پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سعدالله زارعی در گفتگو با جهت پرس مطرح کرد:

انتخابات مهمترین اتفاق سیاسی درهمه جوامع بشری است که با حضور و مشارکت عمومی مردم رقم خورده و آینده و سرنوشت ملتی را رقم می زند، امری که از دغدغه های رهبری در مسیر انتخابات است.

منتشر شده در 12 دی 1402
در سرویس

انتخابات مهمترین اتفاق سیاسی درهمه جوامع بشری است که با حضور و مشارکت عمومی مردم رقم خورده و آینده و سرنوشت ملتی را رقم می زند. امری که از دغدغه های رهبری در مسیر انتخابات است. چنانچه ایشان در سخنرانی اخیر خود از انتخابات به عنوان محور تحول در جامعه نام میبرند و بر عواملی مانند حضور همه جناح ها در بستر رقابتی سالم، امنیت کامل و مشارکت بالا سبب تعیین سرنوشت جمهوریت نظام می شود یاد می کنند و بر لزوم امیدآفرینی در جامعه تاکید می کنند‌. برای ارزیابی این سخنان و تحلیل روند انتخابات ار منظر رهبری با سعدالله زارعی، کارشناس سیاسی گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

سعدالله زارعی در خصوص انتخابات مجلس گفت: مردم وکلایی می خواهند که بازتاب دهنده دغدغه های آنها در طول دوره نمایندگی اشان در جهت رفع دغدغه ها اقدام کنند.

*جناب زارعی! مقام معظم رهبری فرمودند: انتخابات تحول آفرین است؛ انتخابات چطور می تواند تحول آفرین باشد و مردم چطور می توانند از این تحول برای آینده بهره ببرند؟ نقش نخبگان در این امر چطور تحلیل می شود؟

انتخابات محل عرضه افکار است یعنی وقتی یک فکر و نظریه می خواهد به ساحت اجتماعی ورود کند، راه حل و راهکارش انتخابات است یا بهترین راهش انتخابات است که در معرض داوری عمومی قرار میگیرد، عرضه میشود و …. و لذا آن فکر می تواند توسعه یافته و تبدیل به هنجار شود و وضعیتی را ایجاد کند. به همین جهت در دنیا همیشه انتخابات مسیر اتفاقاتی است که عده خاصی ابتدا در یک مدرسه یا در یک مکتب خانه یا یک نشریه یا جمع کوچک، مطرح کردند بعد پخت و پز کردند بعد عرضه کردند و رای گرفتند و بعد تبلیغ کردند و قانون و رویه گذاشتند؛ لذا به طور طبیعی انتخابات مهمترین مسیر برای ایجاد تحول در جامعه است که بایستی ارزش آن را دانست.

* یکی از تاکیدات دیگری که رهبری برای حضور نخبگان دارند این است که انتظارات مردم در پسا انتخابات برآورده شود! مطالبه و درخواست مردم و دغدغه آنها در شرایط فعلی چیست؟ خصوصا با شرایط فعلی حاکم بر جامعه، بیشترین مطالبه ای که وکلای منتخب مردم بایستی پیگیر آن باشند، چیست؟

مردم وکلایی می خواهند که این وکلا بازتاب دهنده دغدغه های آنها باشد و در طول دوره نمایندگی اش در جهت رفع آن دغدغه ها اقدام کند و این خلاصه چیزی است که می توان به عنوان نظر مردم در نظر گرفت. در شرایط کنونی مسئله مهم مردم بحث های اقتصادی و معیشتی است و اگر یک مجلس بتواند در حوزه اقتصادی ریل گذاری درستی انجام دهد و ناظر درستی در این حوزه باشد و در مواردی که سازماندهی یک موضوعی به مجلس مربوط می شود و سازماندهنده خوبی باشد می توانند در جهت کاهش مشکلات مردم گام های اساسی بردارند و طبیعا این موارد مد نظر مردم هم قرار دارد.

* عدم دلسردکنندگی مردم از انتخابات یکی از دیگر مباحث مد نظر رهبری است که می فرمایند نباید مردم را نسبت به انتخابات، نتایج و آثار آن در جامعه دلسرد و ناامید کرد! این اتفاق کجا، کی و چگونه در حال روی دادن است و چطور باید در راستای دغدغه رهبری جلوی آن را گرفت؟

ببینید دلسردی به دو شکل اتفاق می افتد یکی بر اثر نوع کارکرد منتخبان، دولتمردان و متولیان امر است که مثلا دولت اگر نتواند نظر مردم را نسبت به بهبود وضعیت معیشتی شان جلب کند طبیعتا سبب کاهش مشارکت عمومی در انتخابات پس از آن میشود لذا دولت بایستی بتواند این موفقیت را در عرصه نشان دهد. در مرحله بعدی هم این است که اگر کسانی با متهم کردن دستگاه های برگزار کننده انتخابات به نوعی رفتار کنند که اعتماد مردم نسبت به دستگاه های برگزار کننده سلب شود و انتخابات را بی نتیجه و بی فایده و در معرض دستکاری و … ارریابی کنند در چنین شرایطی طبیعتا مردم انگیزه کافی برای مشارکت پیدا نمیکنند. سیاه نمایی های دشمن هم یکی دیگر از عوامل دلسردکنندگی مردم است نسبت به انتخابات و مشارکت است هرچند مردم نسبت به دشمن یک مقداری واکنش طبیعی دارند با این حال مشکل آنجایی است که کسانی در داخل به نمایندگی دشمن و با قیافه های خودی سیاه نمایی کنند و در جهت کسب نتایج و اهداف مد نظر دشمن تلاش کنند که بایستی این افراد را شناسایی کرده و آنها را به مردم نشان دهند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/153566

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی