اسراییل بسترساز کدام ایده در منطقه است؟/ بررسی نقشه‌ای که نتانیاهو در سازمان ملل نشان داد

دورنمای اقدامات نظامی این روزهای اسراییل نقشه ای که در آن اسراییل بستر جغرافیای جدیدی را فراهم می‌کند که اثری از حزب‌الله‌ نیست، حماس از میان رفته و غزه عملا تحت اداره اسراییل است، نقشه در واقع همان کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) است!

اسراییل بسترساز کدام ایده در منطقه است؟/ بررسی نقشه‌ای که نتانیاهو در سازمان ملل نشان داد

به گزارش جهت پرس؛ سهند ایرانمهر در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: نقشه‌ای که نتانیاهو هنگام سخنرانی در سازمان ملل به دست گرفت دورنمای اقدامات نظامی این روزهای اسراییل است. نقشه ای که در آن اسراییل بستر جغرافیای جدیدی را فراهم می‌کند که اثری از حزب‌الله‌ نیست، حماس از میان رفته و غزه عملا تحت اداره اسراییل است. ( نتانیاهو نام نقشه را نقشه برکت گذاشته بود).

بر این اساس اهداف بعدی اسراییل، نیروهای همسو با ایران در عراق و سوریه و یمن و احتمالا ایران هستند که نتانیاهو در نقشه‌ای با عنوان «لعنت» از آن نام برد. نقشه در واقع همان کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) است طرحی استراتژیک برای تقویت ارتباطات و تجارت بین آسیا، خاورمیانه و اروپا که در نشست گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۳ معرفی شد( شامل مانند هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اسرائیل و تعدادی از کشورهای اروپایی با پشتیبانی قاطع آمریکا با هدف ایجاد شبکه‌ای از خطوط ریلی و مسیرهای دریایی که زمان حمل‌ونقل بین هند و اروپا را حدود ۴۰٪ کاهش می‌دهد).

اجرایی شدن این طرح تلاش برای منزوی کردن کامل ایران( خارج شدن از کریدورهای مهم ارتباطی)، دور زدن روسیه، تقویت هند در برابر چین و کاستن از اهمیت طرح چین «کمربند جاده ابریشم نو» و افزودن کشورهای عرب خلیج‌فارس به منظومه‌ تحت حمایت آمریکا با نقش‌آفرینی اسراییل است.

اینکه این نقشه همانگونه که اسراییل و آمریکا می‌خواهند، تجسم عینی خواهد یافت یا نه به نتیجه‌ تهاجم نظامی اسراییل در این روزها بستگی دارد و به همین دلیل است که تحلیلگران مبدا آن را چیزی فراتر از حمله اکتبر یا محدود به حماس و حزب‌الله می‌دانند از این منظر هدف قرار دادن رهبر حزب‌الله عملا راه‌حل دیپلماسی و‌ مذاکره یا گره زدن سرنوشت جنگ به آزادی گروگان‌ها را به امری ساده‌اندیشانه تقلیل می‌دهد.