پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در حالی که بیش از ۲۰۰ روز از آغاز جنایت‌های رژیم صهیونیستی و شهادت بیش از ۳۴ هزار انسان بی‌گناه می‌گذرد، دانشجویان آمریکا گامی جدی در مسیر تحقق صلح و پایان نسل‌کشی در نوار غزه برداشته‌اند. این روزها، موج اعتراضات در غرب به ویژه دانشگاه‌های آمریکا به تیتر اول رسانه‌های جهان تبدیل شده‌است.

منتشر شده در 10 اردیبهشت 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ در روزهای اخیر، شمار زیادی از دانشگاه های در آمریکا شاهد تظاهرات ضدصهیونیستی بوده‌اند؛ دانشگاه هایی نظیر دانشگاه هاروارد، نیویورک، ییل، کلمبیا، ماساچوست، اموری، میشیگان، براون، پلی تکنیک هومبولت، برکلی، کالیفرنیای جنوبی، تگزاس، مینه‌سوتا و… .

از همان ابتدای جنبش نوع برخورد پلیس آمریکا که همواره در این موقع‌ها به خشونت و سرکوب متوسل می‌شود، قابل پیش‌بینی بود. طبق انتظار، در این چند روز بسیاری از دانشجویان معترض اخراج شده‌اند. ضمن اینکه خشونت و ضرب‌وشتم هم همواره چاشنی برخورد پلیس با دانشجویان این کشور بوده‌است.

اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین

در مجموع، حمله پلیس به دانشجویان و بازداشت آنها در دانشگاه‌های مختلف آمریکا باعث شده‌است که بسیاری از شخصیت‌ها و سازمان‌های مؤثر بین‌المللی، آزادی بیان در این کشور مدعی را به چالش بکشند. همانند سازمان عفو بین‌الملل که ضمن محکوم کردن این رفتار خشونت‌بار، بر اهمیت حق اعتراض تاکید کرد و در بیانیه‌ای آورد: از دانشگاه‌های آمریکایی می‌خواهیم که از حقوق دانشجویان در تظاهرات مسالمت‌آمیز و ایمن حمایت کنند.

تظاهرات بی‌سابقه دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا در محکومیت کشتار جمعی علیه فلسطینیان، یادآور مخالفت همین طیف با جنگ ویتنام است. از جمله وجه اشتراک آنها، خاستگاه مشترک این جنبش‌های اعتراضی است. اعتراض دانشجویان به کمک مالی و نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه حدود دو هفته پیش از دانشگاه کلمبیا آغاز شد؛ دانشگاهی که در دهه ۱۹۶۰، آغازگر موج اعتراضی و البته تأثیرگذار علیه جنگ آمریکا در ویتنام بود.

واکنش سلبریتی های آمریکایی به اعتراضات دانشجویان در آمریکا

سلبریتی های آمریکایی

دامنه اعتراضات به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا با برخورد، سرکوب و دستگیری گسترده اساتید و دانشجویان توسط مدعیان دروغین دموکراسی و آزادی بیان که نام دموکراسی را یدک می‌کشند، مواجه شده است.

همین موضوع سبب شده تا سلبریتی های غربی نیز از ترس هرگونه برخوردی با آنها سکوت پیشه کنند. کانیه وست، رپر و ترانه سرای معروف آمریکایی در مصاحبه‌ای تلویزیونی علت سکوت سلبریتی ها در مسئله نسل کشی در غزه را قطع شدن منبع درآمد آنها عنوان می‌کند.

وست می‌گوید: اکثر سلبریتی ها در قرارداد [کاری] هایشان یک فرد یهودی حضور دارد. این سخنان نفرت انگیز نیست، یک حقیقت است. قاعدتا اگر سلبریتی ها اظهاری نظری کنند که ناقض قراردادشان باشد، شغلشان را از دست می‌دهند.

مثالی صحیح برای اظهارات کانیه وست، ملیسا باررا است. باررا بازیگر سری فیلم‌های جیغ چندماه پیش به دلیل اعتراض به نسل‌کشی و پاکسازی قومی در غزه از کار اخراج شد. باررا در اظهارات خود گفته رسانه‌های غربی فقط یک طرف [اسرائیل] را نشان می‌دهند. چرا این کار را می‌کنند؟ من به شما اجازه می‌دهم خودتان استنباط کنید.

پس از اتفاقی که برای خانم بررا افتاد، اسپای‌گلس، شرکت سازنده فیلم در بیانیه‌ای گفت که در برابر اظهارات علیه رژیم صهیونیستی، سیاست تحمل صفر را دنبال می‌کند. این شرکت سازنده فیلم در بیانیه خود آورده است: ما اسرائیل ستیزی یا تحریک نفرت به هر شکلی، از جمله اشاره‌های نادرست به نسل‌کشی، پاکسازی قومی، تحریف هولوکاست یا هر چیزی که آشکارا مرزهای نفرت را رد کند تحمل نشان نمی‌دهیم.

واکنش سلبریتی های آمریکایی به اغتشاشات در ایران

شارون استون، بازیگر آمریکایی در واکنش به اغتشاشات 1401 ایران نوشت: لطفا دستتان را از بدن‌های ما کوتاه کنید. بلا حدید، مدل مشهور آمریکایی با انتشار تصویری از مهسا امینی در صفحه اینستاگرام خود نوشت مهسا امینی مستحق چنین مرگی نبود. لیه رمینی، بازیگر آمریکایی در واکنش به اغتشاشات نوشت: رهبران مستبد امیدوارند مردم حواسشان پرت شود تا ادامه دهند. پس بیایید به اشتراک‌ گذاشتن نام و داستان او را ادامه دهیم.

آریانا گرانده، خواننده مشهور آمریکایی، در حمایت از اغتشاشات ایران مطالبی درباره اغتشاشت و وضعیت اینترنت در اینستاگرام خود بازنشر کرد. جی کی رولینگ نویسنده هری پاتر حمایت خود را از اغتشاشات ایران اعلام کرد. رولینگ با انتشار پستی در توییتر نوشت: رژیم ایران زنان جوانی را که به زن‌ستیز اعتراض می‌کنند، می‌کشد.

اینها تنها بخشی از هوچی گری سلبریتی های آمریکایی در مواجهه با اغتشاشات 1401 در ایران بود. اکنون در آمریکا نه پلیسی در خیابان با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده و نه مراکز مهم شهر به آتش کشیده شده است. نه حمله تروریستی به مراکز مذهبی شده و نه تجمعی تهدید به بمب گذاری شده است. با این حال سلبریتی های این کشور حتی از اعتراضات مسالمت آمیز علیه کشتار قریب به 35 هزار انسان بی گناه در غزه حمایت نکردند. هرجا که کارفرمای صهیونیست امر به هوچی گری کند، مجبور به اطاعتند و هرجا که امر به سکوت، مجبور به خفقان.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/168975

اخبار پیشنهادی

نظرات

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی