گلایه واعظی از شمخانی/ نتیجه انتقادات صریح آقای دبیر

به گزارش جهت ، سیدمحمود واعظی  درباره ضرورت هماهنگی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با دولت گفت: آقای دکتر روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی است و دبیرخانه هم باید مانند گذشته خودش را با رئیس شورا هماهنگ کند . رئیس دفتر رئیس جمهور خاطر نشان کرد: حال یک وقتی نغمه‌هایی زده می شود و […]

گلایه واعظی از شمخانی/ نتیجه انتقادات صریح آقای دبیر

به گزارش جهت ، سیدمحمود واعظی  درباره ضرورت هماهنگی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با دولت گفت: آقای دکتر روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی است و دبیرخانه هم باید مانند گذشته خودش را با رئیس شورا هماهنگ کند .

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطر نشان کرد: حال یک وقتی نغمه‌هایی زده می شود و مصاحبه‌های صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد در این شرایطی که کشور در حال جنگ اقتصادی است به جای اینکه فضا را آرام کند باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

وی ادامه داد: این از مشکلاتی است که ما داریم و باید حل شود.

چندی قبل بود که شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ضمن مصاحبه‌ای، به بیان صریح بعضی نظرات خود پرداخته بود که مرور تعدادی از آنها می‌تواند جالب باشد.

طعنه مشخص شمخانی به توئیت‌بازی یک وزیر

دبیر شورای عالی امنیت ملی چندی پیش گفت بود: «متاسفانه برخی از دولتمردان ما تلاش می کنند به جای تمرکز بر اجرای وظایفشان و وقت گذاری کافی و موثر، با توئیت نویسی برنامه هایشان را به پیش ببرند».

دولت کارمد یا ناکارآمد، با دلارهای نفتی
شمخانی همچنین گفته بود: «به نظر من کارآمد نشان دادن دولت با استفاده از دلارهای حاصل از فروش نفت خام بیشتر نمایش کارآمدی است و ارزش خاصی ندارد. واقعیت این است که کسب درآمد صد دلاری حاصل از صادرات محصولات غیر نفتی اعم از تولیدات واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی یا حتی خدمات فنی- مهندسی به مراتب سخت تر از کسب صد دلار حاصل از فروش نفت است».

انتقاد از سوءمدیریت در فتنه بنزینی آبان88

دبیر شورای عالی امنیت ملی در اشاره به اغتشاشات آبان سال گذشته گفته بود: «وقایع سال ۹۸ در کنار برخی ناهماهنگی های اجرایی و سوء مدیریت ها، باز هم ضعف در نحوه ارتباط با جامعه و اقناع مخاطبان خودش را نشان داد و این بار موجب شکل گیری بحران امنیتی برای کشور شد. گاهی یک تصمیم مناسب و ضروری به دلیل نداشتن راهبردها و سیاست های رسانه ای تبدیل به ضد خودش می شود. لازم بود در مورد قیمت بنزین هم، کار با مشارکت برنامه ریزی شده رسانه ها و مردم اجرا می‌شد».

صنعت دفاعی موفق است چون در آنجا کسی باندبازی نمی‌کند

شمخانی در سخنانی انتقادی گفت: «متاسفانه تاثیر رایزنی های سیاسی در تدوین برنامه های کشور قابل توجه است. این نقیصه مهم باعث می‌شود که منابع محدود کشور نیز بر اساس اولویت ها توزیع نشود».

وی در نقد صنایع خارج از کارخانجات نظامی و دفاعی کشور گفت: «در جاهایی که دیسیپلین وجود دارد و باند بازی نیست به وضوح می بینیم که توجه به اولویت ها بسیار بهتر بوده است. سوالی که بارها مطرح شده و هدف آن نیز مقایسه میان پیشرفت های شگفت آور در بخش دفاعی و فاصله معنی دار آن با شرایط حاکم بر بخش غیر دفاعی بوده است از همین نشئت گرفته است. اینجا مطرح می شود که واقعا چراصنعت دفاعی کشور به اولویت هایش می رسد ولی سایر حوزه ها در این بخش با مشکلات عدیده روبرو هستند؟»

ذبیر شورای عالی امنیت ملی ضمن گله از باندبازی‌های مجود، گفته بود: «واقعیت این است که در حوزه نظامی، منابع به خوبی در مسیر تامین اولویت ها مدیریت می شود. در این حوزه اولویت‌ها در سازو کاری تعریف شده و بدون اثر پذیری از رویکردهای سیاسی و جناح بندی و غیره تعیین می شود و همه ظرفیت‌ها و منابع برای تحقق آن بسیج‌ می شود، در این حوزه کسی دچار باندبازی نمی‌شود و انتصاب مدیران، عمدتا بر اساس تخصص و تجربه صورت می گیرد.»