جعفر قادری در گفتگو با جهت پرس:

دستاوردهای ماهواره چمران ۱ در میانه تحریم های بین المللی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز چمران یک گفت: ایران هر جا اراده کرده است بر لبه تکنولوژی حرکت کرده و ظرفیت‌های علمی و تخصصی خود را به گونه ای ارتقا داده که در اوج تحریم‌ها صاحب اقتدار و توانمندی شده و الان در کنار کشورهای بزرگ و مسلط دنیا در بسیاری از حوزه ها رشد کرده است.

دستاوردهای ماهواره چمران ۱ در میانه تحریم های بین المللی

به گزارش جهت پرس؛ جعفر قادری، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جهت پرس در خصوص آورده هایی که پرتاب ماهواره چمران یک برای کشور گفت: در شرایطی که  دشمنان با عناوین مختلف  ما را تحت فشار قرار میدهند و با بهانه های مختلف سعی می‌کنند  ما را متهم به تحویل موشک های بالستیک به روسیه کنند و در شرایطی که  از یک طرف کشورهای متحد غربی وانمود میکنند که ایران در مسائل اولیه و ابتدایی خودشان هم مشکلات جدی دارند ولی نمیتوانند این مهم را  کتمان کنند که ما در مهندسی هوافضا و صنایع نظامی،  بخش هسته ای و نانو تکنولوژی و  بیوتکنولوژی موفقیت های زیادی داشتیم و این موفقیت ها برگ برنده ما است.

این نماینده مجلس ابراز کرد: در این شرایط آنها هم با کاربرد های  دوگانه  ظرفیت های ما آشنایی دارند و می دانند که  ما اگر دنبال بحث‌های  نظامی و دفاعی و افزایش اقتدار کشور در این عرصه هستیم در عرصه علم و کاربردهای پژوهشی هم خیلی کارآمد هستیم و باید خیلی زودتر از اینها  به این سمت و سو می‌رفتیم.

قادری افزود: در عین حال باید توجه کنند که اینها  ظرفیت های بالقوه ای برای ما فراهم میکند و ما دست بسته نیستیم و اگر بخواهند فشارها را  بیشتر بکنند یا بخواهند متعرض ما بشوند می توانیم از  ظرفیت ها و  امکاناتی که داریم استفاده کنیم.
این نماینده مجلس افزود: این نشان دهنده  این است که ایران هر جا اراده کرده است بر لبه تکنولوژی حرکت کرده و ظرفیت‌های علمی و تخصصی خود را به گونه ای ارتقا داده که در اوج تحریم‌ها صاحب اقتدار و توانمندی شده و الان در کنار کشورهای بزرگ و مسلط دنیا در بسیاری از حوزه ها رشد کرده است.

هر جا که اراده کردیم توانستیم به لبه دانش و تکنولوژی دسترسی پیدا کنیم

قادری با بیان اینکه این توان اقتدار ما را نشان میدهد، ادامه داد: ما کشور دست بسته ای  نیستیم و در حوزه های علمی هر جا که ورود پیدا کردیم و هر جا که اراده کردیم توانستیم به لبه دانش و تکنولوژی دسترسی پیدا کنیم و گذشته از این ماهواره هایی هم که به فضا پرتاب میشود  باعث میشود که ما جایگاهمان را فضا حفظ کنیم و از  کاربردهای آن در حوزه کشاورزی، حوزه های ارتباطی  و سایر حوزه های فناوری  بهره بگیریم.

اثر ماهواره چمران بر زندگی مردم

وی افزود: ماهواره چمران می تواند در زندگی روزمره مردم و در تسهیل کار کشور  موثر باشد و من فکر کنم این هم برای دوستان ما خوشایند است و هم برای دشمنان ما سبب رنجش خاطر خواهد بود و مهمتر اینکه  کمک میکند که اقتدار ما در حوزه های مختلف در میان کشورهای دیگر افزایش یابد.

ایران؛ اولین کشور جهان اسلام که توانایی پرتاب  ماهواره به فضا را داشته است

قادری با اشاره به جایگاه فنی و  وضعیت مهندسی هوافضای کشور به عنوان اولین کشور جهان اسلام که توانایی پرتاب  ماهواره به فضا را داشته، گفت: این اقتدار توانمندی ما و ظرفیت‌های اقتصادی ما را نشان میدهد که ما الان به مرحله ای رسیده ایم که هر جا اراده کنیم میتوانیم نیاز داخلی کشور  را در این عرصه برطرف و به جایی که  سایر کشورهای اسلامی نتوانستند صاحب کرسی بشوند ما صاحب عنوان شویم.
این نماینده مجلس افزود: این اقتدار ما را میرساند و نشان می دهد سیاه نمایی هایی که برای خالی کردن دل مردم ما انجام می‌شود که می خواهند وضعیت ما را شکننده نشان دهند، پوچ و تو خالی است.
وی ابراز کرد:  اگر با همین روحیه جهادی و بسیجی که الان در بخش ماهواره و هوا فضا داریم به حوزه‌های دیگر هم  ورود کنیم همه مسائل قابل حل است و ما هیچ نیازی به خارج نداریم. هرچند تعاملات و ارتباطات با خارج را باید حفظ کنیم ولی این بدان مفهوم نیست که ما وابسته به خارج باشیم و در  شرایطی نیستیم که تسلیم زورگویی ها و فشارها و انحصار گرایی هایی که در بعضی از حوزه ها در دنیا وجود دارد ، شویم.
قادری تاکید کرد: ما توان و اقتدار لازم در شرایط رقابتی را داریم که با کیفیت بالا و با قیمت پایین تر کار را انجام بدهیم بدون اینکه  دست نیاز به سوی کشورهایی  دراز کنیم که دنبال چنین فرصت هایی هستند که بخاطر  احتیاجات  و نیازها  ما را به خودشان وابسته کنند و فشار بیاورند تا ما  از آرمان ها و اصول و باورها و دیدگاه هایمان دست بکشیم.ماهواره