یادداشتی به بهانه اظهارات دو پهلو تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)

چرا حسن خمینی الان یاد شعار نه شرقی نه غربی افتاده است؟

روزنامه شرق در نقد روابط دوستانه دولت ایران با روسیه، مطلبی از سید حسن خمینی و عملکرد امام (ره) منتشر کرده است.

چرا حسن خمینی الان یاد شعار نه شرقی نه غربی افتاده است؟

روزنامه  اصلاح‌طلب شرق با کنار هم قرار دادن سخنان چهره‌های اصلاح طلب و همزمان با تحولات اوکراین ایران را متهم به عدول از سیاست نه شرقی و نه غربی کرده است. در بخشی از این گزارش به سخنان سید حسن خمینی در نقد عملکرد دولت سیزدهم و روابط دوستانه دولت ایران با روسیه نیز اشاره شده است.

امام از ملت افغانستان در مقابل شوروی دفاع کرد
حجت‌الاسلام سید‌حسن خمینی در همایش خادمین افتخاری حرم مطهر امام خمینی(س) گفت: «بعد از انقلاب بزرگ‌ترین شعار انقلاب، امام و مردم ایران، ایستادگی مقابل طاغوت شرق و غرب بود و از همین رو، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و «نه شرقی، نه غربی» دو شعار کلیدی انقلاب بود. آغازین روز انقلاب، از سوی امام یک نهیب به غرب زده می‌شود که در رأس آن آمریکاست و یک نهیب هم به شرق زده می‌شود که در رأس آن شوروی است. ایشان پس از حمله شوروی به افغانستان، با همه توان از ملت افغانستان دفاع کردند و این در حالی بود که آن زمان شاید برخی تصور می‌کردند با توجه به وضعیت اوایل انقلاب، دست کشور برای یاری‌جستن به سمت قدرت‌ها دراز شود. هزینه‌ای که مردم ایران در جنگ تحمیلی برای استقلال و سیاست «نه شرقی، نه غربی» خودشان پرداخت می‌کنند، یک افتخار است. یادگار امام با تأکید بر اینکه اعتماد به قدرت‌های غیرملی غلط است، گفت: «دشمن و غیر دشمن دنبال منافع خودشان هستند، اما رمز بقای ما اتکا به قدرت ملی و هویت دینی است. باید نه دل در غمزه شرق و نه چشم بر کرشمه غرب داشت. این هم اصلا به این معنا نیست که انسان در دنیا تنها باقی بماند، بلکه اصل بر این است که اتکای ما به نیروی ملت باشد.»
او افزود: «اعتماد به غیر، غلط است و ظلم در همه وجوهش باطل است. سیاست درست همان است که امام یاد ما دادند و مقام معظم رهبری ادامه داده‌اند و جمهوری اسلامی الگوی حرکت خودش قرار داده و آن، سیاست اتکا به خدا، اعتماد به روح ملی، اعتماد به مردم و سیاست نه شرقی، نه غربی است.»

8 سال سکوت در مقابل غرب‌گرایی دولت‌ یازدهم و دوازدهم
این مطلب در حالی منتشر شد که سید حسن خمینی که از طرفداران حزب اصلاحات است در مقابل غرب‌گرایی و نگاه صد در صد وابسته به غرب دولت یازدهم و دوازدهم سکوت کرده بود و بعضا در جهت حمایت آن‌ها گامی برمیداشت.
حضرت امام خمینی (ره) انقلاب را با شعار حمایت از مستضعفین مطرح کرد و در همان سال‌های اول انقلاب که شوروی به افغانستان حمله کرده بود و در صدد کشورگشایی و ترویج مکتب پرولتاریا و کمونیسم بود، امام (ره) همزمان با تشکیل سازمان نهضت‌ها از افغانستانی‌های جنگ‌زده حمایت کردند. حمایت امام در این جنگ تنها محدود به خدمات مستشاری و آموزش نیروهای افغان بود که محروم از هر نوع امکاناتی بودند و هیچ‌گاه با شوروی وارد جنگ نشدند که حالا به الگوبرداری از سال‌های اوایل انقلاب با کشور دیگری وارد جنگ شویم. در عین اینکه افغانستان تنها و مظلوم واقع شده بود و هیچ کشوری به آن کمک نمی‌کرد و شرایطش با وضع فعلی اوکراین که به نوعی حیاط خلوت آمریکا محسوب می‌شود، قابل مقایسه نیست. 
مطلب قابل توجه اینکه روسیه، شوروی سابق نیست و از حمله به اوکراین هدف کشورگشایی ندارد و بیشتر خواهان مقابله با زیاده‌خواهی‌های آمریکا است که آزمایشگاه‌های بیولوژیک خود را در اوکراین تاسیس کرده و از طریق آن باعث آسیب رساندن به تمام مردم جهان می‌شود.
در آخر باید به این مطلب اشاره کرد که روابط دوستانه و همکاری ایران و روسیه صرفا در جهت منافع اقتصادی و سیاسی مشترک پیش می‌رود و بحث وابستگی به بلوک شرق مطرح نیست که اصلاح‌طلبان سعی در القای آن به مردم و افکار عمومی دارند.