه حل برای خروج از این وضعیت با توصیه‌هایی مضحک قلوب مردم را جریحه دار می کنند و  آنچه درنهایت در بازار اتفاق میفتد، افزایش قیمت‌ها است.