پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یادداشت تحلیلی؛

میثم ظهوریان در یادداشتی تحلیلی نوشت: جلیلی برنامه دارد. برنامه داشتن او به معنای داشتن یک فهم منسجم درونی شده از مسائل  کشور و راه حل‌های آن‌هاست، نه جزوه ای که سایرین برایش تهیه کرده‌اند.

منتشر شده در 28 خرداد 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ میثم ظهوریان، نماینده منتخب مردم مشهد و کلات در یادداشتی تحلیلی درباره شایستگی دکتر جلیلی نوشت: چرا در بین نامزدهای موجود دکتر جلیلی را شایسته‌تر می‌دانم؟

1. فهم درونی شده از مسائل کشور: جلیلی برنامه دارد. برنامه داشتن او به معنای داشتن یک فهم منسجم درونی شده از مسائل  کشور و راه حل‌های آن‌هاست، نه جزوه ای که سایرین برایش تهیه کرده‌اند. چنین فهمی پیش‌نیاز مؤثر بودن سایر ویژگی‌های مثبت مورد نیاز سکاندار قوه مجریه است.

2. سلامت اقتصادی: جایگاه ریاست‌جمهوری به معنای دسترسی به میزان قابل توجهی از منابع اقتصادی (شرکت‌ها، پروژه‌ها و …) است. سلامت اقتصادی شخص رئیس‌جمهور و شبکه همراه یا مورد وثوق او پیش‌نیاز استفاده مؤثر از این منابع در راستای منافع ملت است‌. نگاه طعمه‌وار به منابع در دسترس رئیس‌جمهور چه برای کسب منفعت شخصی و چه ایجاد پشتوانه سیاسی مهم‌ترین مانع استفاده از این ظرفیت‌ها در جهت بهبود زندگی مردم است. جلیلی نه تنها یک نقطه سیاه بلکه نقطه‌ای خاکستری هم در کارنامه‌اش ندارد. این گزاره‌ای است که حتی مخالفینش نیز به آن اذعان دارند.

3. سلامت سیاسی: جلیلی اهل زد و بندها و بده بستان‌های متعارف دنیای سیاست نیست. در عین اینکه با بدنه نسبتاً گسترده‌ای از کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف ارتباط دارد اما باند و حلقه شخصی ندارد. اگرچه ممکن است همین ویژگی موجب شده باشد، به او وصله «اهل تشکیلات نبودن» بچسبد.

4.  آشنایی با سیستم اداری کشور: جلیلی بر خلاف بسیاری از سیاستمداران، نظام اداری کشور را از کف شروع و پله‌پله طی کرده‌ است. او از ابتدا مدیر نبوده و به‌همین دلیل با آنچه در بدنه و کف دستگاه اداری کشور می‌گذرد بیگانه نیست.

5.  فهم سیاستگذاری و تصمیم‌گیری: سِمَت ریاست جمهوری، جایگاهی راهبردی و سیاستگذار است و بیش از مهارت مدیریت پروژه، به قدرت تصمیم‌گیری و فهم دیدگاه‌های مختلف نیاز دارد. رئیس‌جمهور به طور طبیعی در موضوعات مختلف در معرض دیدگاه‌های مختلف و بعضاً متضاد قرار می‌گیرد و باید بتواند این دیدگاه‌ها و «هزینه-فرصت» هر کدام را فهم کند و بین آن‌ها انتخاب کند. تجربه جلیلی چه به‌عنوان مدیر کل بررسی‌های سیاسی دفتر رهبری و معاون اروپا-آمریکای وزارت خارجه و چه در شورای عالی امنیت ملی، سازگار با این اصلی‌ترین ویژگی لازم برای هدایت قوه اجرایی کشور است. مسیری که بعد از سال ۹۲ در دولت سایه هم ادامه داشته‌است.

6.  مبانی فکری منسجم و مستحکم: جلیلی با اینکه سال‌هاست حضور فعالی در عرصه سیاست داشته و به تبع آن نسبت به موضوعات و حوادث مختلف کشور موضع گرفته، اما در دیدگاه‌های او نمی‌توان اعوجاج و رنگ‌به‌رنگ شدن مشاهده کرد. آنچه جلیلی بیان می‌کند، برخاسته از مجموعه‌ای از مبانی فکری و اعتقادی است. او فاقد چرخش‌های اساسی گفتاری و رفتاری است. براساس سنجش جَوّ سیاسی یا برداشت از ذائقه عمومی موضع نمی‌گیرد. جلیلی از این جهت سیاستمداری قابل اعتماد است. رای دهنده می‌تواند بفهمد به چه کسی می‌خواهد رای بدهد یا ندهد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/173244

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی