گزارش جهت پرس از بررسی صلاحیت وزیر اقتصاد پیشنهادی به مجلس؛

همتی یکی از متهمان چای دبش است/همتی اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد

کمیسیون اقتصادی مجلس عبدالناصر همتی را تایید کرد و نمایندگان موافق و مخالف او هم صحبت‌ها و دلایل خود را مطرح کردند.

همتی یکی از متهمان چای دبش است/همتی اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد

به گزارش جهت پرس؛  عطیه فکری _ همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در نوبت صبح جلسه‌ی علنی امروز در صحن علنی مجلس حضور یافت و پس از سخنرانی موافقان و مخالفان ، از برنامه‌هایش دفاع کرد.

مخالفان چه گفتند؟

سه نماینده در مخالفت با همتی سخنرانی کردند . در وقت تعیین شده برای یک مخالف، زمان تقسیم شد و دو نفر در مخالفت با وی سخن گفتند .

حسین صمصامی مخالف: همتی یکی از متهمان چای دبش است

حسین صمصامی نماینده مخالف برنامه‌های عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی صبح امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس اظهار داشت: نمایندگان محترم، ملت شریف ایران، آزموده را آزمودن خطاست. رهبر فرزانه انقلاب در دیدار نمایندگان ۱۲ ویژگی برای یک وزیر در جمهوری اسلامی نام بردند و کارآمدی یکی از آنها بود. آقای همتی در دوران تصدی بانک مرکزی نشان می‌دهد که نه تنها نمره قابل قبولی نمی‌گیرند بلکه مدیریت ضعیف ایشان منجر به بحران‌های جدی در جامعه شده است.

وی عنوان کرد: ایشان به عنوان رئیس بانک مرکزی اختیارات خاص از سران قوا داشتند که ماحصل این اختیارات ویژه این شد که شرایط کشور با این مجوز خارج از روال قانونی با چالش‌های بیشتری مواجه شد. در حوزه بانکی ورود به حوزه بانک آینده یکی از اقدامات بود که اقدامات نامتعارف از بانک تات و سو استفاده از سرمایه گذاران کلان در نهایت ادغام بانک تات با چند بانک و مؤسسه متخلف دیگر خاتمه یافت.

او گفت: ایشان دائما دولت مظلوم شهید رئیسی را در ماجرای چای دبش مقصر می‌دانست، اما خودش یکی از متهمین چای دبش است و ترک فعل کرده‌ است.

محسن زنگنه مخالف: همتی اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد

اقای همتی معتقدند قیمت ارز باید متناسب با تورم افزایش پیدا کند. یعنی اگر تورم ۴۰ درصد افزایش یافته، قیمت ارز هم ۴۰ درصد باید افزایش پیدا کند. ایشان در مناظرات ۱۴۰۰ میگوید که شما FATF را دو سال در مجمع تشخیص زندانی کردید، اما جالب است بدانید که سال ۹۸، خود ایشان گفت که FATF هیچ تاثیری ندارد و ما افزایش قیمت ارز داشتیم.

آقای عراقچی در کمیسیون گفت که تخاصم ما با آمریکا تمام شدنی نیست، ولی باید آن را مدیریت کنیم. آقای پزشکیان وقتی نظر وزیر امور خارجه شما این است، وزیر اقتصادش با این دیدگاه می تواند شرایط را مدیریت کند؟ کسی که اقتصاد خوانده باید مبنا داشته باشد، نمی‌شود بر مبنای دولت‌ها نظراتش را تغییر دهد.

باید تکلیفمان را با مردم روشن کنیم. نمی‌توانیم تفسیر جدیدی از اقتصاد بیان کنیم و اینجا بگوییم. مردم انتظار دارند مجلس نقش نظارتی خودش را حفظ کند نه اینکه رئیس کمیسیون اقتصادی اینطور از وزیر پیشنهادی دفاع کند. من به اقای همتی علاقه دارم، ولی بیشتر به رئیس جمهوری علاقه دارم. اگر ترکیب کابینه منسجم نباشد، این کابینه دچار مشکل می‌شود. از یک طرف آقای میدری و از یک طرف آقای عراقچی و از یک طرف دیگر هم اقای همتی را، باید معلوم شود چه تفکری قرار است پیش برود.

وزیر اقتصاد با رییس بانک مرکزی فرق می‌کند باید با مجلس تعامل داشته باشد.

فاطمه محمد بیگی مخالف: آقای همتی واردات واکسن کرونا رو وابسته به قبول FATF کردند

آقای همتی خودشان را مبارز با نجومی بگیران معرفی کردند، اما خبری از برخورد با مفسادن نبود نشان می‌دهد که ایشان در روحیه فساد ستیزی مشکل دارند

مورد اف‌ای تی اف به خاطر دارم که ایشان در سال ۹۹ صادرات واکسن کرونا را متاثر از اف‌ای تی اف کرد آیا برخورد‌های سیاسی در زمانی که مردم روزی ۶۰۰ کشته داشتند جای برخورد سیاسی بود. آیا اجازه می‌دهید با همچین کسی موافقت کنیم؟

موافقان همتی چه گفتند؟

سید فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با دفاع از عملکرد همتی در بانک مرکزی گفت که حضور همتی در وزارت اقتصاد زمینه تحول عمیق در ساختار اقتصاد کشور را فراهم کرده و نوید بخش دورانی از رشد و توسعه و رفاه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه همتی از سرمایه‌های اقتصادی و مدیریتی کشور است، تاکید کرد: ایشان در واحد مرکزی خبر مسئول مستقیم پوشش تمامی عملیات‌ها و ثبت آثار ارزشمند دفاع مقدس بوده و از دوران جنگ در خدمت نظام بوده است بعد وارد حوزه اقتصادی می‌شود که اوج مسئولیتش در بانک مرکزی بود.

او گفت: می‌گویند همتی با نجومی‌بگیران برخورد نکرد . او حقوق هفت هشت هزار دلاری سفارت چین را گذاشت و راضی شد با حقوقی در حدود هجده میلیون تومان رییس کل بانک مرکزی شود.

وی گفت: فراموش نکنیم که آقای همتی در چه بازه زمانی مسئولیت سخت‌ترین و حساس‌ترین پست اقتصادی کشور را داشت آن زمان کشور شدیدترین تحریم‌های اقتصادی را تجربه می‌کرد و کرونا هم مشکلاتی را برای اقتصاد به وجود آورده بود؛ منتقدانی که از نقدینگی و تورم در زمان ریاست بانک مرکزی همتی صحبت می‌کنند انگار نقش تحریم‌ها و کرونا را نمی‌بینند و فراموش کرده‌اند که در آن بازه زمانی قیمت نفت چقدر کم شده بود. همچنین رئیس جمهور کشور متخاصم متعهد شده بود که فروش نفت ما را به یک بشکه برساند در همین زمان همتی تمامی تلاش خود را برای حفظ وضعیت اقتصادی کشور کرد.

در این نشست شمس‌الدین حسینی نیز گفت: دیروز از سازمان برنامه و بودجه به من زنگ زدند و گفتند به همتی رای ندهید چون او وقتی رییس کل بانک مرکزی بود، با ما سفت برخورد می‌کرد .

وی با اشاره به سخنانی که صمصامی در قامت مخالف همتی ایراد کرد، با تایید رشد قیمت دلار در دوره مسئولیت همتی در بانک مرکزی گفت: موضوع این است که کشور در شرایط بحرانی قرار داشت . خروج از برجام عامل این اتفاق بود و باید شرایط کشور را در نظر گرفت.

وی گفت: آقای همتی مدارج علمی خود را در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران طی کرد که این مورد برای ما خیلی ارزشمند است و اعتقاد داریم چنین کسی به اقتصاد ایران آگاه تر است. سابقه اجرایی ایشان به عنوان رییس بیمه و رییس کل بانک مرکزی نیز بسیار قابل اهمیت است. ایشان ۱۹ ماه در جبهه نیز حضور داشتند.

وی ادامه داد: در رسیدگی به برنامه و عملکرد ایشان و دیگر وزرای پیشنهادی به تجارب توجه کنید. وزارتخانه جای آزمایش نیست. از سال ۷۶ تا ۹۹ رشد اقتصادی کشور ما متأسفانه ۲ درصد بوده است. از برجام دفاع نمی‌کنم اما می‌گویم خروج از برجام ربطی به بانک مرکزی و مدیریت آن ندارد. خروج از برجام برای ما تبعات داشت. متاسفانه در آن دوران ارتباط خود را با کشورهای همسایه به صفر رساندیم و در نتیجه درآمد ارزی به شدت کاهش پیدا کرد. باید با امید با مردم صحبت کنیم. ایشان ذخیره ارزی کشور را حفظ کردند.

واکنش فعالان رسانه‌ای به وزارت همتی

فعالان رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی پا به پای نمایندگان موافق و مخالف وزارت همتی کنشگری داشتند و گذشته همتی را مثبت یا منفی ارزیابی می‌کردند. در این میان توییت‌هایی که در مخالف با همتی زده شد جالب و قابل تامل است.

عبدالناصر همتی در دوره مدیریتی ۳۴ ماهه خود در بانک مرکزی دولت دوازدهم، ضعیف‌ترین عملکرد را در کنترل تورم به جای گذاشت و بعید است طی دهه‌های آینده چنین فاجعه مدیریتی تکرار شود.

در طول دوره فعالیت همتی در بانک مرکزی، نرخ تورم (نقطه به نقطه) ۴۰.۱ واحد درصد بیشتر شد. قبل از شروع به کار همتی در مرداد ۱۳۹۷ نرخ تورم نقطه به نقطه کشور ۱۷.۹ درصد بود اما در خرداد ۱۴۰۰ که همتی از بانک مرکزی کنار رفت رقم تورم نقطه به نقطه به ۵۸ درصد افزایش یافته بود. بر این اساس در دوره فعالیت همتی نرخ تورم نقطه به نقطه ۴۰.۱ واحد درصد افزایش یافت و او رکورددار تورم‌زاترین رئیس‌کل بانک مرکزی ۴ دهه اخیر ایران را نصیب خود کرد.

در آخر همه چیز بستگی به تصمیم مجلس دارد که به او رای اعتماد بدهد یا خیر.