پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یک فعال اقتصادی در گفتگو با جهت پرس مطرح کرد:

علی جلایی با اشاره به دیدار فعالان اقتصادی با رهبر معظم انقلاب گفت: زمان آن رسیده که تمام تکنولوژی های لازم در داخل ایران به ثمر برسند و صنایع با بالاترین سطح کیفی خود تولیداتی را ارائه بدهند که حتی بتوانند صادر کننده بوده و ما به بالاترین سطح خودکفایی برسیم.

منتشر شده در 14 بهمن 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ صبح روز چهارشنبه حدود هزار نفر از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و نکات خود را درباره وضعیت اقتصادی کشور مطرح کردند. ایشان نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت و توان کاملاً موثر بخش خصوصی برای تحقق اهداف کلان اقتصادی، «حمایت دولت، به‌ویژه رفع موانع فضای کسب‌ و کار» و «مسئولیت‌پذیری بخش خصوصی» را دو ضرورت مهم و زمینه‌ساز بهبود اوضاع و پیشرفت چشمگیر کشور برشمردند.
علی جلایی، فعال اقتصادی و مدیر عامل لوازم خانگی کلور که در این دیدار حاضر بود، به جهت پرس گفت: زمان آن رسیده که تمام تکنولوژی های لازم در داخل ایران به ثمر برسند و صنایع با بالاترین سطح کیفی خود تولیداتی را ارائه بدهند که حتی بتوانند صادر کننده بوده و ما به بالاترین سطح خودکفایی برسیم.

نقش بنگاه های تولیدی بزرگ و خصوصی را در توسعه کشور چطور ارزیابی میشود و هم افزایی اتاق بازرگانی و دولت در راستای دیپلماسی اقتصادی را چطور رقم خواهد خورد؟
بنگاه های اقتصادی در وضعیت فعلی جامعه به جهت مشکلاتی که در سیاست بانک مرکزی وجود دارد دچار چالش های تامین نقدینگی هستند و شرکت های تامین سرمایه ای که در جهت تامین این مسایل و مشکلات برای ایجاد تامین نقدینگی برای شرکت های تولیدی کارهای خود را گسترش دادند با سودهای کلان و در واقع روش های معامله های غیر عرف دارند کارهایی را پیش میبرند که اینها برای صنعت در واقع آسیب شده است.
از طرف دیگر مبحث کند بودن فرآیند تخصیص ارزی هم برای شرکت ها و بنگاه های اقتصادی که ارز بری دارند امروز یک مشکل جدی است و در سال جاری ما شدیدا به دلیل این موضوع از اهداف توسعه خودمان عقب افتادیم و منظور ما کل جامعه صنعتی مان است و این موضوع بعدی ما است و دلیلش هم این است که روالی که باید انجام میشده به شکل صحیح پیش نرفته است. فکر میکنم بتوان با جمیع صحبت هایی که محور این دوموضوع حرکت میکرد علی الخصوص برای شرکت های صنعتی متوسط که حوزه کاریشان متفاوت بود و نفتی کار میکردند و مشکل نقدینگی نداشتند در حوزه بنگاه های کوچک تر همه به یک اتفاق نظری رسیدند و یکسری مشکلات مشابهی را اعلام کردند و میشود با این روال یکسری تغییرات در مسیر مشکلات جاری صنعت ایجاد کنیم و من نسبت به این تغییرات خوشبین و امیدوارم.
زیرساخت های لازم برای ظهور و بروز چنین موفقیتی و دستاوردی بدین سان در توسعه اقتصادی کشور چیست؟
زیرساخت های لازم را بنده در صحبت هایی که خدمت حضرت آقا داشتیم، اعلام کردم؛ ما برای اینکه بتوانیم برای آینده تصمیم گیری های مفیدی را انجام دهیم مجبوریم میزان ساخت و امور تولید داخل هر صنعتی را بالا ببریم و برای رسیدن به این هدف نیاز به تکنولوژی، فناوری و نوآوری داریم و نیاز به به وجود آوردن صنعت هایی داریم که تا به امروز نبودشان سبب میشده متکی به کشورهای چین و کره باشیم و عملا از کشورهای خارجی بخواهیم که آن تکنولوژی ها را وارد کنیم. اما زمان آن رسیده که تمام این تکنولوژی ها در داخل ایران به ثمر و به نتیجه برسند و با بالاترین سطح کیفی خودشان تولیداتی را ارایه بدهند که حتی بتوانند صادر کننده باشند لذا باید وارد این گام از تحول حداقل در صنعت لوازم خانگی باشیم و از دیدگاه من در دهه ای هستیم که باید تحولی ایجاد کنیم که برای هر آیتمی در کشور خودمان به بالاترین سطح خودکفایی برسیم. منظور من از آیتم قطعات تولیدی است که تشکیل دهنده یک محصول کامل هستند.
یکی از آسیب های موجود در فضای صنعت و اقتصاد ما وجود دارد دلالی است چطور می توان با ایجاد زیرساخت های لازم از ایجاد چنین شرایطی جلوگیری کرد؟ آیا عدم هدایت مناسب اعتبارات توسط بانک ها می تواند ار عوامل ایجاد چنین آسیبی باشد؟
به طور کلی سیاست کشور در جهت تغییر رویه فروش و حذف دلال هاست و ایجاد هایپرمارکت های بزرگ جهت تصمیم گیری مصرف کننده با یک ویوی خیلی ایده آل و در واقع تجمیع بودن یک سبد کالایی از کل کارخانجات هر حوزه در یک هایپرمارکت خیلی بزرگ به دیدگاه من سیاست خیلی درستی است و همه کشورهای روز جهان امروز با این مِتُد کار می کنند و وقتی این مِتُد بیاید ارتباط مستقیم تولیدکننده با مصرف کننده برقرار میشود منتهی در این میان یک نکته ای وجود دارد و آن هم اینکه ما بین این اتفاق و این هایپرمارکت هایی که دارد ایجاد میشود مبحث فروش اقساطی بخواهد با نرخ های بالا اتفاق بیافتد داریم روی نرخ کالای تمام شده ای که ارائه می دهیم تورمی اعمال میکنیم که آن تورم ناشی از نرخ سودی است که در برابر کارمزد و سود بانکی این وسط شرکت هایی که ابزارهای پرداخت را چه به اسم شرکت های تامین سرمایه و یا بانک یا هر شکل دیگری سبب میشود قیمت تمام شده بالایی را در نهایت به مصرف کننده ارائه دهیم و به نظر باید روی این امر کار کنیم چراکه این اتفاقی است که در یک سال گذشته گریبانگیر کشورمان میشود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/157836

اخبار پیشنهادی

نظرات

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی