پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 22 فروردین 1400
در سرویس

به گزارش جهت، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی ایران در گفت وگویی، درباره جزئیات واردات عدسی و دپوی این محصول در گمرکات کشور اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته مقادیری عدسی عینک با استفاده از پته و بدون ثبت سفارش برخی صاحبان کالا به گمرک مراجعه و در خواست ترخیص این کالا‌ها را داشتند البته تعدادی ترخیص هم انجام شده است.

این مقام مسئول در گمرک کشور گفت: در خصوص واردات عدسی باید گفت این کالا جنبه تجاری دارد و مشمول مقررات مربوط به بند یک ماده ۳۸ ایین نامه اجرایی مقررات صادرات واردات نمی‌شود. با پته و بدون انتقال ارز قابل ترخیص نیست. حتما صاحبان کالا باید برای واردات این کالا نسبت به اخذ مجوز ثبت سفارش از وزارت صمت اقدام کنند.

او ادامه داد: متعاقب آن کد منشا ارز برای آن‌ها صادر شود و کد ساتا کالای خود را بتواند از گمرک ترخیص کنند و اگر مجوز‌های خاص نیاز دارد باید مجوز قانونی مانند مجوز استاندارد در صورت نیاز اخذ شود و به گمرک ارائه شود تا اجازه ترخیص کالا صار شود.

ارونقی گفت: کالایی که برای آن ثبت سفارش انجام نشده و منشا ارز هم برای بانک عامل مشخص نیست و برای گمرک هم مشخص نیست وجه کالا‌ی مربوط به چه صورتی پرداخت شده است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه مشمول ماده ۳۸ هم به به صورت پته کالا قابل ترخیص نیست گمرک الزام کرده است که کالاها حتما باید مجوز ثبت سفارش و کدرهگیری هم از بانک اخذ و به گمرک ارائه شود. همینطور موضوع ارزش این کالا‌ها هم باید رسیدگی می‌شد که به دفتر تعیین ارزش گمرک ایران این موضوع محول شده است.

ارونقی گفت: موارد متعددی وجود داشته که با ارزش نازل به گمرک ارسال و ترخیص شده بودند. دفتر تعیین ارزش این فرآیند زمانی و رکورد‌های مندرج در سامانه تعیین ارزش گمرک را به روز کند. ایستایی و تعلل از این بابت متوجه صاحبان کالا شده یکی از مواردی که گمرک در تعیین ارزش به ان مراجعه می‌کند استعلام از بازار است.

او افزود: قیمت کالا را در بازار داخلی استعلام می‌کنند، و با در نظر گرفتن تعدیل‌های لازم، این تعدیل‌ها را اعمال می‌کند؛ و بعد سود آن در نظر گرفته می‌شود و هزینه‌هایی هم بعد از ترخیص مترتب بوده و حقوق ورودی را کسب می‌کند تا به ارزش خود در گمرک برسد. این مبنای ارزش گذاری کالا محسوب می‌شود.

معاون فنی گمرک تصریح کرد: این روند طی شد و نهایتا ارزش این کالا مشخص شد و به گمرک اجرایی اعلام شد منتهی به صورت کلی علاوه بر موضوع ارزش با توجه به اینکه روند اشتباهی وجود داشته است. ترخیص کالا بدون ثبت سفارش و با پته انجام می‌شد که اصلاح شد. از صاحبان کالا ثبت سفارش خواسته شده و در این روند منشا ارز باید مشخص باشد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/116942

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی