پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

با ادامه بحران مهاجران در مرز ایالات متحده و مکزیک و فراتر از آن، تنش میان تگزاس و مقامات فدرال واشنگتن بالا گرفته و فعلا هیچ کدام هم حاضر به کوتاه آمدن نیستند، از طرفی این مساله درخواست‌ها برای اعلام استقلال این ایالت را به شدت بالا برده است.

منتشر شده در 9 بهمن 1402
در سرویس

زهرا لایق حقیقی؛ اتفاقات تگزاس با دولت فدرال آمریکا اتفاق قدیمی از سال 2009 است زمانی که اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده آمریکا در گزارشی اعلام کرد که ۵۸۰ مایل (۹۳۰ کیلومتر) از مرز آمریکا و مکزیک حصار کشیده شده‌ است. مرز بین آمریکا و مکزیک چیزی حدود  ۱٬۹۸۹ مایل (۳٬۲۰۱ کیلومتر) است. هدف از این فنس کشی در مرز پیشگیری از مهاجرت غیرقانونی از مکزیک به ایالات متحده آمریکا بود. این ماجرا در زمان ریاست جمهوری ترامپ رنگ و بوی قووی تری به خود گرفت، او خواستار تکمیل این مرزبندی بود اما نه با فنس بلکه با دیوارهای محکم بتنی که در آخر در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۷ دولت ترامپ با امضای یک فرمان اجرایی، گسترش دیوار مرزی را آغاز کرد.

ساخت

بر پایه اطلاعات اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا که در ۴ ژانویه ۲۰۲۱ منتشر شد در مجموع ساخت ۷۲۷ کیلومتر از این دیوار به پایان رسیده است. با این حال تنها ۱۲۹ کیلومتر از این دیوار به بخش‌هایی مربوط می‌شود که در گذشته در آن‌ها حصاری وجود نداشته است. این رقم، ۷۶ کیلومتر دیوار اولیه و ۵۳ کیلومتر دیوار ثانویه‌ای را در بر می‌گیرد که برای استحکام حصار ابتدایی ساخته شده‌اند. بنابراین بیشتر کاری که در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ انجام شد ساخت دیوار جایگزین در مناطقی بود که دولت‌های پیشین آمریکا در آن حصار کشیده بودند.

هزینه

در آغاز، هزینه ساخت این دیوار مرزی بین ۱۲ تا ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده بود. در ژانویه ۲۰۱۷ دونالد ترامپ برای ساخت بخش نخست دیوار ۱۸ میلیارد دلار برای ۱۰ سال از کنگره ایالات متحده آمریکا درخواست کرد اما این طرح، نهایت تصویب نشد. البته در سال ۲۰۱۸ کنگره، بودجه‌ای را برای پروژه‌های مرزی اختصاص داد. اما پس از آنکه کنگره در سال ۲۰۱۹ با تخصیص بودجه بیشتر برای ساخت دیوار مخالفت کرد، دونالد ترامپ با استفاده از اختیارات ویژه ریاست‌جمهوری، فوریت ملی اعلام کرد تا بخشی از بودجه دفاعی را به ساخت این دیوار، اختصاص دهد. در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار برای ساخت این دیوار صرف شده و منابع آن از بخش‌های مختلف دولت از جمله وزارت امنیت میهن، وزارت دفاع، و وزارت خزانه‌داری تامین شده است.

جو بایدن

با آمدن جو بایدن به عنوان ریس جمهور آمریکا کار ساخت و ادامه این دیوار متوقف شد. وی با برداشت از بودجه وزارت دفاع نیز مخالف بود و  بیشتر بر این تاکید داشت که به جای ساخت دیوار از فناوری‌های نظارتی هوشمند استفاده شود و در آخر بایدن در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱ با صدور یک فرمان اجرایی، اختصاص بودجه برای ساخت این حصار را متوقف کرد.

اختلاف تگزاس و مکزیک از کجا شروع شد؟

ماجرا از آنجایی آغاز شد که اختلافات بین دولت جو بایدن و فرماندار جمهوری خواه ایالت تگزاس بر سر برداشتن موانع مرزی بین این ایالت و کشور مکزیک به دادگاه عالی آمریکا کشیده شد و دوشنبه گذشته دادگاه عالی آمریکا با اکثریت ۵ به ۴ قاضی، رای به نفع دولت فدرال داد. دولت بایدن این پرونده را به دادگاه عالی ارجاع داد که در نهایت رای دادگاه عالی به نفع دولت فدرال صادر شد و دادگاه اعلام کرد که ماموران فدرال حق دارند در صورت لزوم از سد مرزی ایجاد شده در ایالت تگزاس عبور کنند.

با اعلام این رای دادگاه عالی، درخواست استقلال تگزاس بالا رفت. اکثریت قضات دیوان عالی، به مقامات دولت فدرال اجازه دادند تا قسمت هایی از حصار مرزی را که دولت تگزاس در امتداد مرز با مکزیک برای جلوگیری از عبور مهاجران به قلمروی این ایالت برپا کرده بود، بردارند.

“اندرو ماالریس”، سخنگوی ابوت در بیانیه‌ای به نیوزویک گفت: “دولت بایدن مکررا سیم‌ خاردارهایی را که تگزاس برای جلوگیری از عبور غیرقانونی نصب کرده بود، قطع کرده است و دریچه‌های سیلابی را به روی مهاجران غیرقانونی باز می‌کند. نبود سیم خاردار و سایر استراتژی‌های بازدارنده، مهاجران را تشویق می‌کند تا وارد شوند…این پرونده ادامه دارد و فرماندار ابوت به مبارزه برای دفاع از دارایی تگزاس و اختیارات قانونی آن برای ایمن سازی مرز ادامه خواهد داد.”

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا، در خصوص این دعوا با اشاره به اینکه این ماجرا ربطی به بایدن و دولتش ندارد می‌گوید:

این ماجرا سه رکن دارد؛ اول اینکه به اختلاف نظر در ساختار فدرال ایالات متحده آمریکا برمی‌گردد، یعنی بین دولت فدرال و دولت‌های ایالتی در برخی حوزه‌ها همواره اختلاف ایجاد می‌شود، با وجود اینکه قانون اختیارات دولت فدرال را تایید کرده است اما در برخی دولت‌های ایالاتی تضاد منافع ایجاد می‌شود و این موضع جدیدی نیست.

دومین رکن، اختلاف بر سر سیاست‌های مهاجرتی است که دموکرات‌ها و محافظه کاران هر کدام برای مقابله با پدیده ورود فزاینده مهاجران رویکرد متفاوتی دارند و الان بین دولت فدرال و ایالت تگزاس این اختلاف بروز کرده است.

وی ادامه داد: رکن سوم این دعوا، بحث انتخابات ریاست جمهوری آتی است. اساسا در سال انتخابات همه چیز متاثر از رقابت انتخاباتی می‌شود و الان هم موضوع مقابله با مهاجران غیرقانونی به دعوای انتخاباتی بدل شده است. طرفداران ترامپ می‌خواهند از این موضوع برای حمله به دموکرات‌ها استفاده کنند و بگویند این مساله اثبات ناتوانی بایدن است و او امنیت کشور را به خطر انداخته است و به پیامدهای ورود بی رویه مهاجران بی توجه است و در این میان ترامپ هم به این مساله دامن می‌زند و خواستار آن است که دولت ایالتی تگزاس از حکم دیوان عالی فدرال تمکین نکند.

همه چیز ختم بخیر می‌شود

برخی این اختلاف و حذف دیوار مرزی را ابتدای جنگ‌های داخلی آمریکا می‌دانند اما دولت بایدن به خاطر موضوع تگزاس و درگیری در بحث اوکراین و اسرائیل شاید در بخش‌هایی از اجرای این حکم تجدید نظر کند و بخشی از خواست محافظه‌کاران را اجابت کند. شاید بایدن و دولتش موافقت کند جلوی ورود پناهجویان را بگیرد، از طرفی هم تگزاس نمی‌تواند از حکم دیوان تبعیت نکند. شاید چند هفته‌ای تگزاس مقاومت کند، اما در نهایت نمی‌تواند از اجرای حکم دیوان سرپیچی کند و بعید است تگزاس کار به جایی برسد که تگزاس بخواهد رو در روی دیوان بایستد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/157212

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی