گوگل یا هوش مصنوعی؟ نبردی برای آینده جستجو

بحث‌های زیادی درباره احتمال پایان سرچ گوگل مطرح شده است؛ چرا که بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند پلتفرم‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT در نهایت جایگزین جستجو در گوگل خواهند شد. اما هنوز زمان زیادی باقی مانده تا برنامه‌ها و پلتفرم‌های هوش مصنوعی بتوانند به‌طور کامل تجارت جستجو را از گوگل بگیرند. امسال، گوگل به‌طور میانگین روزانه 13.5 میلیارد درخواست جستجو پردازش کرده است، در حالی که این عدد برای ChatGPT تنها 1 میلیارد درخواست جستجو در روز بوده است.

گوگل یا هوش مصنوعی؟ نبردی برای آینده جستجو
269898

به گزارش جهت پرس؛ ChatGPT با تیک‌تاک در جایگاه دوازدهم قرار دارد؛ موقعیتی که بسیاری ممکن است پس از چنین مدت کوتاهی از راه‌اندازی، آن را فوق‌العاده بدانند. اما این جایگاه حتی نزدیک به گوگل هم نیست و این سؤال را ایجاد می‌کند که چه زمانی هوش مصنوعی می‌تواند رقیب قوی‌تری برای پیشتاز فعلی جستجو باشد. اگر برایتان سؤال است، پس از گوگل، سرچ اینستاگرام در رتبه دوم قرار دارد با 6.5 میلیارد جستجو و بعد از آن شرکت تکنولوژی چینی Baidu با 5 میلیارد جستجو در روز در جایگاه سوم است. اسنپ و آمازون در رتبه‌های چهارم و پنجم هستند، به ترتیب با 4 میلیارد و 3.5 میلیارد جستجوی روزانه. این داده‌ها توسط NP Digital ارائه شده است.

ChatGPT پنج و نیم برابر سریع‌تر از گوگل به 1 میلیارد جستجو در روز رسید

گوگل یا هوش مصنوعی؟ نبردی برای آینده جستجو

جالب اینجاست که ChatGPT توانسته است پنج و نیم برابر سریع‌تر از جستجوی گوگل به 1 میلیارد جستجو در روز برسد که این موضوع چشم‌انداز روشنی را برای جایگاه آینده این مدل زبانی هوش مصنوعی (LLM) در این رتبه‌بندی نشان می‌دهد. همچنین قابل‌توجه است که 60% از درخواست‌های جستجوی گوگل بدون کلیک خاتمه می‌یابد. پاسخ‌های فوری ارائه‌شده توسط بخش‌های Overviews، Featured Snippets و Knowledge Panels در گوگل، که پاسخ مستقیم به سؤال را بدون نیاز به مراجعه به وب‌سایت دیگری ارائه می‌دهند، معمولاً بلافاصله درخواست جستجو را پایان می‌دهند.

گزارشی از Visual Capitalist نشان می‌دهد که پلتفرم هوش مصنوعی ChatGPT برای اینکه بتواند از نظر تعداد جستجو های روزانه از گوگل پیشی بگیرد، باید در مرورگرها، موتورهای جستجو و دستگاه‌های بیشتری یکپارچه شود. ChatGPT باید در توانایی بازیابی و فهرست‌بندی محتوای وب عمومی از گوگل پیشی بگیرد. و شاید مهم‌تر از همه، کاربرانی که به‌طور سنتی از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند، باید احساس راحتی بیشتری در استفاده از هوش مصنوعی پیدا کنند.

مزایای ChatGPT در مقایسه با گوگل در برخی وظایف

این گزارش می‌گوید ChatGPT برای وظایف زیر پاسخ‌های مفیدتری نسبت به گوگل ارائه می‌دهد:

  • استدلال پیچیده
  • نوشتن خلاقانه
  • توضیح‌دادن مسائل به زبان ساده
  • خلاصه‌کردن محتوای طولانی
  • حل تعاملی مسائل

استفاده از ChatGPT برای دریافت پاسخ در زمینه‌های بالا به معنی دورزدن لیست طولانی پیشنهادهای متعددی است که جستجوی گوگل ارائه می‌دهد. می‌توان گفت که در این پنج حالت، ChatGPT از گوگل پیشی گرفته و مفیدتر است. با این حال، اگر به دنبال ابزاری برای تأیید یک حقیقت سریع یا یافتن یک وب‌سایت خاص هستید، جستجوی گوگل همچنان ممکن است گزینه بهتری باشد. از طرف دیگر، اگر به توضیح یک مفهوم نیاز دارید یا می‌خواهید یک فرآیند را بشناسید، ChatGPT پاسخ بهتری ارائه می‌دهد که جزئیات بیشتری دارد.

این بدان معنا نیست که ChatGPT و سایر پلتفرم‌های هوش مصنوعی نمی‌توانند در نهایت رهبران جستجو شوند. این به آن معناست که در حال حاضر بخشی از عموم مردم از هوش مصنوعی می‌ترسند و به دلیل شنیده‌هایی درباره خطاهای تصادفی (hallucinations) آن، ترجیح می‌دهند از جستجوی گوگل استفاده کنند.

جایگزینی دستیار گوگل با Gemini AI : تنظیم آلارم و تایمر

اولین قدم برای عادت‌دادن عموم به استفاده از هوش مصنوعی به‌جای ابزارهای جستجوی کنونی این است که صاحبان دستگاه‌ها به‌جای دستیارهای دیجیتال، به هوش مصنوعی روی بیاورند. برای مثال، اگر یک کاربر آیفون سؤالی از سیری بپرسد که او نتواند پاسخ دهد، دستیار از کاربر می‌پرسد که آیا می‌تواند از ChatGPT برای پاسخ استفاده کند یا نه. اگر کاربر موافقت کند، پاسخی از ChatGPT نمایش داده می‌شود.

در دستگاه‌های اندروید، گوگل در حال جایگزینی دستیار گوگل با مدل زبانی هوش مصنوعی جمینای است. درخواست‌ها به سرورهای گوگل که مدل‌های هوش مصنوعی را اجرا می‌کنند ارسال شده و پاسخ‌ها از این سرورها دریافت می‌شود. هنگامی که کاربر نیاز به تنظیم زنگ هشدار یا تایمر از طریق جمینای دارد، یک Utility Extension استفاده می‌شود که به جمینای اجازه می‌دهد تایمر یا زنگ موردنظر را ایجاد کند.