چه کسی قیمت دلار را پایین می‌آورد؟ / تطهیر مذاکره با آمریکا با پول‌پاشی

به گزارش جهت، قیمت دلار زیر مرز حساس 21 هزار و 800 تومان ماند ارزش واقعی قیمت سکه به زیر 9 میلیون تومان رسید آیا نشانه ها کماکان از کاهش قیمت دلار و سکه حکایت دارد؟ قیمت دلار که صبح امروز در آغاز معاملات در کانال 21 هزار تومان در نوسان بود از نیمه روز […]

چه کسی قیمت دلار را پایین می‌آورد؟ / تطهیر مذاکره با آمریکا با پول‌پاشی

به گزارش جهت، قیمت دلار زیر مرز حساس 21 هزار و 800 تومان ماند ارزش واقعی قیمت سکه به زیر 9 میلیون تومان رسید آیا نشانه ها کماکان از کاهش قیمت دلار و سکه حکایت دارد؟ قیمت دلار که صبح امروز در آغاز معاملات در کانال 21 هزار تومان در نوسان بود از نیمه روز با افزایش عرضه و بالارفتن تعداد فروشنده‌ها در بازار به کانال 20 هزار تومان بازگشته است. فعالان بازار در روزهای اخیر به‌دفعات بر شُل بودن بازار تأکید داشته‌اند و می‌گویند که این روزها خریداری در بازار وجود ندارد و همه فروشنده‌اند؛ جو روانی حاکم در بازار ارز باعث شده است دیگر کسی به‌نیت کسب سود و… مایل به خرید ارز نباشد. از دید برخی معامله گران تا زمانی که اخبار منفی از مذاکرات وین بیرون نیاید انتظارات در بازار ارز و سکه کاهشی می ماند. رئیس جمهور ظهر امروز طی سخنرانی گفت: معنی این که قیمت دلار دارد کاهش پیدا می‌کند این است که ارزش پول ما بیشتر و تورم کاهش می‌یابد. مردم دارند ثمره ایستادگی و مقاومت را در وین می‌بینند. اگر گزارش درست باشد و دغل‌کاری نداشته باشد این است که پیروزی دولت در ماه‌های پایانی است. به مردم اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده است.

مجلس: نرخ کنونی ارز  ناشی از سفته بازی و فضای روانی است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز صبح امروز (15 اردیبهشت)گفت: مجلس نه تنها از کاهش نرخ ارز جلوگیری نکرد، بلکه معتقد است نرخ کنونی ارز فراتر از ارزش واقعی بوده و ناشی از سفته بازی و فضای روانی است. این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: براساس مصوبه مجلس در بودجه، بانک مرکزی می‌تواند به منظور بازارگردانی، نرخ ارز را در بازار با افزایش یا کاهش درصد مشخصی، عرضه کند به این معنا که نرخ بازار هر عددی بود بانک مرکزی مکلف است، تنظیم گری کند. پور ابراهیمی با بیان اینکه مجلس با افزایش و کاهش دستوری قیمت‌ها مخالف است، پیش‌بینی کرد؛ از آنجا که براساس واقعیت‌های اقتصادی نرخ ارز نباید به میزان سال‌های گذشته افزایش می‌یافت و این رشد ناشی از فضای روانی متاثر از عوامل غیراقتصادی و سفته بازی است، نرخ ارز در روز‌های آینده با توجه به کم شدن تقاضای کاذب در بازار کاهش یافته و به نرخ اقتصادی نزدیک می‌شود.


آمار جالب از میزان دلارهای نقدی در دست ایرانی ها

علی‌اصغر سمیعی‌ زفرقندی رئیس هیئت موسس کانون صرافان می‌گوید: یکی از دلایل کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر، افزایش عرضه است. به بیانی دیگر اکنون عده‌‌ای بر اثر پیش‌بینی و تصور کاهش بیشتر قیمت دلار در روزهای آتی، ارزهای خانگی خود را به بازار عرضه می‌کنند. بررسی‌های نشان می‌دهد که حداقل ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار، ارز نقدی در دست عامه مردم بوده چراکه طی سال‌های اخیر افراد به دلیل حفاظت سرمایه‌شان در برابر تورم دارایی‌های خود را به دلار تبدیل کرده‌اند.‌ این افراد هنگامی که خوشبین و یا بدبین به بازار باشند به میدان آمده و خرید و فروش‌هایی را انجام می‌دهند بنابراین اکنون که چشم‌انداز بازار ارز کاهشی است این افراد از ترس کاهش بیشتر قیمت ارز به بازار آمده و دلارهای خود را به بازار تزریق می‌کنند.

این‌ روزها فضای کاهشی بر بازار ارز حاکم شده و این روند کاهشی طی روزهای اخیر سرعت بیشتری به خود گرفته است به گونه‌ای که شدت نزول قیمت دلار در روز ۱۲ اردیبهشت به اوج رسید و اسکناس آمریکایی در این روز دو کانال ۲۳ و ۲۲ هزار تومان را از دست داد و وارد محدوده ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومانی شد. به گفته کارشناسان عوامل متعددی دست به دست هم داده‌اند تا سمت و سوی انتظارات بازار تغییر کند. یکی از این عوامل، سیگنال‌هایی است که از مذاکرات بین‌المللی به بازار ارز ایران مخابره می‌شود.

تلاطم افزایشی و یا کاهشی به زیان اقتصاد است

سمیعی به دو عرضه‌کننده دیگر در بازار اشاره می‌کند و در این‌باره می‌گوید: به جز عامه مردم دو عرضه‌کننده دیگر در بازار وجود دارد، یکی از این عرضه‌کنندگان بانک مرکزی است که متاسفانه به جای اینکه در چنین مواقعی برعکس عمل کند و با تزریق منفی بازار را متعادل نگه دارد خود تحت تاثیر بازار قرار گرفته و تزریق ارز را بیشتر می‌کند و همین مسئله به آشفتگی‌ بازار دامن می‌زند. در این میان عده‌ای به فکر قاچاق کالا خواهند افتاد و از سوی دیگر عده‌ای به دلیل حجم بالای زیان دست از کار می‌کشند و فعالیت خود را تعطیل می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت همانطور که جهش قیمت دلار، اقتصاد را دچار چالش می‌کند ریزش‌های به یک باره هم مشکلات فراوانی را برای اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی به وجود می‌آورد.


قیمت دلار دست چه کسی است؟

امروز در حالی روحانی ادعای شکستن تحریم ها را کرد و برخی کاهش قیمت دلار را به آن نسبت دادند که تا پیش از راستی‌آزمایی رفع تحریم، این ابراز امیدواری‌ها اهمیتی ندارد. مخصوصاً در شرایطی که دشمن مدام بر حفظ بدنه سخت تحریم‌ها اصرار دارد.  شنیدن شکسته شدن تحریم از زبان کسی که خوش‌بینی زیاد وی به دشمن بارها اثبات شده است، باعث تردید بیشتر نسبت به این مسئله می‌شود.

اما درباره کاهش یا افزایش قیمت دلار نیز داستان عجیبی رخ داده است. چندی پیش همتی رئیس کل بانک مرکزی گفته بود که احتمال رفع تحریم‌ها و آزادی منابع بانک مرکزی، انتظارات مثبتی در بازار ارز ایجاد کرده است و کاهش نرخ ارز در این بازار امری منطقی است. امروز رئیس جمهوری درحالی کاهش قیمت دلار را به مذاکرات وین ربط داد که هنوز مذاکرات بدون نتیجه مانده است. این دست آورد سازی برای مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این واعظی نیز گفته بود قیمت واقعی ارز این نیست و دولت برای آنکه کشور را اداره کند قیمت ارز را بالا نگه داشته است. بنابراین باید توجه داشت که تاکتیک کاهش دستوری قیمت‌ها مردم را گمراه نخواهد کرد. مجلس و قوه قضائیه باید دقت کنند که پول پاشی با هدف تطهیر چهره دشمن و تغییر در معادلات انتخاباتی اتفاق نیافتند.