در گزارش جهت پرس بخوانید

چرا میثم مطیعی به تایلند رفت؟/ هزینه سفرهای تبلیغی و فرهنگی را چه کسی می‌دهد؟

میثم مطیعی به عنوان مداح اهل بیت به دعوت شیعیان تایلند به این کشور سفر کرد که با حواشی زیادی مواجه شد که در اینجا به اساس بودن این ادعاها پرداخته می‌شود.

چرا میثم مطیعی به تایلند رفت؟/ هزینه سفرهای تبلیغی و فرهنگی را چه کسی می‌دهد؟

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ میثم مطیعی که در هفته گذشته سفر او به تایلند جنجالی و پرحاشیه شده بود، این روزها در شبکه اجتماعی ایکس از تایلند می نویسد و یک هشتگ را با عنوان «تایلند بدون فیلتر» در این شبکه اجتماعی همه گیر به اشتراک گذاشته است.

فعالیت‌های مداحان اهل بیت (ع) در کشورهای دیگر تحت عنوان تبلیغ عمدتا با دعوت شیعیان همان کشور انجام می‌شود و غالبا هزینه سفر مداحان را تقبل می‌کنند یا اگر در تنگ دستی و سختی باشند همان مداح از طریق خیرین شناس و علاقمند به کار فرهنگی هزینه سفر را تامین می‌کنند تا شیعیان آن کشور به سختی و زحمت نیفتند، یکی از حواشی بدی که برای سفر اخیر حاج میثم مطیعی توسط اصلاح‌طلبان مغرض و بعضا براندازان ضدانقلاب ایجاد شد همین مسئله بود که با پول بیت المال و از جیب مردم به این سفر رفته و هدفش از سفر فقط تبلیغ نبوده و اقدامات ناشایست دیگری هم داشته است. در صورتی که این شایعات حتی کوچکترین سندیتی هم نداشته و خود این مداح اهل بیت (ع) از تمامی کانال‌ها و اکانت‌هایی که دارد روزانه گزارش سفرش را می‌نوشت تا بقیه مردم هم با شیعیان سایر کشورها آشنا شوند.

شایعه زننده بعدی که در شبکه‌های اجتماعی ایران منتشر شد مربوط به عکسی به همراه خبر «عقد میثم مطیعی مداح خامنه‌ای، با سه تن از خواهران تایلندی در بانکوک» بود. این خبر که به نقل از ناصرالدین حیدری، سفیر ایران در تایلند منتشر شده، بی‌اساس است. عکسی هم که به همراه خبر آمده مربوط به بازدید این مداح از «حوزه علمیه خواهران المهدی» در بانکوک است. به نظر می‌رسد این خبر را اولین بار کانال تلگرامی «خبررسان شبکه یک» منتشر کرده‌است. این کانال تلگرامی از لوگو و نام شبکه یک استفاده می‌کند، اما ارتباطی به صدا و سیما و این شبکه ندارد. قبلا خبر بی‌اساس «افزایش فروش شیرینی در تهران پس از سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی» را هم به نقل از این کانال تلگرامی مشاهده شده بود.

نگرش‌ها به سفر او در فضای مجازی کاملاً متفاوت و عمدتاً توام با انتقاد و کنایه است. میثم مطیعی نیز در پاسخ به این حواشی در صفحه توییتر خود نوشت: عمده ناهنجاری‌های اخلاقی که تایلند بدان شهرت یافته میراث شوم نظامیان آمریکا در جنگ ویتنام است. آنها برای کامجویی سربازان دختران را در پایگاه‌های نظامی‌شان ساکن کرده و سپس با ترک تایلند عملا برخی شهر‌ها را به مرکز فساد تبدیل کردند. امام خمینی: تمام گرفتاری ها‌ی ما از آمریکا است.

این سفر با هدف تقویت پیوند‌های فرهنگی و مذهبی میان شیعیان سراسر جهان و ایجاد فضایی معنوی و به واسطه دعوت شیعیان این منطقه صورت گرفته است. رسانه‌های مخالف با جریان اصلاح‌طلبی و ضدانقلاب‌ها در حمایت از سفر تبلیغی و فرهنگی مطیعی به این نکته اشاره دارند که «حضور میثم مطیعی در بانکوک و دیگر شهرها، فرصتی مغتنم برای آشنایی با فرهنگ شیعیان در این منطقه است».

چگونگی ایجاد مذهب تشیع در تایلند از زبان مطیعی

در همین راستا، این مداح با انتشار یادداشتی درخصوص سفرش به تایلند، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: یک ایرانی شیعه حدود ۴۰۰ سال قبل به تایلند آمد و توانست با درایت و کارآمدی به سمت صدراعظمی یا خدایگار وزرای تایلند برسد. شیخ احمد قمی اولین فردی است که شیعه اثنی‌عشری را وارد تایلند کرده و اولین خارجی بوده که در تایلند به بالاترین مقام سیاسی رسیده است.

روایت میثم مطیعی از یک ایرانی که ۴۰۰ سال پیش به تایلند رفت

با توجه به حضور مداحان اهل‌بیت برای تبلیغ دین و برگزاری مجالس مذهبی، برنامه‌ای تحت عنوان بررسی سفرهای تبلیغی مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام به کشورهای مختلف و آخرین سفر میثم مطیعی به بانکوک و بازتاب‌های رسانه‌ای آن، یا حضور چشمگیر مهدی رسولی به پاکستان، گرجستان، اخیراً استانبول، همین‌طور روسیه و بیروت و دیگر مداحان شناخته شده کشورمان، تدارک دیده شد. این برنامه با عنوان «تکیه معلی» که پیوست «حسینیه معلی» بود شب گذشته از شبکه سوم سیما پخش شد.

میثم مطیعی درباره سفر اخیر خود چه گفت؟

میثم مطیعی، مداح اهل بیت (ع) در برنامه «تکیه معلی» شبکه سه درباره سفر تبلیغی اخیر خود به تایلند گفت: این سفر‌های تبلیغی را فقط من و حاج مهدی رسولی نرفتیم، خیلی از مداحان دیگر هم رفته‌اند؛ سفر‌های تبلیغی که بدون چشم‌داشت و به صورت جهادی بود. خیلی‌ها نمی‌دانند. چون نباید گفته بشود. ما تلاش می‌کنیم سبک زندگی اسلامی‌مان را ترویج کنیم.

از حاشیه تا متن سفر مداحان به خارج از کشور/ هزینه سفرها به عهده کیست؟

مطیعی ادامه داد: من و حاج مهدی رسولی به هیچ‌جا وابسته نیستیم. ما روضه‌خوان امام حسینیم. من فقط در برابر اعمال خودم مسئولیت دارم. ما در هیچ‌جا رئیس نیستیم. ما تبلیغ کردن را وظیفه جهادی خود می‌دانیم. در شرایطی که سبک زندگی غربی ترویج می‌شود، سبک زندگی غرب‌گرای هرزه‌محور مقابل سبک زندگی اسلامی قرار دارد. به واسطه همین تقابل، توهین تمسخر و قضاوت شکل می‌گیرد. چرا تایلند؟ چون تایلند برای نگاه غرب‌گرای هرزه‌محور یکی از مهمترین پایگاه‌های سبک زندگی هرزه‌محور است.

این مداح اهل بیت (ع) افزود: حالا یک روضه‌خوان از ایران به تایلند رفته، تا بگوید ما در تایلند شیعه داریم، ما در تایلند طلبه داریم، ما در تایلند عاشقان فرهنگ ایرانی و زبان فارسی داریم. اگر به عقب برگردم چنین سفری را می‌روم؛ چون هر نفر از آنها به اندازه هزار آدم است. در شرایطی که ۴۰ میلیون توریست به آنجا می‌آید، کنار بودایی‌ها زندگی می‌کنند، در مقابل انواع و اقسام هجمه‌ها محکم پای سبک زندگی اسلامی و انقلاب اسلامی ایستاده‌اند، من وظیفه دارم به آنها دمت‌گرم بگویم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کشور تایلند مورد توجه قرار گرفت، گفت: این سفر آگاهانه بود. چون آگاهانه بود، آرامشم حکم‌فرماست. من بابت رفتن به این سفر خودم را سربلند می‌دانم. یعنی اگر به عقب برگردم، با تمام حواشی‌های پیش آمده دوباره برای تبلیغ به تایلند می‌روم. من در موضع پاسخگویی نیستم، من در موضع فاتحانه ایستادم. چراکه جبهه جدیدی برای اسلام گشوده شده است. اصالتاً انقلاب اسلامی انقلاب فرهنگی است. صدور انقلاب هم یک صدور فرهنگی است. یکی از مولفه‌های مهم قدرت فرهنگ است. حال انقلاب اسلامی می‌خواهد سبک زندگی اربعینی، سبک زندگی کرامت‌مندانه یاد بدهد؛ آن هم در برابر سبک زندگی لیبرال دموکراسی غربی لاابالی.

مطیعی مجدداً تاکید کرد: من آگاهانه به تایلند رفتم؛ هرچند می‌دانستم این سفرم چه حواشی به بار می‌آورد. ولی آنقدر هدفم مهم بود، که من حواشی‌ها را نادیده گرفتم. من امروز به لطف خدا احساس می‌کنم دو هدفم محقق شده است؛ یکی ارائه تصویری جدید از کشور تایلند از منظر شیعیان. یعنی من از منظر شیعیان به تایلند نگاه کردم. نتیجه‌اش این بود که خیلی‌ها گفتند ما نمی‌دانستیم اصلاً تایلند شیعه دارد. هدف دوم هم اخوت و مودت بود.

به گفته این مداح اهل بیت (ع)، ما جوانان نماز شب‌خوان کم ندیدیم. حالا یک عده نمی‌خواهند این صحنه‌ها را ببینند، ولی این صحنه‌ها وجود دارد. جوانان شیعه مومن معتقد در کشور‌های مختلف حضور دارند. در یکی از سفرهایم به میلان یکسری از جوانان کنار شبکه اسکای نیوز یک ساختمانی را اجاره کردند، تا مراسم امام حسین (ع) را برپا کنند. آنها مراسمی را برپا کردند، که نمونه‌های آن را در ایران کم می‌بینیم. در آن سفر با پسری رو‌به‌رو شدم، که پدر و مادرش هم متولد ایتالیا بود. خداشاهده آن جوان دو ساعت مانده به اذان صبح بیدار شد، زیپ کوله‌اش را باز کرد، عبا و سجاده‌اش را انداخت، نماز شبش را خواند و ده دقیقه مانده به نماز صبح خوابید. این جوان در کار‌های علمی بسیار مهم مشغول بود. او می‌گفت زمانی که وقتم خالی است، در دانشگاه‌های کشور‌های مختلف تدریس می‌کنم.

سفرهای خارجی هیچ درآمدی برای ما مداحان ندارد

مهدی رسولی در این برنامه با ارائه گزارشی از سفرهای اخیر خود به ترکیه، روسیه و … اظهار داشت: ما هنوز وقت نگذاشتیم که انقلاب و جمهوری اسلامی را به خوبی برای شیعیان و مسلمانان دیگر کشورها تبلیغ و تبیین کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مداحان به نمایندگی وزارت ارشاد، سازمان فرهنگ و ارتباطات، وزارت خارجه یا … می‌روند یا دعوت شیعیان و مراکز اسلامی؟ تصریح کرد: عزیزانی همواره از سوی این نهادها برای تبلیغ اعزام می‌شوند که تلاش‌های بسیاری داشتند و آثار تلاش آن‌ها موجب حضور ما شده است اما من هیچ گاه با این نهادها نرفتم؛ من به دعوت شیعیان این کشورها سفر کردم، من به ترکیه با دعوت جمعیت چند میلیونی شیعیان آن‌ها رفتم. به روسیه با دعوت پنج میلیون شیعه آذری زبان رفتم. به گرجستان به دعوت نیم میلیون شیعه رفتم.

کلیپی کوتاه از سفر مهدی رسولی به گرجستان

استقبال پر شور شیعیان ترکیه از مداح اهل بیت (ع)

این مداح اهل بیت (ع) ادامه داد: در ایران هم اگر در مجلسی شرکت می‌کنم، به دعوت مادران شهدا و مجالس است و اصلاً برای امرار معاش یا درآمد نیست و معاش من از این طریق نیست؛ حضور در این کشورها هم اصلاً درآمدی برای من ندارد و با هزینه شیعیان این کشورها می‌روم زیرا حتی پول برای خرید بلیت سفر به این کشورها را هم ندارم.

وی افزود: من در این سفرها برای اسکان هتل نرفتم و انتظار بی‌جا نداشتم؛ شب‌ها که مراسم است و روزها هم صرف جلسات و صحبت با جوانان است و هیچ‌گاه با هزینه نهادها نرفتم؛ بلیت هم شیعیان آن کشور برای من تهیه کردند، حضور ما در این کشورها، یک کار کاملاً جهادی است.

رسولی گفت: ما در حوزه فرهنگ همیشه پدافندی عمل کردیم و آفند نداشتیم؛ درحالی که این وظیفه و استراتژی ما باید باشد، ما در حال صحبت درخصوص جبهه سوم و جدیدی برای انقلاب اسلامی هستیم که شاید امروز این گزاره را درک نکنیم اما بعدها ابعاد مختلف آن را خواهیم فهمید.

گاهی خواص جبهه باطل، آثار کارهای ما را بهتر می‌دانند

رسولی در پاسخ به این سوال که چرا رسانه‌های غربی برای زدن این فرهنگ دینی به میدان می‌آیند؟ گفت: چرا حمله نکند؟ یک مرتبه با حجت‌الاسلام پناهیان در مشایه می‌رفتیم که یک مستندساز آمریکایی به ما مراجعه کرد و آقای پناهیان سوال کرد می‌گذارند این مستند را پخش کنید؟ گفت نه؛ ما ذهنمان رفت که به عنوان میتینگ پخش کند که گفت اتفاقاً به این خاطر نمی‌گذارند چون ضد تمدن غرب است که فردی هرچه دارد به میدان آورده است.

این مداح اهل بیت گفت: ما به واسطه محبت اهل بیت داریم روایت جدیدی ارائه می‌دهیم چرا هجمه نکنند؟ آن‌ها می‌گویند اگر در گوشه و کنار عالم اتفاقی رخ می‌دهد از انقلاب اسلامی شما نیست بلکه از ترس است؛ در استانبول ما مراسم گرفتیم و کلی شعار علیه رژیم صهیونیستی دادند چرا هجمه نکنند؟ ما داریم روایتی از موفقیت‌های انقلاب اسلامی ارائه می‌دهیم و اتفاقاً گاهی خواص جبهه باطل، آثار کارهای ما را بهتر می‌دانند.

وی افزود: جوانان این کشورها ابراز احساسات جدی به مقام معظم رهبری دارند، این رسانه‌ها دوست ندارند آثار انقلاب اسلامی را در این کشورها ما بدانیم و روایت آن پخش شود؛ بعد از انقلاب اسلامی اتفاقات بزرگی رخ داده است و تشیع قرائت جدی دارد و حرف‌های امام خمینی درحال تحقق است.

رسولی در پاسخ به این سوال که حضور مداحان و صدور مداحی‌ها چه میزان موجب گسترش زبان فارسی می‌شود؟ گفت: خیلی مواقع که به این کشورها می‌رویم، می‌بینیم نوحه را به زبان فارسی حفظ هستند؛ در حسینیه العاشور بصره عمداً مداحی را با گوشه موسیقی ایرانی آغاز کردم و دیدم دوست دارند؛ آن‌ها نوحه‌های فارسی ما را حفظ هستند و این زمینه‌ای برای صدور فرهنگ و هنر ایران است، چرا بستری برای حضور هنرمندان در این کشورها فراهم نمی‌شود؟

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: به همه نهادها و مجموعه‌ها می‌گویم، برای همه کارها پیوست بین‌المللی داشته باشید چون ما قرار است امت یک امام جهانی باشیم.

واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی به سفرهای تبلیغی مداحان