در گزارش جهت پرس بخوانید

پیامدهای اولین گفتگوی تلویزیونی پزشکیان چه بود؟

اولین مصاحبه زنده تلویزیونی پزشکیان از رسانه ملی پخش شد که باعث به وجود آمدن برخی حواشی در پی سخنان او شد.

پیامدهای اولین گفتگوی تلویزیونی پزشکیان چه بود؟

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ نخستین گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی مسعود پزشکیان ساعت ۲۲ شب گذشته همزمان از شبکه اول سیما، رادیو سراسری و شبکه خبر پخش شد. پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم در دولت چهاردهم همانند سایر دولت‌ها در ادوار گذشته مخالفان و موافقانی دارد اما نکته‌ای که توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان رسانه‌ای را در این گفتگو فارغ از طرفداری صرف یا انتقاد مغرضانه جلب کرد این نکته بود که رئیس‌جمهور از پاسخ دادن به برخی سوالات سیاسی و اقتصادی و برنامه‌های او برای آینده کشور طفره می‌رفت و برنامه‌ای ارائه نمی‌داد. این مسئله بیش از هر مطلب دیگری باعث حیرت و تا حدی تاسف مردم عادی شد.

خبرنگار صداوسیما در بخشی از این گفتگو در مورد سیاست خارجی دولت چهاردهم و دلیل انتخاب کشور عراق به عنوان اولین مقصد دیدارهای دیپلماتیک خود سوال پرسید که پاسخ پزشکیان در نوع خود جالب توجه بود.

پزشکیان دلیل اصلی سفر خود به عراق را زیارت مرقد مطهر امیرالمومنین علی (علیه السلام) بیان کرد و گفت: «راستش را بخواهید زودتر میخواستم به عراق بروم برای اینکه به نجف و زیارت امام علی علیه السلام بروم.»

همین عدم شفافیت در پاسخ به سوال مجری برنامه و طفره رفتن واکنش‌های زیادی را در پی داشت. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با نگاه طنزآمیز برخورد کرده و آن را یک شوخی تلقی کردند و برخی با دلخوری توام با خشم به این عدم ارائه برنامه پزشکیان انتقاد کردند.

حرف اصلی کاربران منتقد به ادبیات پزشکیان و طفره رفتن او از پاسخ به سوالات این بود که ایشان باید قبل از بیان قصد زیارت به جایگاه مهم عراق در کنار جغرافیای ایران، اهمیت توسعه روابط با این کشور، قرابت‌های جدی دینی و فرهنگی، حضور دو کشور در جبهه مقاومت و مواردی از این دست اشاره کرده و از همکاری‌های منطقه‌ای ما و عراق سخن به میان می‌آوردند. حتی جا داشت ایشان به راهپیمایی بزرگ اربعین و میزبانی کریمانه دولت و مردم و عراق از حدود چهار میلیون زائر ایرانی هم اشاره می کردند. در پایان هم به بحث زیارت که علاقه ارزمند همه شیعیان هست تاکید می کردند.

این ادبیات آقای رئیس جمهور که هدف اصلی «زیارت» است و مجبوریم یکسری «دیپلماسی» هم با مقامات عراقی در کنارش داشته باشیم نه تنها در عرف بین الملل و روابط کشورها قابل پذیرش نیست که در فضای داخلی هم از رئیس جمهور استخدام چنین واژگانی انتظار نمی رود. آقای پزشکیان باید متوجه باشند که بعد از تایید صلاحیت، ایشان حکما رئیس جمهور بالقوه کشور بودند و با جلب آرای مردم و تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبر انقلاب به طور رسمی رئیس جمهور و نماینده ملت بزرگ ایران هستند.

برخی دیگر از فعالان رسانه‌ای به موارد خلاف واقع در صحبت‌های پزشکیان اشاره کردند و اینکه به دروغ مطالبی در خصوص دولت سیزدهم و شهید رئیسی گفته شود را غیراخلاقی دانستند.

علاوه بر آن کاربران دیگری هم بودند که به دور از حواشی مطرح شده، به دنبال دغدغه‌ها خود در میان صحبت‌های پزشکیان بودند و به آن نکته اشاره و ابراز امیدواری برای حل آن معضل می‌کردند.

گروه آخر هم کاربرانی از طیف اصلاح‌طلب بودند که متعصبانه تنها به تعریف و تمجید پرداختند و این مصاحبه را یک گفتگوی صمیمانه و صادقانه تلقی کردند.

وعده پزشکیان برای نشست خبری با خبرنگاران

پزشکیان با اعلام اینکه هفته آینده نشست خبری با حضور خبرنگاران برگزار می کنیم، گفت: تا حالا مشکل این بود که باید اعضای دولت را تعیین می‌کردیم، وضعیت شرایطی که در آن بودیم را باید متوجه می‌شدیم و بررسی می کردیم که باید چه کنیم؛ با چه کسانی باید کار کنیم؛ درنتیجه گفت وگوهای زیادی برای انتخاب وزرا داشتیم.

وی اظهار کرد: بر مبنای وفاق ملی به پیش رفتیم. باید از ریاست و نمایندگان مجلس قدردانی کنیم؛ رأی بسیار جالب و بالایی به وزار داده شد و تا کنون در کشور میانگین رأی در هیچ دولتی به این میزان نبوده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اعضای کابینه را بر اساس وفاق ملی تعیین کردیم، افزود: از اعضای کابینه از دولت شهید رئیسی، آقای روحانی و اصلاح‌طلبان هستند. بیش از ده هزار ساعت با اعضای پیشنهادی مصاحبه شد، تا اینجا سعی کردیم در حد وسع خود دولت وفاق ملی را تشکیل دهیم.

این وعده هم در نوع خود برای آن دسته از فعالان رسانه‌ای که به دنبال علت لغو نشست خبری رئیس جمهور با خبرنگاران بودند هم قابل توجه بود.

وفاق ملی یا جدال بین موافقان و مخالفان

پزشکیان با شعار وفاق ملی پا به عرصه ریاست جمهوری گذاشت و تا امروز با تشکیل کابینه‌ای صد در صد اصلاح‌طلب خلاف این شعار عمل کرده است، احتمال اینکه رئیس‌جمهور دولت چهاردهم با هر سخنرانی، مصاحبه یا گفتگویی که از پخش شود مخالفان، منتقدین و موافقانش در فضای مجازی به بحث و جدل با یکدیگر بپردازند بسیار بالاست و باید گفت که شخص پزشکیان در ابتدای امر نتوانست شعار وفاق ملی را محقق کند.