در گزارش جهت پرس بخوانید

کارشناسان تیم پزشکیان چه وعده‌هایی به مردم دادند؟

در مناظرات تلویزیونی وعده‌های پزشکیان برای دوران ریاست جمهوری‌اش مبهم گنگ بود ولی کارشناسانش به از طرف او وعده‌های بسیاری دادند.

کارشناسان تیم پزشکیان چه وعده‌هایی به مردم دادند؟

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ در پی شهادت شهید رئیسی  و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، دکتر پزشکیان هیچ وعده مشخصی برای حل مشکلات به مردم نداد و در مناظرات هم در مقابل وعده‌های سایر کاندیداها این موضوع را مطرح می‌کرد که نمی‌توانید یا امکان ندارد یا شدنی نیست! با این وجود در این گزارش به وعده‌هایی که مشاوران و کارشناسان دکتر پزشکیان به نقل از ایشان در رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، پرداخته می‌شود.

وعده کارشناسان درباره اینترنت و فیلترینگ

در صورتی که در پیامک‌های تبلیغاتی، اکانت‌های منتسب به او در شبکه‌های اجتماعی کارشناسانش وعده‌های روشنی به مردم می‌دادند، وعده‌هایی که بعضا پزشکیان از آن‌ها بی‌اطلاع بود یا آن‌ها را نقض می‌کرد.

وعده‌ای که کارشناسان تیم پزشکیان در مورد اینترنت و فیلتریگ به مردم دادند در پست‌هایی که در صفحه پزشکیان در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشر شده بود، عیان است که به معایب فیلترینگ، آسیب دیدن کسب‌وکارها به دلیل محدودیت‌ها و داغ شدن بازار فروش فیلترشکن اشاره شده کرده بودند.

«تمام تلاش خود را برای اصلاح نظام ناکارآمد فیلترینگ به کار می‌بندم» و «اینترنت را باید آزاد کنیم» از جمله وعده‌هایی است که پزشکیان پیش از دور اول انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده بود. هرچند او طرح و برنامه مشخص، شفاف و دقیقی درباره این که چطور می‌خواهد این وعده را محقق کند، ارائه نکرده است.

او در یکی از پست‌های خود در شبکه اجتماعی ایکس هم نوشته بود: «من اگر انتخاب شدم جلوی فیلترینگ خواهم ایستاد و کسب و کارهای تعطیل شده را بازیابی خواهم کرد.» حالا او با پایان دور دوم رأی‌گیری انتخاب شده و به‌عنوان کاندیدای مورد تایید اکثریت رأی‌دهندگان باید برنامه محقق کردن وعده‌هایش را شروع کند.

«در تمام دنیا در مواقع خاص محدودیت‌هایی دارند اما نباید این طور باشد که الان وقتی هیچ مساله‌ای نیست فیلترینگ بگذاریم.» این اظهار نظری بود که پزشکیان پیش از برگزاری در دور انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد و این معنا را داشت که در دولت او هم در «مواقع خاص» ممکن است محدودیت‌هایی برای اینترنت در نظر گرفته شود اما در شرایط عادی نباید فیلترینگ و محدودیتی اعمال کرد.

احتمالا رأی‌دهندگان به پزشکیان با آگاهی از این که مساله محدودیت‌های اینترنتی پیش از این در دولت‌های قبل چندان در اختیار دولت نبوده، به این جمله او که گفته بود «چون برای مردم احترام قائلم، وعده بی‌پشتوانه نخواهم داد. مردم را فریب نخواهم داد» اطمینان کرده‌اند و امید دارند که وعده‌های ایستادن مقابل فیلترینگ، مقابله با فیلترشکن‌فروشی، بازگرداندن زندگی به کسب‌وکارهای فعال بر بستر اینترنت و… محقق شود.

پزشکیان هرچند تا امروز توضیح نداده که چطور قرار است وعده‌هایش در حوزه اینترنت را عملی کند.

وعده کارشناسان درباره گرانی بنزین

معمای قیمت سوخت از موضوعات قابل توجهی که در برنامه های اقتصادی ایام انتخابات خورد توجه نامزدها قرار گرفت. بررسی‌ اظهارات پزشکیان درباره موضوع بنزین نشان می دهد که او بیش از همه بر سیاست‌های غیرقیمتی بنزین تاکید دارد، هر چند فیلمی از او منتشر شده که معتقد است بنزین باید گران شود و تا 25 هزار تومن برود ولی خودش بعد از چند سال منکر این اظهار نظر شده و می‌گوید بنزین را گران نمی‌کند.

پزشکیان اگرچه تا قبل از نشست خبری رییس ستادش و اظهارات او درباره قیمت بنزین،‌ اشاره‌ای به تصمیم خود در حوزه سیاست‌های قیمتی بنزین نکرده بود . از جمله مولفه‌هایی که کارشناسان مسعود پزشکیان به جای او به آن اشاره می کنند مدیریت مصرف بنزین، ارتقای تکنولوژی خودروهای داخلی و واردات سریع خودروهای کم‌مصرف خارجی و برقی است. بنابر آنچه از سوی نزدیکان پزشکیان مطرح شد، توسعه زیرساخت‌های CNG که متوقف شده از سرگرفته خواهد شد و از طرفی دیگر نیز اصلاح قوانین و مقررات، فرهنگ‌سازی و مصرف بهینه نیز در مدیریت کمبود بنزین در برنامه های مسعود پزشکیان مشاهده شده است.

وعده کارشناسان در مورد حل بحران بورس

پزشکیان در مناظره دوم می گوید که معتقدم در این حاکمیت هیچ انسانی نباید گرسنه سر به بالش بگذارد. طبیعی است نباید به من و آدمهایی که ماشین آنچنانی سوار می شوند یارانه بدهند. باید از اینها که پولدارند بگیرند و به محرومان بدهند.جلیلی می گوید من مردم را قبول ندارم اما من تا به حال بابت یک عمل قلب هم پول نگرفته ام.

پزشکیان موکدا می‌گوید: تورم در سه سال گذشته بالای ۴۰ درصد و در بدترین وضعیت بوده است. مردم ببینید سفره‌هاتون با ۱۰ برابر شدن یارانه خوب شده که حرف این افراد درست است اما اگر نشده بدانید که دروغ می‌گویند.

وعده کارشناسان درمورد تک نرخی کردن ارز

پزشکیان در مناظره آخر در خصوص قیمت ارز و مسکن هم گفت که دلار را تک نرخی می کنیم؛ بازار خودش کشف قیمت کند، او در پاسخ به سوال مجری برنامه که مصرانه می‌خواست از او برنامه روشن و واضحی بگیرد گفت: بالاخره یجوری تک نرخی می‌کنم دیگر!

در ادامه هم بحث حقوق کارمندان مطرح شد و گفت: حقوق کارمند اگر به اندازه باشد می‌تواند مقداری از آن را ذخیره کرده و برای خود مسکن تهیه کند. با این حقوقی که به کارمندان می دهید، صدسال دیگر هم نمی توانند خانه بخرند.اگر بتوانیم صادرات کنیم و ارز وارد کشور کنیم می‌توانیم تورم را کنترل کنیم. اصلاح ناترازی‌های در انرژی، گاز و ‌… است و اگر بتوانیم آن را کنترل کنیم.به هرکسی ارز ترجیحی داده شود رانت است، ارز جز در دارو و غذا باید تک نرخی شود.
پزشکیان در خصوص واردات خودرو هم در مناظره دوم تاکید می کند:چرا نمی گذارید مردم خودشان خودرو به صورت ازاد وارد کنند؛ مردم خودشان دلار دارند.ما واردات خودرو را آزاد میکنیم و بازار باید قیمت ها را تنظیم کند.بازار خودش را تنظیم می کند، لازم نیست من دخالت کنم!
وی ادامه می دهد: مردم حتی به واردات خودروی دست‌ دوم هم راضی شده اند ولی همین را هم به مردم اجازه نمی دهیم.بازار را نباید به روی خودروی خارجی ببندیم.واردات خودرو را با ارزهایی که دارند آزاد میکنم.

کارشناسان درمورد مسائل فرهنگی چه وعده‌ای دادند؟

موضوع فرهنگ که از اساسی‌ترین مسائل کشور است، در سخنرانی ها و برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری جایگاه ویژه ای داشت. رییس‌جمهور منتخب در ایام تبلیغات انتخاباتی بار‌ها به اهمیت فرهنگ اشاره کرد.
مسعود پزشکیان در میزگرد فرهنگی رسانه ملی که با حضور محمد فاضلی و محمد بهشتی رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی برگزار شد؛ تأکید می‌کند که «فرهنگ یعنی برخورد مهربانانه با مردم و باور من به فرهنگ دستورالعملی است که حضرت علی (ع) به مالک اشتر دادند و اینکه آیا ما با مردم برخورد خشن می‌کنیم دستور پیغمبر است؟ ما حق نداریم به مردم زور بگوییم.»
پزشکیان در بخشی از این میزگرد با اشاره به اهمیت رسانه‌ها بر لزوم آزادی و مطالبه‌گری رسانه‌ها تاکید کرده و ادامه می‌دهد: « می‌دانید چرا ما رسانه را نمی‌گذاریم حرف بزند؟ برای اینکه گیر داریم، رسانه بازش می‌کند ما نمی‌خواهیم کسی بفهمد که ما کار غلط کردیم خوردیم و بردیم، رسانه اگر آزاد باشد بتواند حرف خود را بزند من مدیر، من تاجر، من بانک نشسته، من آنی که در بنگاه نشستم و دارم.»
وی همچنین با اشاره به موضوع کتاب و مشکلات فعالان این حوزه می گوید: «مسئله دیگر گرانی کتاب است و وقتی قدرت خرید کتاب وجود نداشته باشد طبیعتاً استفاده از کتاب کاهش می‌یابد. اصولاً در مدارس با طراحی اقدامات تشویقی فردی و جمعی می‌توان کتاب‌خوانی را گسترش داد. تقویت کتاب‌خوانی باید از طریق مدرسه پیگیری شود و باید فشار بیاوریم که انجام شود. یادگیری اگر در ابتدای جوانی انجام نشود، در بزرگسالی کار سخت‌تر می‌شود.»
پزشکیان در پایان برنامه مناظره نیز با اشاره به لزوم اهمیت و توجه به پیوست فرهنگی تأکید می کند: «در رابطه با پیوست‌های فرهنگی در مناطق حتماً باید در جاهایی که درست شده و فاقد کتاب‌خانه و مسجد هستند اقدامات صورت گیرد. باید طوری شکل بگیرند که قابل استفاده باشد. ساختار اجتماع باید طوری باشد که این روند در آن قابل اجرا باشد.»

البته در همین میز گرد فرهنگی بود که بدترین اتفاق اخلاقی و ضد فرهنگی رخ داد، محمد فاضلی به مشاور دکتر پزشکیان در برابر صحبت یکی از کارشناسان عصبانی شد، میکروفن را به اطراف استدیو پرت و ازآنجا خارج شد.

وعده کارشناسان در مورد حل مسائل و مشکلات اقتصادی مردم

وعده‌های اقتصادی هم مثل سایر وعده‌ها نه از جانب پزشکیان بلکه از جانب مشاوران و کارشناسانش منتشر شد چراکه خودش از ابتدا اعلام کرده بود که می‌داند چیزی نمی‌فهمد و می‌خواهد همه مسائل را به کارشناسانش واگذار کند.

1- اجرای سیاست های کلی و قانون برنامه هفتم: رئیس جمهور قرار نیست برنامه جدیدی بنویسد و سیاست جدیدی در کشور اجرا کند بلکه سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری روشن و مشخص است و برنامه‌های توسعه نیز وجود دارد بنابراین هر دولتی که سرکار آمد باید برنامه‌های موجود را عملی و اجرایی کند.

2- حذف قیمت گذاری دستوری: رفتن به سوی بازار و حذف قیمت گذاری به صورت دستوری، احتمالا مهم ترین رویکردی است که تیم اقتصادی آقای پزشکیان دنبال می کند.

وی در یکی از مناظرات انتخاباتی خود گفته بود: مگر می‌شود وقتی قیمت نهایی یک محصول برای تولیدکننده 10 واحد (برای نمونه) تمام می‌شود، به او دستور بدهیم که با قیمت 8 واحد محصول خود را به فروش برساند و اینکه الان قیمت در کارخانه‌های خودروسازی و بازار آزاد متفاوت است، به خاطر دستوری بودن اقتصاد است.

3- حمایت از بورس: به نظر می رسد وضعیت بازار سرمایه در دولت منتخب جدید مردم متفاوت از سه سال گذشته باشد چرا که پزشکیان در صحبت های انتخادباتی خود اعلام کرده بود به دنبال ارز تک نرخی است و ارز ترجیحی را صرفا به کالاهای اساسی اختصاص خواهد داد.

بنابراین این انتظار می رود با توجه به رویکرد مسعود پزشکیان و همچنین اعتقاد او به دخالت های ناروای دولت و همین طور انتقاد وی از افزایش نرخ خوراک صنایع، انتظار می رود بازارسهام روزهای سبزی در پیش داشته باشد.

4- بنزین و واردات خودرو: یکی از حوزه های چالش برانگیز در سال جاری، ناترازی انرژی خصوصا بنزین است. اگرچه در ابتدا بنزین 20 هزار تومانی به عنوان یکی از نظرات تیم اقتصادی پزشکیان مطرح شد، اما وی صراحتا این موضوع را رد کرد و عنوان کرد که هیچ تغییر قیمتی جز با در میان گذاشتن با مردم صورت نمی گیرد.

همچنین وی اعلام کرد اگر قرار است قیمت بنزین افزایش پیدا کند، باید خودروهای کم مصرف و با کیفیت وارد شوند تا مردم مجبور به خرید خودرو های پر مصرف داخلی نباشند. به گفته وی همه ی مردم اعم از شهری و روستایی (حتی کسانی که خودرو ندارند) باید از یارانه بنزین بهره مند شوند.

5- کاهش تورم: آقای پزشکیان در سخنرانی های انتخاباتی خود تاکید کرد: تورم را دولت ایجاد می‌کند. عامل تورم و گرانی دولت است. گرانی ربطی به مردم ندارد. یکبار شب جیب از پول مردم بر می‌دارد و یک بار از آنها مالیات می‌گیرد.

طرف می‌خوابد صبح بیدار می‌شود متوجه تورم می‌شود و دولت از همان تورم دوباره مالیات می‌گیرد. با تورم دو بار جیب مردم خالی می‌شود. یک بار جیب طرف خالی می‌شود و یکبار هم از داشته فرد مالیات گرفته می‌شود. دولت باید اینها را حل کند.

در داخل با وحدت و انسجام می‌توان مشکلات ارز و سوخت مفت دادن و تورم را با هماهنگی بین قوا و کارشناسان و آدم‌های کاردان اصلاح کنیم.

تورم گوشت قرمز و سفید در 1403، 79.2 درصد و گوشت ماکیان 80 درصد و ماهی 63 درصد بوده‌است.

به راحتی می‌توان نفری 10 میلیون تومان یارانه پرداخت کرد؛ اما لازمه‌ی آن، مدیریت تورم و شاخص‌ها، انسجام داخلی، کنار گذاشتن دعواها و رسیدن به زبان و نگاه مشترک و همچنین دیدن مردم محروم است؛

6- پیش به سوی خصوصی سازی: یکی از رویکردهای تیم اقتصادی پزشکیان و رئیس تیم اقتصادی او تلاش برای خصوصی سازی بنگاه های دولتی است. طیب نیا بارها اعلام کرده است که اعتقاد راسخی به خصوصی سازی برای افزایش بازدهی بنگاه های اقتصادی دارد.

همچنین پزشکیان در یکی از مناظرات تلویزیونی خود گفت: با بیان اینکه 85 درصد اقتصاد دولتی است که منافع خود را دنبال می‌کند، افزود: وقتی مبارزه با فساد رخ می‌دهد که دیوان سالاری و تعارض منافع نباشد؛ در این صورت همه چیز شفاف می‌شود. بنابراین، بزرگ‌ترین فساد در کشور ناکارآمدی است و دیوان سالاری و فساد و ضعف در اقتصاد در این جا رخ می‌دهد.

7- تهیه گزارش جامع رانت های اقتصادی: به شما قول می‌دهم گزارشی از انواع رانت‌ها که در کشور توزیع می‌شود و جز فساد و نابرابری و بی اعتمادی تولید نمی‌کند به مردم ارائه کنم.

استناد گزارش رئیس کل بانک مرکزی در 30 فروردین 1403 این بوده که 20 میلیارد دلار ارز به قیمت 28 هزار و 500 تومان فروخته شده و 50 میلیارد دلار ارز به نرخ زیر 40 هزار تومان توزیع شده است که معنای این حرف آن است نزدیک به 600 الی هزار همت پول به عده‌ای رانت داده‌ایم.

8- مدیریت هزینه های دولت: بدهی دولت به بانک مرکزی از آغاز سال 1400 تا بهمن از 115 همت به 302 همت رسیده است یعنی ما 187 همت افزایش بدهی داریم؛ همچنین بدهی دولت به بانک‌ها از همان سال از 416 همت به 819 یعنی نزدیک به دو برابر رسیده است. انتشار اوراق مالی طی این سال‌ها 752 همت یعنی دو برابر آن‌چه که در شهریور 1400 وجود داشته است.

پزشکیان با اشاره به نرخ تورم بیش از 40 درصد در سال‌های 1400 تا 1401 با اعلام تورم برخی اقلام پروتئینی، گفت: تورم گوشت قرمز و سفید در 1403، 79.2 درصد و گوشت ماکیان 80 درصد و ماهی 63 درصد بوده‌است؛ از سوی دیگر رشد اقتصادی کشور در گروه کشاورزی منفی 2.2 درصد، گروه صنایع و معادن بدون نفت منفی نیم درصد و استخراج نفت و گاز طبیعی 20 درصد بوده است.

9- تداوم یارانه به دهک های پایین: پزشکیان معتقد است همچنان باید با شناسایی دهک های کم برخوردار یارانه پرداخت کرد. همچنین وی با انتقاد از وضعیت جمعیت زیاد زیر فقر در جامعه، عدم توزیع عادلانه ثروت در کشور را عامل اصلی افزایش فقر دانست. از طرفی رویکرد او برای مدیریت تورم، حل مشکلات بین المللی کشور و برداشتن تحریم ها است.

10- شفافیت با FATF: پزشکیان علت قاچاق، زمین خواری، رانت و رشوه عدم اجرای Fatf می داند. وی معتقد است علت گم شدن پول در کشور به دلیل عدم شفافیت در داده‌ها است، این در حالیست که قوانین مربوط به این موضوع نیز وجود دارد.

11- متناسب سازی حقوق با تورم: این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع تفاوت میان نرخ دستمزد و تورم معتقد است در حقوق‌هایی که امروز به کارگران و کارمندان پرداخت می‌شود تورم 40 درصد است اما در بهترین شرایط افزایش حقوق‌ها تنها 20 درصد است .

پزشکیان دولت و کسری بودجه دولت را عامل ایجاد تورم و خالی شدن جیب مبردم عنوان کرده و معتقد است اگر حقوق ها متناسب با تورم رشد کند، مشکل اجاره نشینی نیز حل خواهد شد.

12- حل مشکل معیشتی بازنشستگان، کارگران، معلمان و کارمندان دولت : بازنشستگان ما عزیزانی هستند که ماه‌ها سر احقاق حقوق خود از این اداره به آن اداره مراجعه می‌کنند. آمده‌ام تا امکانات زندگی و رفاه حداقلی آنها را فراهم کنم.

کارگران، مهندسان ایران که چرخه صنعت را می‌چرخانند و کشور را به سوی تکنولوژی جدید روان می‌سازند بتوانند از حق و حقوق خود به طور مساوی برخوردار باشند. آمده‌ام تا در بهبود سطح زندگی این اقشار موثر باشم و به دستیابی در حقوقشان آنها را یاری دهم.

ارتشیان و سپاهیان و نیروهای امنیتی که حامیان امنیت و استقلال ایران عزیز و مایه مباهات و غرور ملی هستند، مستحق احترامی شایسته هستند. زندگی مالی و معیشتی این‌ها در تنگنای جدیست من آمده‌ام تا احترام را به آنها برگردانم که در خور جایگاه رفیع آنها هست و سطح زندگی را برای آنها تامین کنم که در خور آن عزیزان باشد.

13- تقویت معیشت کشاورزان و روستائیان: من آمده‌ام تا کشور را ر مسیر اصلاح زیرساخت‌های تولید، مصرف انرژی و رفع ناترازی قرار دهم. دسترنج روستاییان کشاورزان عشایران و قومیت‌های کشور در معرض سوء استفاده رانت خواران و دلالان است. آمده‌ام تا اطمینان حاصل کنم ضمن ارتقاء سطح بهداشت و آموزش آنان رابطه مستقیم این اقشار و بازار محصولاتشان برقرار شود.

در همان روزی که بحث استفاده از ظریفیت روستا و تقویت معیشت روستائیان مطرح شد، روستائیان را موجوداتی بدبخت نامید که باعث شد موج اعتراضی علیه این جمله پزشکیان در رسانه‌ها راه بیفتد ولی او بی‌توجه و بدون عذرخواهی به مسیرش ادامه داد.

14- حل مساله ناترازی انرژی: همین الان ما که در دنیا در زمینه گاز و نفت جمعا اول هستیم در زمستان گاز نداریم به مردم بدهیم و تابستان نیز برق آنها را قطع می‌کنیم. بگویند که ما چقدر در حال ضرر کردن در میادین مشترک هستیم؟ قطر، عمان، امارات و کویت در میادین مشترک سهم خود را می‌برند اما ما اصلا عین خیالمان نیست و از این سمت می‌گوییم که فلان شرکت‌ها می‌خواستند با ما فلان کار را بکنند.

وعده‌های کارشناسان درباره مسائل زنان

موضوع و مسائل بانوان از موارد مهم دیگری بود که مسعود پزشکیان درباره آن وعده‌هایی را داد. او در سومین مناظره دور اول ریاست‌جمهوری که با محوریت فرهنگ برگزار شد با اشاره به نوع نگاه به بانوان در جامعه می گوید: این نگاه که زنان جنسیت دوم هستند باید اصلاح شود. باید در عمل ثابت کنیم که به فکر آن‌ها هستیم. در خیلی مسائل قصور داریم و الان زمان رأی‌گیری این حرف‌ها را می‌زنیم؛ با زور و دستور و قانون رفتار عوض نمی‌شود. همانطور که در گذشته نتوانستند به زور حجاب را از سر زنان بردارند حالا هم با زور نمی‌توانند حجاب روی سر بگذارند.

در حالی به موضوع حجاب اختیاری می‌پردازد که حجاب در ایران قانون است و برداشتن یا برنداشتن آن در حیطه اختیارات دولت‌ها نیست.